حمله حوثی‌ها به یک کشتی با پرچم لیبریا؛ قطع سه کابل ارتباطی در دریای سرخ

سه کابل زیرآبی در دریای سرخ که اینترنت و ارتباطات راه دور را در سراسر دنیا تامین می‌کند، قطع شده است

شرکت امنیت دریایی «امبری» بریتانیا دوشنبه، ۴ مارس (۱۴ اسفند) اعلام کرد که یک کشتی با پرچم لیبریا در نزدیکی یمن هدف حمله قرار گرفته است.

امبری گفته است که این کشتی با ‌عنوان «وابسته به اسرائیل» فهرست شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به‌نقل از امبری، این کشتی در ردیف «کشتی‌ای که یک شرکت اسرائیلی خدمات حمل‌ونقل یکپارچه «زدآی‌ام» به‌کار گرفته» فهرست شده بود. با این حال، امبری افزوده است که این ارتباط ممکن است «ارتباطی قدیمی» بوده باشد.

این کشتی کانتینری از سنگاپور به سمت جیبوتی درحرکت بوده و در حدود ۱۶۳ کیلومتری جنوب شرقی عدن هدف قرار گرفته است.

تا لحظه تنظیم این خبر گزارشی از آسیب احتمالی به این کشتی منتشر نشده است.

ساعتی پس از انتشار این خبر، حوثی‌های یمن اعلام کردند که «کشتی اسرائیلی «ام‌اس‌سی اسکای» را در دریای عمان هدف قرار داده‌اند.

به گزارش رویترز، یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌های یمن، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «نیروهای دریایی نیروهای مسلح یمن با تعدادی موشک مناسب دریایی، کشتی اسرائیلی «ام‌اس‌سی اسکای» را هدف قرار دادند و موشک‌ها دقیق و مستقیم به کشتی اصابت کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، خبرگزاری اسوشیتدپرس دوشنبه گزارش داد که سه کابل زیرآبی در دریای سرخ که اینترنت و ارتباطات راه دور را در سراسر دنیا تامین می‌کند، قطع شده است، زیرا این آبراه همچنان هدف حملات شورشیان حوثی یمن است.

به گزارش اسوشیتدپرس، دلیل و عامل قطع شدن این کابل‌ها هنوز نامشخص است. نگرانی‌هایی از حمله احتمالی حوثی‌ها به کابل‌ها به‌منظور فشار آوردن به اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه مطرح است، اما حوثی‌ها حمله به این خطوط را رد کرده‌اند.

حوثی‌ها این اختلالات را ناشی از عملیات نظامی بریتانیا و ایالات متحده دانسته‌اند.

 حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی‌ به کشتیرانی جهانی در دریای سرخ، انتقال کالاها را با بحران مواجه کرده است و خرابکاری در خطوط مخابراتی می‌تواند این بحران را تشدید کند.

سامانه جهانی ارتباطات مستقر در هنگ‌کنگ می‌گوید خطوط قطع‌شده شامل آسیا-آفریقا-اروپا ۱، دروازه هند اروپا، سیکام و «تی‌جی‌ان گلف» است. قطع شدن این خطوط بر ۲۵ درصد از ترافیک خطوط ارتباطی از دریای سرخ تاثیر می‌گذارد. این سازمان مسیر دریای سرخ را برای انتقال داده‌ها از آسیا به اروپا بسیار مهم توصیف کرد و گفت که تغییر مسیر ترافیک داده‌ها را آغاز کرده است.

ماه‌ها است که حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند و می‌گویند تا زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را متوقف نکند، به این حمله‌ها ادامه می‌دهند.

در پاسخ به حمله‌های حوثی‌ها، ایالات متحده و بریتانیا از یک ماه و نیم پیش حملاتی را به مواضع حوثی‌ها آغاز کرده‌اند. با این حال، این حمله‌ها تاکنون نتوانسته است از قدرت تهاجمی حوثی‌ها بکاهد.

بیشتر از جهان