گزارش جدید آژانس: ذخیره اورانیوم با غلظت بالا کاهش یافته، اما مشکلات با تهران همچنان باقی است

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران در هفته‌های اخیر ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد را حدود ۶.۸ کیلوگرم کاهش داده است

بر اساس گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حالی که جمهوری اسلامی ایران سرعت تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را کاهش نداده است، ذخیره اورانیوم با غلظت بالا در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

به نوشته جی‌ان‌اس (JNS)، در دو گزارش سه‌ماهه محرمانه‌ای که به دست کشورهای عضو سازمان ملل رسیده است، جمهوری اسلامی ایران به افزایش ذخیره اورانیوم و ممانعت از دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای ادامه داده و در مورد وجود ذرات اورانیوم در دو سایت هسته‌ای‌اش هنوز هیچ توضیحی ارائه نداده است.

در یکی از این گزارش‌ها آمده است جمهوری اسلامی در حال حاضر ۱۲۱.۵ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در اختیار دارد که نشان می‌دهد از زمان آخرین گزارش در نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۶.۸ کیلوگرم کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات ارشد به رویترز گفت: «اوایل سال، جمهوری اسلامی تصمیم به رقیق‌سازی گرفت... دو سه هفته بعد یک بار دیگر رقیق‌سازی کردند، این بار با مقداری کمتر.»

رقیق‌ساری به مخلوط کردن اورانیوم با غلظت بالا با اورانیوم با غلظت پایین اشاره دارد تا قابلیت استفاده از آن برای ساخت سلاح از بین برود.

این دیپلمات ارشد در ادامه افزود: «شاید جمهوری اسلامی نمی‌خواهد تنش‌ها [با غرب] را تشدید کند. شاید با کسی به توافقی رسیده‌اند. نمی‌دانیم.»

آندریا استیکر، از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید این حرکت را باید به چشم «تلاش آشکار تهران برای تسلی دروغین غرب و فرار از انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دید، به‌ویژه پس از تمام آشوب‌هایی که رژیم از حمله ۷ اکتبر به این‌سو به پا کرده است». او در ادامه افزود: «غرب نباید فریب بخورد.»

اریک بروئر، معاون طرح ابتکاری تهدید هسته‌ای، به اسوشیتدپرس گفت جمهوری اسلامی اگر به غنی‌سازی اورانیوم تا درجه تسلیحاتی یا ۹۰ درصد ادامه دهد، در حال حاضر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد کافی برای ساخت حدود سه سلاح هسته‌ای را دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ماه جاری در نشست سران دولت‌های جهان در دبی، گفت وقتی بحث فعالیت‌های هسته‌ای مطرح است، چهره‌ جمهوری اسلامی کاملا شفاف نیست و «صدالبته که این خطر را افزایش می‌دهد».

گروسی با اشاره به سخنان علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: «صحبت‌های پراکنده در مورد تسلیحات هسته‌ای بیشتر و بیشتر می‌شود، از جمله اخیرا در ایران. یک مقام بسیار بلندپایه گفت در واقع ما همه‌چیز در اختیار داریم، فقط سر هم نشده است. بسیار خب، لطفا اطلاع بدهید بدانم چه در اختیار دارید.»

هم‌زمان با این گزارش‌ها و افزایش نگرانی‌ها، نیروی هوایی اسرائیل بخشی ویژه مقابله با تهدید جمهوری اسلامی راه‌اندازی کرده است.

 بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، مسئولیت این بخش آماده‌سازی نظامی برای حملات آتی احتمالی به ایران است و تمرکز اصلی آن بر مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد بود.

این بخش همچنین بر کاهش تهدید گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در غزه، یهودیه، سامریه، لبنان، یمن، سوریه، عراق و سایر مناطق متمرکز است.

به گفته منابع امنیتی، اعلام تاسیس بخش ایران در نیروی هوایی اسرائیل هشداری برای جمهوری اسلامی و همچنین آمریکا است که اورشلیم در مورد گزینه نظامی برای حذف تهدید جمهوری اسلامی جدی است.