کاخ سفید حملات سایبری جمهوری اسلامی را بدون عقوبت گذاشته است

نیویورک‌پست با انتشار یادداشتی درباره فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی نوشت که ایالات متحده به جای تکیه بر تحریم‌های مالی، باید توانایی ایران برای حمله را از بین ببرد

نشریه نیویورک پست جمعه ۸ مارس (۱۸اسفند) در یادداشتی به این موضوع پرداخت که  پس از حمله حماس به اسرائيل، حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده افزایش داشته اما واکنش کاخ سفید به این حمه‌ها مختصر بوده است.

نویسندگان این یادداشت تاکید کردند که «مانند حمله‌های پهپادی و موشک‌های ضد کشتی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران، حملات سایبری تهران نیز افزایش داشته است و تا زمانی که جو بایدن نخواهد جدی مقابل آنها بایستد، این اقدام‌ها تمام نخواهد شد.»

در بخشی از این یادداشت آمده است: «پس از حمله حماس در هفتم اکتبر، هکرهای جمهوری اسلامی حملاتشان علیه اسرائیل را افزایش دادند و از روش‌های مختلف برای ارعاب اسرائیلی‌ها، ایجاد سردرگمی در دولت بنیامین نتانیاهو و تضعیف حمایت بین‌المللی از تل‌آویو استفاده کردند. تهران در فضای مجازی نیز آشکارا با حماس و حزب‌الله همکاری می‌کند. هکرهای تحت حمایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی زیرساخت‌ها و ابزارهای شبکه حملاتشان را با حزب‌الله به اشتراک می‌گذارند و درباره هک تلفن‌های همراه برای جمع‌آوری اطلاعات نیز اقدام می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور تحلیلگران نیویورک پست، همکاری جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش بی‌سابقه نیست، اما همان‌طور که مایکروسافت هشدار می‌دهد، استفاده از عربی‌زبانان بومی حزب‌الله و حماس، عملیات نفوذ مخرب و سایبری تهران را موثرتر خواهد کرد. این در حالی است که حملات سایبری به اسرائیل مقدمه‌ای است برای مرحله بعدی و گسترش تهاجم سایبری علیه ایالات متحده.

در این یادداشت، با اشاره به هک تاسیسات محلی توزیع آب در آمریکا در ماه نوامبر،‌ آمده است که «کاخ سفید در این آزمون شکست خورده است».

در ادامه تاکید شده است: «ماه گذشته، وزارت خزانه‌داری شش نفر از اعضای سپاه پاسداران را، که مسئول این هک‌ها بودند، تحریم مالی کرد. این اقدام در حالی است که به احتمال زیاد این افراد در آمریکا سرمایه‌ای ندارند. کاخ سفید ممکن است فکر کند که چون حمله به تاسیسات آب هیچ تاثیر عملیاتی نداشته است، تحریم‌ مالی کافی بود، اما واقعیت این است که تحریم‌های اقتصادی تاکنون نتوانسته رژیم ایران را از انجام دادن حملات سایبری بیشتر باز دارد.»

به باور نویسندگان یادداشت نیویورک پست، واشینگتن تا کنون در مواجهه با اقدام‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در منطقه با احتیاط عمل کرده است زیرا بیم درگیری با این کشور را دارد و ترجیح می‌دهد با نیروهای نیابتی آن طرف باشد نه مستقیم با خود ایران. با این حال، نمی‌توان آنچه را جمهوری اسلامی در فضای مجازی انجام می‌دهد نادیده گرفت و فعالیت رژیم ایران برای حملات پیچیده‌تر سایبری علیه آمریکا را انکار کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در چنین شرایطی،  ایالات متحده باید، به جای تکیه بر تحریم‌های مالی، توانایی جمهوری اسلامی برای حمله را از بین ببرد. واشینگتن باید علیه زیرساخت‌هایی که هکرهای ایرانی از آن استفاده می‌کنند اقدام کند، کاخ سفید نیز باید به تهران نشان‌ دهد که درصورت لزوم می‌تواند علیه این زیرساخت‌ها اقدام متقابل مرتکب شود.

پس از تلاش جمهوری اسلامی برای هک کردن سیستم آب اسرائیل در سال ۲۰۲۰، اسرائیل سیستم‌های کامپیوتری یکی از بزرگ‌ترین بنادر ایران را از کار انداخت. واشینگتن نیز باید از این اقدام الگو‌برداری می‌کرد. در شرایطی که جمهوری اسلامی به تروریست‌ها دانش سایبری ارائه می‌کند و برای به خطر انداختن زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده اقدام می‌کند، واشینگتن باید توانایی‌های سایبری قابل توجهش را به جمهوری اسلامی نشان دهد و از این طریق مانع جسور شدن بیشتر آن شود.

پیش از این نیز مایکروسافت در اوایل اکتبر در گزارشی اعلام کرد که عملیات‌ سایبری تحت حمایت جمهوری اسلامی به میزان چشمگیری گسترده‌تر، پیشرفته‌تر و تهاجمی‌تر شده‌ است. مایکروسافت افزود که تهران با این حملات سایبری به‌‌دنبال ایجاد وحشت میان شهروندان اسرائیلی، دامن زدن به جنگ‌های مذهبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مقابله با عادی‌‌سازی روابط اعراب و اسرائیل است.

مایکروسافت در ماه آوریل نیز در گزارشی دیگر، با نام بردن از یک گروه هکری موسوم به «مینت سندستورم» (Mint Sandstorm) نوشت که جمهوری اسلامی ایران به‌‌دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده آمریکا است.