بایدن؛ گرفتار در الزام سیاسی ناهمسو با اسرائیل

موضع‌گیری آمریکا در زمینه ادامه شهرک‌سازی‌ها موجب نارضایتی حامیان سرسخت اسرائيل شده است و آمریکایی‌های عرب‌تبار نیز آن را ناچیز و دیرهنگام می‌دانند

نمایی از خانه‌های تازه ساخته شده برای یهودیان اسرائیلی در نزدیکی رام‌الله در کرانه باختری- AHMAD GHARABLI/AFP

نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم آرون بوکسرمن و جاناتان ویزمن که شنبه، ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، منتشر شد، به ابعاد موضع‌گیری ایالات متحده در پیوند با شهرک‌سازی‌ اسرائیل در کرانه باختری پرداخته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، جمعه گذشته در جریان سفر به آرژانتین، هرگونه شهرک‌سازی جدید را در کرانه باختری «مغایر با قوانین بین‌المللی» دانست و گفت که شهرک‌سازی‌های جدید، نتیجه معکوسی برای دستیابی به صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطینیان  به‌بار خواهد آورد.

یک روز پیش از آن، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، با اعلام تصمیم ادامه شهرک‌سازی‌ها، آن را «واکنش مناسب» کشورش به تیراندازی‌های اخیر در کرانه باختری ارزیابی کرده بود.

به باور نگارندگان یادداشت نیویورک‌تایمز، چرخش از سیاست دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین ایالات متحده، در زمینه شهرک‌‌سازی‌های اسرائیل، از یک‌ سو نشانگر ناامیدی فزاینده بایدن از نتانیاهو است و از سوی دیگر، بیان این موضع‌گیری چند روز پیش از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در میشیگان، ایالتی با جمعیت بالای عرب‌تبار، احتمالا حامل پیام دیگری است.

این احتمال به‌ویژه ازاین‌رو مطرح است که در چهار ماه و نیم گذشته، دولت بایدن به حمایت تمام‌عیار از حمله اسرائیل به غزه با هدف «نابودی حماس»، پرداخته است. این حمایت تا جایی پیش رفته است که با وجود کشته شدن نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی در اثر حمله‌های هوایی و زمینی اسرائیل به غزه، کاخ سفید بارها با وتو کردن قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل در زمینه آتش‌بس فوری، از اسرائیل مقابل انتقادهای بین‌المللی محافظت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یادداشت به نقل از شماری از کارشناسان امور سیاسی، واکنش کاخ سفید را به شهرک‌سازی‌ها «ناچیز و دیرهنگام» می‌خواند و اقدامات دولت بایدن را «نامنسجم» و فاقد «راهبرد مشخص» ارزیابی می‌کند.

تا پیش از حمله حماس به سرزمین‌های اسرائیلی در اکتبر گذشته، دولت بایدن به جای پرداختن به اختلافات و مناقشه‌های اسرائیل و فلسطینیان، بر اهداف دیگری، از جمله جمهوری اسلامی ایران و عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، تمرکز داشت.

به باور نگارندگان یادداشت مزبور، موضع‌گیری اخیر واشینگتن، بایدن را در موقعیتی «بدون برد» قرار داده است؛ به این معنا که از یک‌ سو خشم حامیان سرسخت اسرائیل را در ایالات متحده برانگیخته و از سوی دیگر، گامی عملی برای نزدیک شدن به منتقدان اسرائیل و جامعه عرب‌تبار آمریکایی برداشته نشده است، زیرا آنان انتظار داشتند که کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل متوقف، و آتش‌بس فوری در غزه برقرار شود.

این یادداشت به نقل از یک تحلیلگر عرب، اعلام غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها و تحریم‌های بایدن را علیه شهرک‌نشیان ناکافی ارزیابی می‌کند. به گفته تحلیلگر مزبور، حمایت آمریکا از اسرائیل به منزله «حمایت از نسل‌کشی» در نوار غزه است.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس، آمریکایی‌های عرب‌تبار حرفی برای گفتن درباره حمایت بایدن از اسرائیل نداشتند، و جمهوری‌خواهان یهودی نیز آن را تمجید می‌کردند. اما اینک همان جمهوری‌خواهان یهودی، موضع‌گیری رئیس ‌جمهوری آمریکا را درباره شهرک‌سازی‌ اسرائیل  به «کارزار تضعیف اسرائیل» پیوند می‌زنند.

پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت در اواخر ۲۰۲۲ در راس یک ائتلاف به‌غایت راستگرا، شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری سرعت گرفت. به گزارش سازمان اسرائیلی «صلح‌ اکنون»، در ۲۰۲۳ در مجموع پروانه ساخت ۱۲ هزار ۳۴۹ واحد مسکونی در شهرک‌ها صادر شد. این رقم اندکی کمتر از سه برابر ۴۴۲۷ واحد ثبت‌شده در سال پیش از آن گزارش شده است.

به باور نگارندگان یادداشت نیویرک‌تایمز، موضع‌گیری سختگیرانه ایالات متحده در برابر اسرائیل، به عمل درنیامده و  صرفا به گفتار خلاصه شده است.

این یادداشت در پایان نتیجه می‌گیرد که الزامات سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس ‌جمهوری آمریکا همسو نیست. بایدن برای بسیج رای‌دهندگان در انتخابات نوامبر، به پایان یافتن جنگ نیاز دارد؛ حال آنکه نتانیاهو مصمم است جنگ را تا نابودی کامل حماس که زمان آن مشخص نیست، ادامه دهد و به بازگشت بالقوه متحدش، دونالد ترامپ، به قدرت کمک کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه