نقش جمهوری اسلامی ایران در بازسازی لبنان

تنها کمک جمهوری اسلامی ایران به کشورهای «محور مقاومت» اعزام شبه‌نظامیان و مستشاران نظامی به عراق، سوریه، لبنان و یمن است

ویرانی‌های ناشی از حمله اسرائيل به شهرک غازیه در جنوب لبنان، ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ــ Photo by Mahmoud ZAYYAT / AFP

آنچه درباره امتناع جمهوری اسلامی ایران از تقبل هزینه‌های بازسازی مناطق ویران‌شده جنوب لبنان در حمله اسرائيل به گوش می‌رسد، تعجب‌آور نیست. با این حال ایجاب می‌کند مقام‌های لبنان که این موضوع را مستقیم از زبان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شنیده‌اند، آن را تایید و شفاف‌سازی کنند؛ به‌ویژه اینکه عبداللهیان قاطعانه تاکید می‌کند پرداخت غرامت جنگ به عهده اسرائيل است.

با آنکه بعید به نظر می‌رسد مقام‌های دولت لبنان دراین‌باره چیزی بگویند یا توضیحی بدهند، با توجه به رویکرد همیشگی رژیم تهران در تعامل با مسائل فرامرزی و وضعیت دشوار اقتصادی و مالی آن، می‌توان به‌صراحت گفت که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه در عملیات بازسازی لبنان مشارکت نخواهد کرد و تنها به سر دادن شعارهای سیاسی در محکومیت جنگ اسرائيل و آمریکا و ابراز همدردی با «کشور برادر» لبنان که «امنیت آن را امنیت ایران می‌داند»، بسنده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع، ربط دادن امنیت لبنان به امنیت ایران تنها مسئله‌ای است که جمهوری اسلامی ایران به آن اهمیت می‌دهد؛ افزون بر اینکه همین امر اساس روابط تهران با کشورهای «محور مقاومت» را شکل می‌دهد. از سوی دیگر، تحلیل‌ها و اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی این واقعیت را بازگو می‌کند که قلمرو کشورهای این محور (عراق، سوریه، لبنان و یمن) عرصه‌ای برای اجرای سیاست خارجی تهران و جولانگاه شبه‌نظامیانی است که هدف آن‌ها تضمین امنیت جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران هرگز در نشست‌های جهانی که برای کمک به کشورهای بحران‌زده برگزار شد، شرکت نکرده است. در نشست کویت که سال‌ها پیش برای حمایت از مردم سوریه برگزار شد، حسین امیرعبداللهیان شرکت کرد، اما او در برابر تعهدات جامعه بین‌المللی و کشورهای عربی برای کمک به مردم سوریه، به گفتن اینکه دولتش از «دولت قانونی» سوریه حمایت می‌کند، بسنده کرد. در حالی که تمامی کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به سوریه به اعزام شبه‌نظامیان و مستشاران نظامی به آن کشور محدود می‌شود.

ناتوانی اقتصادی هم عامل دیگری است که جمهوری اسلامی ایران را از حمایت اقتصادی از کشورهای بحران‌زده بازمی‌دارد؛ به‌ویژه اینکه تامین تسلیحات گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم تهران که به بودجه هنگفتی نیاز دارد، اقتصاد ایران را دچار بحران و مردم این کشور را با چالش‌های شدید اقتصادی مواجه کرده است. به همین دلیل، صحبت از فقر، مهاجرت و فساد، فضای ایران را پر کرده است. چند روز پیش یک کارشناس اقتصادی ایرانی نوشت که سیستم اقتصادی «پانزی» (سرمایه‌گذاری کلاه‌بردارانه) بر کشور و آینده مردم ایران حاکم شده است.

در نتیجه، می‌توان گفت که با توجه به دلایل یادشده، جمهوری اسلامی ایران به بازسازی لبنان هیچ کمکی نخواهد کرد، درست همان‌گونه که نقش آن در حمایت و بازسازی کشورهای «محور مقاومت» صفر است.

برگرفته از روزنامه نداءالوطن

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه