نظرسنجی جدید: از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی بیش از شش نفر به توانایی ذهنی جو بایدن شک دارند

تنها ۳۸ درصد از بزرگسالان ایالات متحده نحوه عملکرد بایدن به عنوان رئیس جمهوری را تایید می‌کنند

در یک نظرسنجی که به‌تازگی انجام شده تعداد قابل توجهی از بزرگسالان ایالات متحده تردید دارند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ۸۱ ساله آمریکا، حافظه، هوش و ذکاوت لازم را برای برعهده گرفتن مجدد این مسئولیت داشته باشد.

در این نظرسنجی، که مرکز تحقیقات آسوشیتدپرس  آن را انجام داده است، آمده است که تقریبا از هر ۱۰ نفر ۶ نفر می‌گویند که به توان ذهنی بایدن در انجام مسئولیت‌های رئیس‌جمهوری «اطمینان ندارند» یا «اصلا مطمئن نیستند».

این میزان بی‌اطمینانی درباره عملکرد بایدن اندکی بیشتر از ژانویه ۲۰۲۲ است، زیرا در آن زمان تقنزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان چنین نظری داشتند.

مرکز تحقیقات آسوشیتدپرس می‌گوید که براساس این نظرسنجی، به همین ترتیب، تقریبا از هر۱۰ نفر ۶ نفر می‌گویند که به توان ذهنی دونالد ترامپ ۷۷ ساله، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، هم اعتماد ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به این نتایج، به نظر می‌رسد که برای بسیاری از رای‌دهندگان، انتخابات ماه نوامبر آمریکا دشوار خواهد بود، زیرا رئیس‌جمهور بعدی باید بتواند از کشمکش‌های جهانی عبور کند، مشکلات داخلی را برطرف و با یک کنگره ناکارآمد کار کند.

احتمالا بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه به این چالش‌ها بپردازد. با بدبینی‌هایی که نسبت به توانایی‌های بایدن وجود دارد، او در گفته‌هایش تلاش خواهد کرد آمریکایی‌ها را متقاعد کند که از توانایی لازم برای گذراندن یک دوره دیگر برخوردار است.

بایدن در حالی برای انتخابات تلاش می‌کند که تنها ۳۸ درصد از بزرگسالان ایالات متحده عملکرد او در مقام رئیس‌جمهوری را تایید می کنند و ۶۱ درصد با عملکرد او مخالف‌اند. در این میان، دموکرات‌ها (۷۴ درصد) بیشتر از مستقل‌ها (۲۰ درصد) و جمهوری‌خواهان (۶ درصد) از عملکرد رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا حمایت می‌کنند.

نظرسنجی‌های گوناگون نشان داده است که از شیوه عملکرد بایدن در مسائل مختلف ازجمله اقتصاد، مهاجرت و سیاست خارجی نارضایتی گسترده‌ای وجود دارد.

نظرسنجی جدید بیانگر آن است که تنها حدود ۴ نفر از ۱۰ آمریکایی عملکرد بایدن را در مدیریت مسائلی چون مراقبت‌های بهداشتی، تغییرات آب‌وهوایی، سقط جنین و درگیری بین روسیه و اوکراین تایید می‌کنند. اما درمورد مسائلی مانند مهاجرت (۲۹ درصد)، درگیری اسرائیل و فلسطین (۳۱ درصد) و اقتصاد (۳۴ درصد) رضایت کمتری وجود دارد.

حدود ۶ نفر از ۱۰ آمریکایی (۵۷ درصد) فکر می‌کنند که وضعیت اقتصاد ملی «تا حدودی» یا «بسیار بدتر» از دوران پیش از بایدن است و تنها ۳ نفر از ۱۰ بزرگسال می‌گویند که وضعیت اقتصادی بعد از ریاست او بهتر است.

هرچند بایدن کوشیده با شوخی درمورد سن خود از نگرانی‌ رای‌دهندگان بکاهد اما مسئله سن او به‌شدت بر انتخابات پیش رو سایه افکنده است.

در نظرسنجی جدید حدود یک‌سوم دموکرات‌ها گفتند که اصلا به توان ذهنی بایدن اطمینان ندارند، همچنین مستقل‌ها نیز به توان ذهنی او اعتماد ندارند. میزان بی‌اعتمادی به بایدن ۸۰ درصد و به ترامپ ۵۶ درصد است.

با اینکه سن دونالد ترامپ نیز موضوع گفت‌وگوهای پیش از انتخابات شده است، جمهوری‌خواهان عموما با چالش درباره توان ذهنی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا راحت‌تر کنار می‌آیند. در این نظرسنجی، ۵۹ درصد از جمهوری‌خواهان اعلام کردند اطمینان کامل دارند که ترامپ توان ذهنی برای رئیس‌جمهور شدن را دارد، ۲۰ درصد دیگر گفتند اطمینان نسبی دارند و ۲۰ درصد اظهار کردند که اطمینانی ندارند.

در این میان، حدود ۹ نفر از ۱۰ جمهوری‌خواه می‌گویند بایدن فاقد توانایی ذهنی برای ریاست‌جمهوری است، در حالی که درصد مشابهی از دموکرات‌ها درمورد ترامپ چنین عقیده‌ای دارند.

این نظرسنجی از ۱۱۰۲ بزرگسال ایالات متحده در ۲۲ تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ انجام شد.

بیشتر از جهان