طالبان معدن یاقوت جگدلک را به مزایده گذاشتند

یاقوت پس از الماس و زمرد، سومین سنگ قیمتی در جهان است

جریان مزایده (داوطلبی) معدن یاقوت جگدلک از سوی طالبان - @MoMPAfghanistan/X

وزارت معادن و پترولیم طالبان جمعه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) اعلام کرد که معدن یاقوت جگدلک به ارزش ۲۷.۵ میلیون دلار و مساحت ۶.۹۰ کیلومترمربع را به یک شرکت سپرده است. 

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده که شرکت «آریانا هایلند» برنده مزایده (داوطلبی) شده است و ۴۴درصد از عایدی این معدن را به «امارت اسلامی طالبان» پرداخت می‌کند. 

در این اطلاعیه ذکر شده است که این شرکت پنج‌میلیون دلار هم در بخش خدمات اجتماعی هزینه خواهد کرد.  

جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نشده است. 

معدن یاقوت جگدلک در ۱۰۰ کیلومتری شهر کابل و در جنوب‌ غرب شهرستان سربی قرار دارد.  

یاقوت پس از الماس و زمرد، سومین سنگ قیمتی در جهان است. یاقوت معمولا در میان سنگ مرمر سفید به شکل قرمز کم رنگ، قرمز، کبود و رنگ‌های دیگر کشف می‌شود. در بازار تجاری افغانستان  یاقوت سرخ را «اناری» و یاقوت کبود را «لعل پیازی» یا «لعل بدخشان» می‌نامند.

دو سال و نیم از حکومت رژیم طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت، آن‌ها تلاش زیادی برای استخراج معادن و منابع زیرزمینی انجام داده است. در این مدت ده‌ها معدن بزرگ، متوسط و کوچک به شرکت‌ها سپرده و کار استخراج برخی از این معادن نیز آغاز شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تلاش می‌‍‌کنند که معادن هر چه سریع‌تر به منبع درآمد آن‌ها بدل شوند تا این گروه بخشی از مخارجشان را از استخراج معادن تامین کنند. طالبان با دادن تضمین امنیت به سرمایه‌گذاران خارجی، از آن‌ها می‌خواهند که در معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. 

چینی‌ها علاقه زیادی به استخراج معادن و منابع زیرزمینی افغانستان دارند و بیشتر می‌کوشند روی معادنی سرمایه‌گذاری کنند که به‌ سریع‌ترین شکل ممکن زمینه استخراج آن فراهم می‌شود.  

حکومت طالبان با بحران مشروعیت ملی و جهانی مواجه است و از دید کارشناسان حقوقی، عقد قرارداد با حکومت طالبان، مبنای حقوقی و قانونی ندارد و با پایان حکومت طالبان، بی‌اعتبار خواهد بود.  

منتقدان طالبان می‌گویند که قراردادهای معادن شفاف نیست و طالبان زمینه دسترسی به این قراردادها را برای رسانه‌ها و جامعه مدنی افغانستان فراهم نمی‌کنند. در رژیم طالبان دسترسی به اطلاعات «بی‌نهایت دشوار» و حتی ناممکن شده است.   

بیشتر از اقتصاد