اسرائیل ۳۵۰۰ خانه جدید در کرانه باختری می‌سازد

بیشتر رهبران جهان شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی دانسته و با آن مخالفت کرده‌اند

تصویری از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری، ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ ـ AFP

بر اساس اظهارات وزیران دولت اسرائیل، یکی از نهادهای برنامه‌ریزی شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری مجوزهایی برای ساختن ۳۵۰۰ خانه جدید در آن منطقه صادر کرده است.

روزنامه تایمز اسرائیل روز چهارشنبه گزارش داد که گمان می‌رود که این خانه‌ها در شهرک‌های اسرائیلی «معاله ادومیم»، «کدار»، و «افرات» ساخته شود که همگی در نزدیکی بیت‌المقدس (اورشلیم) قرار دارند.

به گزارش العربیه، بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، گفت که با ساختن این خانه‌های جدید، شمار خانه‌ها در شهرک‌های اسرائیلی به تعداد بی‌سابقه ۱۸ هزار و ۵۱۵ خواهد رسید.

اسموتریچ که بر کمیته برنامه‌ریزی و مدیریت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن نظارت می‌کند روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دشمنان سعی می‌کنند به ما آسیب برسانند و ما را ضعیف کنند، اما ما به ساخت‌وساز در این سرزمین ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوریت استروک، وزیر ماموریت‌های ملی اسرائیل، نیز با انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی از اسموتریچ تشکر کرد و گفت: «با هم به ترویج شهرک‌سازی ادامه خواهیم داد.»

او در ادامه افزود: «[ساخت] حدود ۳۵۰۰ واحد جدید در پیش است. ما وعده داده‌ایم و آن‌ها را تحویل خواهیم داد.»

کرانه باختری اشغالی بخشی از سرزمین‌هایی است که در جریان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد. بیشتر رهبران جهان این شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را غیرقانونی می‌دانند، اما اسرائیل با استناد به ادعاهای تاریخی درمورد کرانه باختری و توصیف آن به‌عنوان سنگر امنیتی به فعالیت در این عرصه ادامه می‌دهد.

در دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شهرک‌سازی‌ها بیش از گذشته افزایش یافته و همین موضوع باعث ایجاد درگیری با یکی از متحدان کلیدی‌ اسرائیل یعنی آمریکا شده است. در همین حال، آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات با هدف تحقق راه‌حل «دو ملت، دو کشور» و حل‌وفصل درگیری‌های چند دهه‌ای میان اسرائیل و فلسطینیان فشار می‌آورد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۴ فوریه گفت که دولت آمریکا شهرک‌سازی‌های کرانه باختری را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند. این موضع‌گیری آمریکا در مورد ادامه شهرک‌سازی‌ها موجب نارضایتی حامیان سرسخت اسرائيل شده است. از سوی دیگر، آمریکایی‌های عرب‌تبار نیز این موضع‌گیری را کم‌اهمیت و دیرهنگام می‌دانند.

سایمون والترز، سفیر بریتانیا در اسرائیل، نیز طرح‌ دولت نتانیاهو برای ساختن بیشتر از ۳۰۰۰ واحد مسکونی جدید را محکوم کرده است.

در ماه دسامبر نیز بریتانیا و متحدانش از دولت اسرائیل خواستند که با برداشتن گام‌های فوری و قاطع مانع خشونت‌‌ورزی شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری شود. در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ۱۴ کشور دیگر در محکوم کردن خشونت‌‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی تاکید شده است که خشونت‌ شهرک‌نشینان به حدی بی‌سابقه رسیده، به امنیت کرانه باختری و منطقه آسیب رسانده، و چشم‌انداز صلح پایدار را تهدید کرده است.

گروه مدافع حقوق‌ بشر «صلح اکنون»، که فعالیت‌های توسعه‌ای اسرائیل در شهرک‌سازی را رصد می‌کند، ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش بی‌سابقه فعالیت‌های شهرک‌سازی بوده است.

بر اساس گزارشی که کمیته حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده است، تقریبا ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین در ۲۷۹ شهرک در کرانه باختری و اورشلیم شرقی زندگی می‌کنند. این جمعیت در سال ۲۰۱۲ در حدود ۵۲۰ هزار نفر بوده است.

بیشتر از جهان