نتانیاهو: توافق آزادی گروگان‌ها عملیات رفح را به تاخیر می‌اندازد

نخست‌وزیر اسرائیل: اگر حماس از «ادعاهای توهم‌آمیز» خود دست بردارد و مواضع معقولی ارائه دهد، آنگاه توافق امکان‌پذیر خواهد بود

نتانیاهو در دیدار با وزیر خارجه فرانسه، ۵ فوریه ۲۰۲۴ - GIL COHEN-MAGEN/ POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه، ۲۵ فوریه (۶ اسفند)، به شبکه سی‌بی‌ای گفت که توافق آزادی گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس، عملیات ارتش اسرائیل را در رفح به تاخیر می‌اندازد.

با این حال، نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل همچنان این عملیات را بعدا انجام خواهد داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه گفت که اسرائیل، مصر، قطر و ایالات متحده بر سر «خطوط اصلی» برنامه‌ای برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت در غزه به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این توافق که مذاکرات برای تعیین جزئیات آن همچنان ادامه دارد، احتمالا ۴۰ گروگان اسرائیلی که اسیر حماس‌اند، در ازای آزادی شماری از زندانیان فلسطینی آزاد می‌شوند و آتش‌بسی شش هفته‌ای در غزه برقرار خواهد شد.

نتانیاهو به سی‌بی‌اس گفت که جویای دستیابی به توافق برای آزادی گروگان‌ها است، و افزود که دولتش این توافق را برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده می‌خواهد و از تلاش‌های ایالات متحده برای پیشبرد مذاکرات قدردانی کرد. او همچنین گفت که اگر حماس از «ادعاهای توهم‌آمیز» خود دست بردارد و مواضع معقولی ارائه دهد، آنگاه توافق امکان‌پذیر خواهد بود.

با این حال، به گزارش تایمز اسرائیل، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، رسما می‌گوید که بازگرداندن گروگان‌ها در حال حاضر «مهم‌ترین موضوع» برای اسرائیل نیست و تمرکز اصلی دولت، باید نابودی حماس باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس همچنین گفت که اگر توافقی صورت نگیرد، «عملیات رفح را انجام خواهیم داد، زیرا هدف ما پیروزی کامل است» و به گفته او، «پیروزی کامل در عرض چند هفته در دسترس است».

نتانیاهو افزود که ارتش اسرائیل در ساعات آینده روز جاری [یکشنبه، ۲۵ فوریه] برنامه‌های خود را برای عملیات در رفح و تخلیه غیرنظامیان فلسطینی ارائه خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفت که اسرائیل و ایالات متحده درباره لزوم تخلیه غیرنظامیان از رفح پیش از هرگونه عملیات نظامی، «هم‌خط»‌اند و هیچ برنامه‌ای برای مجبور کردن فلسطینیان برای رفتن به سینا مطرح نیست.

یک مقام آمریکایی شنبه، ۲۴ فوریه، به آکسیوس گفته بود که «واقعا به این توافق نیاز داریم، زیرا توقف درگیری‌ها ضروری است».

دولت جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، به‌شدت نگران عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح است که بیش از یک میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند.

جیک سالیوان یکشنبه گفت که هنوز درباره عملیات نظامی اسرائیل در رفح به بایدن توضیح داده نشده است و دولت آمریکا معتقد نیست که چنین عملیاتی باید اجرا شود؛ مگر اینکه برنامه‌ای برای محافظت از غیرنظامیان وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به گفته وزارت بهداشت حماس در غزه، تعداد کشته‌شدگان فلسطینیان در اثر حمله‌های نظامی اسرائیل به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است که بیشتر آن‌ها زن و کودک‌اند.

بیشتر از جهان