گوترش حمله‌های جبهه آزادی به طالبان و انتقام‌جویی طالبان از نظامیان پیشین را تایید کرد

آنتونیو گوترش گفت که با وجود صدور دستور منع کشت خشخاش در رژیم طالبان، کشاورزان در برخی استان‌ها هنوز مشغول ‏کشت این گیاه‌اند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد - Fabrice COFFRINI / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش فصلی به شورای امنیت سازمان ملل، که نسخه‌ای از آن روز چهارشنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) منتشر شد، گفت که جبهه آزادی افغانستان در بازه زمانی اول نوامبر ۲۰۲۳  تا ۴ فوریه ۲۰۲۴ دست‌کم ۲۴ بار به نیروهای طالبان در چند شهر افغانستان حمله کرده است.

با این حال دبیرکل سازمان ملل گفت که هنوز هیچ‌یک از جبهه‌های مسلح مخالف طالبان سرزمینی را در خاک افغانستان در اختیار ندارند. او گفت که جبهه مقاومت ملی در بازه زمانی مورد بررسی در این گزارش بیشتر بر حمله‌هایی در استان پروان متمرکز بوده و «در سنگر سنتی‌اش پنجشیر هیچ حمله‌ای نداشته است.»

به‌رغم ادعاهای طالبان در مورد اعلام عفو عمومی در افغانستان، دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش موضوع بازداشت و شکنجه و قتل خودسرانه نظامیان پیشین در رژیم طالبان را تایید کرد. در این گزارش آمده است: «یوناما دست‌کم پنج مورد قتل فراقانونی و هفت مورد دستگیری خودسرانه مقام‌های دولتی و اعضای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی سابق افغانستان را مستند کرده است.»

طبق این گزارش، دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در بازه زمانی درج‌شده در این گزارش دو مورد قتل فراقانونی، ۱۷ مورد دستگیری و بازداشت خودسرانه، و دو مورد شکنجه و بدرفتاری با افراد متهم به وابستگی به جبهه مقاومت ملی و داعش را نیز ثبت کرده است.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش دبیرکل سازمان ملل، رخدادهای امنیتی نیز در این بازه زمانی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که ۱۵۰۸ رخداد امنیتی از اول نوامبر تا دهم ژانویه در افغانستان ثبت شده است. بر اساس این گزارش، در این بازه زمانی دست‌کم در ۳۰ مورد امنیتی کارکنان آژانس‌های سازمان ملل هدف قرار گرفته‌اند که شامل ارعاب، انفجار بمب دست‌ساز، سرقت، و دیگر موارد امنیتی بوده است.

در همین حال، در بازه زمانی یادشده، دست‌کم سه حمله تروریستی از طرف گروه داعش در افغانستان صورت گرفته که نشان‌‌دهنده حضور و ادامه فعالیت‌های این گروه در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقض حقوق بشر در افغانستان همچنان ادامه دارد

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که به‌رغم ادعاهای طالبان در مورد رعایت حقوق انسانی شهروندان، موارد صریح نقض حقوق بشر مانند اعدام و شلاق زدن‌ در مکان‌های عمومی همچنان ادامه دارد، هرچند موارد اخیر جزو اعدام‌ها و مجازات‌های خارج از بازه زمانی این گزارش بوده است. طالبان تا کنون دست‌کم چهار تن را در استان‌های فراه، لغمان، غزنی، و جوزجان در مکان‌های عمومی اعدام کرده‌اند.

گزارش دبیرکل سازمان ملل همچنین از شلاق زدن ۲۵ تن در استان زرنج در غرب افغانستان در دهم نوامبر خبر داده و نوشته است که در ارتباط با اجرای این حکم‌های شلاق، حدود ۱۰ تن دیگر نیز به دلیل گرفتن عکس یا ویدئو از صحنه شلاق خوردند.

دبیرکل سازمان ملل در مورد وضع زندان‌ها نیز ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار نفر در زندان‌های طالبان محبوس‌اند که با توجه به کمبود امکاناتی مانند جا، غذا، و بهداشت، وضع آن‌ها نگران‌کننده است.

در این گزارش همچنین به اعمال محدودیت‌های شدید بر زنان و بازداشت‌های خودسرانه به اتهام رعایت نکردن حجاب اشاره شده و آمده است: «محدودیت‌ها علیه زنان و دختران باقی مانده و در برخی مناطق نیز اعمال محدودیت‌ها شدیدتر شده است.»

در این گزارش همچنین آمده است که یوناما ادعاهایی در مورد بدرفتاری با زنان، بازداشت بدون دلیل آن‌ها، و نیاز به پرداخت پول برای آزادی برخی از زنان را مستند کرده است.

منع آموزش دختران هنوز یکی از بزرگ‌ترین موارد نگران‌کننده است

دبیرکل سازمان ملل در این گزارش گفته است که طالبان در عرصه آموزش بیشترین تاکید را بر مدرسه‌های دینی و مواد آموزشی دینی دارند و هنوز هیچ نشانه‌ای از بازگشت دختران به مدرسه دیده نمی‌شود. او افزود: «از آنجا که ممنوعیت‌های طالبان پابرجاست، آغاز سال جدید آموزشی روز اندوهگینی برای دختران افغان و برای جهان خواهد بود.»

براساس این گزارش، در دستور جدیدی که وزارت آموزش و پرورش طالبان برای سال تحصیلی جدید صادر کرده است، درس‌هایی مانند زبان‌‎های خارجی، آموزش‌های مدنی، مهارت‌های زندگی، و حتی نقاشی از برنامه درسی مدرسه‌ها حذف و به‌جای آن‌ها مضامین دینی گنجانده شده است.

دبیرکل سازمان ملل درباره اینکه طالبان بتوانند نظام آموزشی‌ای برقرار کنند که پاسخگوی چالش‌های جوانان افغانستان در راه کسب دانش‌ و مهارت‌های اساسی باشد ابراز نگرانی کرد.

مشکل مواد مخدر در افغانستان هنوز باقی است

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که به‌رغم ادعاهای طالبان در مورد توقف کامل کشت خشخاش در افغانستان، هنوز در برخی مناطق در شمال شرق، جنوب، و شرق کشور کشت خشخاش ادامه دارد و بهای تریاک در بازارهای افغانستان نیز دو برابر قیمت این ماده مخدر در شش ماه گذشته شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که پس از اعلام کاهش ۹۵ درصدی کشت خشخاش در افغانستان در گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، بهای تریاک خشک در افغانستان دو برابر شد. در این گزارش آمده است که بهای یک کیلوگرم تریاک خشک در ماه دسامبر ۲۰۲۳ به ۸۰۲ دلار رسید، در حالی که این مقدار تریاک تا ماه اوت به قیمت ۴۱۷ دلار فروخته می‌شد.

در این گزارش همچنین آمده است: «شواهد موجود حاکی از آن است که برخی از کشاورزان بدخشان، به‌ویژه در مناطق دورافتاده، همچنان در حال کشت تریاک‌اند. گزارش‌های مشابهی نیز از شمال قندهار و ننگرهار دریافت شده است.» با این حال، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که در نتیجه دستور رهبر طالبان در مورد منع کشت خشخاش، کشاورزان تریاک نیمی از کل درآمدشان را از دست داده‌اند.