پاپ فرانسیس: اوکراین شجاعت بالا بردن «پرچم سفید» برای مذاکره را داشته باشد

رهبر کاتولیک‌های جهان درباره ادامه جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد: وقتی می‌بینید شکست خورده‌اید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در مصاحبه‌ای گفت که اوکراین باید شجاعت بالا بردن «پرچم سفید» را داشته باشد و برای پایان دادن به جنگی که با تهاجم روسیه آغاز و ظرف دو سال به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شده است، مذاکره کند.

به گزارش رویترز، پاپ فرانسیس این اظهارات را در جریان گفت‌وگویی که ماه گذشته با شبکه تلویزیونی آر‌اس‌آی (RSI) سوییس انجام داد، بیان کرد؛ یعنی زمانی که هنوز آخرین پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، برای میزبانی نشستی میان اوکراین و روسیه به منظور پایان دادن به جنگ، مطرح نشده بود.

اردوغان این پیشنهاد جدید را پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌‌اش، در استانبول ارائه کرد. زلنسکی می‌گوید که خواهان صلح است اما هیچ بخشی از خاک اوکراین را واگذار نخواهد کرد. طرح صلح زلنسکی خواستار خروج نیروهای روسیه از سراسر اوکراین و احیای مرزهای رسمی این کشور است اما کرملین شرکت در مذاکرات صلح با شرایط کی‌یف را رد کرده است.

در مصاحبه ماه گذشته، از پاپ فرانسیس خواسته شد در مورد اختلاف نظر بین کسانی که می‌گویند اوکراین باید تسلیم شود چون نتوانسته است مقاومت کند و کسانی که می‌گویند این کار به حمله روسیه مشروعیت می‌بخشد، موضعش را بیان کند. از آنجا که مصاحبه‌کننده در سوالی که از پاپ پرسید، از عبارت «پرچم سفید» استفاده کرد، او نیز با همین عبارت پاسخ داد و در این مصاحبه که قرار است ۲۰ مارس پخش شود، گفت: «من فکر می‌کنم قوی‌ترین فرد آن کسی است که به اوضاع نگاه می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت [بالا بردن] پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند.»

او در ادامه افزود: «کلمه مذاکره کلمه شجاعانه‌ای است. وقتی می‌بینید شکست خورده‌اید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید.»

رهبر کاتولیک‌های جهان تاکنون بارها درباره جنگ اوکراین صحبت کرده و از کشتار غیرنظامیان اظهار تاسف کرده است؛ با این حال این اولین بار است که از عبارت‌هایی مانند «پرچم سفید» یا «شکست‌خورده» استفاده می‌کند.

پاپ ۸۷ ساله در سال ۲۰۲۳ یک فرستاده صلح به نام کاردینال ماتئو زوپی را به کی‌یف، مسکو و واشینگتن فرستاد تا با رهبران این کشورها درباره توقف جنگ گفت‌وگو کند.

او در مصاحبه اخیرش در مورد مذاکره تاکید کرد: «ممکن است از مذاکره کردن احساس خجالت یا شرمساری کنند اما این جنگ باید با چند کشته به پایان برسد؟ لازم است که به‌موقع مذاکره کرد و کشوری را یافت که بتواند میانجی باشد.»

رهبر کاتولیک‌های جهان سپس در پاسخ به این سوال که آیا او مایل به میانجی‌گری است، گفت: «من اینجا هستم.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه، درباره جنگ اسرائیل و حماس نیز گفت که «مذاکره هرگز به معنی تسلیم شدن نیست».

ولودیمیر زلنسکی ماه گذشته گفت که از زمان تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲، تعداد ۳۱ هزار سرباز اوکراینی کشته شده و ده‌ها هزار غیرنظامی در مناطق اشغالی این کشور جان باخته‌اند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده و شرکایش در کنار حمایت نظامی و اقتصادی از کی‌یف، تحریم مسکو را به عنوان ستون سوم حمایت از اوکراین در نظر گرفتند و امیدوار بودند تحریم‌های بی‌سابقه روسیه را از دستیابی به تسلیحات مدرن و پیشرفته محروم کند، درآمد روسیه را کاهش دهد و با وارد کردن فشار اقتصادی، کرملین را به مسیر صلح سوق دهد. با این حال روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه ۲۲ فوریه نوشت که دو سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های غرب در مهم‌ترین هدفش یعنی توقف ماشین جنگ مسکو شکست خورده‌ است.

در همین حال، در شرایطی که برخی کشورهای غربی به اعزام نیروی نظامی به اوکراین می‌اندیشند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشدار داده است که چنین اقدامی خطر آغاز جنگ هسته‌ای جهانی را به همراه خواهد داشت. پوتین روز پنجشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) در سخنرانی سالانه‌اش برای نمایندگان و مقام‌های عالی‌رتبه روسیه، ضمن ارائه گزارش مفصلی از پیشرفت جنگ، متعهد شد که اهداف مسکو در کی‌یف محقق شود و درباره پیامدهای «فاجعه‌بار» دخالت بیشتر غرب در جنگ روسیه و اوکراین هم برای غرب خط‌ونشان کشید.

بیشتر از جهان