انتقاد نماینده کنگره آمریکا از درخواست تعامل با طالبان

مایکل مک‌کال از منتقدان جدی خروج آشفته آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ است

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به ادعای کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان‌ (مستقر در دوحه)، که گفته بود «افغان‌ها از تعامل با طالبان حمایت می‌کنند»، هرگونه پیشنهاد تعامل با این گروه را به مثابه «سیلی زدن به صورت مردم افغانستان» دانست.

حساب کاربری کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به نقل مک‌کال نوشت: «مردم افغانستان قربانی رژیم طالبان‌اند.» 

مک‌کال که از منتقدان جدی خروج آشفته آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ است، از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست «تحت هیچ شرایطی» از تعامل با طالبان حمایت نکند.  

او اواخر بهمن هنگام شهادت زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور افغانستان، از پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان ابراز تاسف کرده و گفته بود که اگر پس از فرار محمد اشرف غنی، نیروهای آمریکایی تامین امنیت کابل را برعهده می‌‌‌گرفتند، طالبان نمی‌توانستند این شهر را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، جمعه ۱۸ اسفند پس از دیدار با برخی فعالان مدنی افغانستان در ترکیه، ادعا کرد که آن‌ها از ادغام مجدد افغانستان با جامعه بین‌المللی به رهبری سازمان ملل متحد حمایت می‌کنند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «استعداد و انرژی زیادی در اینجا آماده است تا از نقشه راه سیاسی و تعامل با طالبان حمایت کند. افغانستان برای پیشرفت به همه مردمش نیاز دارد.» 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که بسیاری از سیاستمداران سابق و شهروندان افغانستان با تعامل جامعه جهانی با رژیم طالبان مخالف‌اند.  

در همین حال، رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق‌ بشر در افغانستان، با انتقاد از محدودیت‌هایی که طالبان برای دختران و زنان وضع کرده‌اند، گفت که این کشور به این دلیل سالانه بیش از یک میلیارد دلار از دست می‌دهد.  

او در ایکس نوشت که برای رهایی افغانستان از وابستگی و فقر، باید سیاست ممنوعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان لغو شود.  

طالبان بیش از دو سال و نیم است که قدرت را در افغانستان در اختیار دارند و در این مدت به درخواست جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن افغانستان و پایبندی به ارزش‌های حقوق‌ بشری اعتنایی نکرده‌اند.  

حکومت طالبان به نقض شدید حقوق‌ بشر به‌ویژه زنان متهم است. این گروه شماری از زنان معترض افغانستان را ضرب‌‍وشتم، شکنجه و بازداشت کرده و با توسل به برخورد نظامی، اعتراض‌های خیابانی این زنان را سرکوب کرده‌اند.  

بیشتر از جهان