«زنانگی بی‌دردسر»؛ کلوئه شگفتی امسال هفته مد پاریس شد

زمانی که کارل لاگرفلد طراح اصلی این برند بود، کلوئه انتخاب اول در میان دختران هیپی ثروتمند شد

یکی از مدل های نمایش کلوئه در هفته مد پاریس مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۴/AFP

اولین مجموعه کامل طراحی که گفت قلبش همیشه مال کلوئه بوده نفس‌گیر بود. چمینا کمالی در خانه مدی که در ابتدای راه ورود به دنیای مد کارش را از آنجا آغاز کرد، درخشید.

کمالی در مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۴ هفته مد پاریس، چرخشی نرم اما کامل از میراث گابریلا هرست داشت که فصل گذشته، با مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۴ با رقص و آواز در میان مدل‌هایش کلوئه را ترک کرد. خطوط محکم هرست جای خود را به روانی و رهایی حریر دادند و چمینا کمالی نشان داد جایی برای حسرت خوردن از رفتن هرست باقی نمانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلوئه خانه او است. او بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، زمانی که فیبی فایلو طراح ارشد کلوئه بود در آنجا کار کرد و تجربه اندوخت. پس از آن در میان تجربه‌اندوزی در خانه‌های مد دیگر بارها به خانه اولش سر زد و بعد از گابریلا هرست طراح ارشد کلوئه شد که روحی زنانه دارد.

به‌غیراز لاگرفلد که نقش بزرگی در رشد اولیه و هدایت این خانه مد در کنار بنیان‌گذار آن، گبی آگیون (Gaby Aghion) طراح مصری فرانسوی داشت، کلوئه همیشه یک مدیر خلاق زن داشته است از جمله فیلو، هرست، مک کارتنی، ناتاشا رمزی لوی و کلر وایت کلر.

گبی آگیون و شریک تجاری او، ژاک لنوآر، کلوئه را در سال ۱۹۵۲ تاسیس کردند. آگیون به دنبال پر کردن خلا بین مد فاخر و کوتور و لباس‌های معمولی استاندارد روزانه بود. او با لباس‌هایی که به زیبایی تمام به فرمی خلق شده بودند که زنانگی سکسی و بی‌قیدی را به نمایش می‌گذاشتند، پیشگام در ایده لباس‌های شیک آماده پوشیدن (prêt-à-porter) بود.

در زمان کارل لاگرفلد که در سال ۱۹۶۴ طراح اصلی این برند شد، کلوئه تبدیل به انتخاب اول در میان دختران هیپی ثروتمند شد. در سال ۱۹۹۷ طراح جوان استلا مک کارتنی به جای لاگرفلد (که در سال ۱۹۸۳ از این برند جدا شد و در سال ۱۹۹۲ دوباره به کلوئه بازگشت) انتخاب شد. بسیاری تردید داشتند که شاهزاده خانم راک اند رول ۲۵ ساله بتواند از پس این کار برآید. برخی از ناظران صنعت این نظریه را مطرح کردند که مک کارتنی بیشتر به‌دلیل اصل و نسب و نام خانوادگی‌اش استخدام شده و نه استعدادش؛ اما مک‌کارتنی همه آن‌ها را غافلگیر کرد و همان ابتدا با کت‌وشلوارهای گشاد، پیراهن‌های مجلسی با ظاهری عتیقه و شلوارهای جین و ابریشمی خود به موفقیت رسید.

در سال ۲۰۰۱ مک کارتنی خانه مد خود را راه‌اندازی کرد و دستیار طراحی او، فیبی فیلو، با در دست گرفتن سکان هدایت این برند در کانون توجه قرار گرفت. فیلو با ارائه یک چرخش پیچیده و عاشقانه در مورد آنچه یک دختر مهمانی‌برو می‌خواهد، به چیزی شبیه یک فلوت‌زن ساحر تبدیل شد و راه را برای لشکر زنان جوانی که از شلوار جین فاق بلند و کفش‌های پاشنه‌بلند او پیروی می‌کردند، باز کرد. او پس از غوغایی از پرفروش‌ترین‌ها در سال ۲۰۰۶ از کلوئه خداحافظی کرد تا روی خانواده در حال رشد خود تمرکز کند.

کلر ویت کلر، طراح سابق پرینگل اسکاتلند، در سال ۲۰۱۱ به کلوئه پیوست. خوشبختانه برای کلوئه، دوران مد مورد علاقه وایت کلر اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ است؛ سال‌هایی که این خانه در زمان لاگرفلد درخشان‌ترین دوران شکوفایی خود را تجربه کرد. روح زنانه کلوئه همچنان زنده است.

در سال ۲۰۱۷، وایت کلر پس از ۶ سال کلوئه را ترک کرد. ناتاشا رمزی-لوی که قبلا یک طراح زیر نظر نیکلاس گسکیر در لویی ویتون و بالنسیاگا بود، مدیر خلاق آن شد. اولین مجموعه او بهار ۲۰۱۸ بود.

پس از جدایی رمزی-لوی در سال ۲۰۲۰، گابریلا هرست به‌عنوان مدیر خلاق برند انتخاب شد. اولین مجموعه پاییز ۲۰۲۱ هرست که به‌دلیل تاکیدش بر پایداری شهرت دارد، از کشمیر بازیافتی، پنبه ارگانیک و کیسه‌های قدیمی استفاده می‌کند که همه این‌ها باعث کاهش ۴۰۰ درصدی ردپای محیط‌زیستی این مجموعه شده است.

از اینجا به بعد زمان درخشش چمینا کمالی است.

بیشتر از مُد و زیبایی