گزارش بانک مرکزی از سقوط ۶۰ درصدی قدرت خرید مردم در آذرماه

امسال به احتمال زیاد، رکورد تورم سال ۱۳۷۴ که بنا به اعلام بانک مرکزی ۴۹ درصد بود، شکسته خواهد شد

عکس تزیینی-شهروندی که قیمت‌ کالاها را در فروشگاهی نگاه می‌کند-اکو ایران

تازه‌ترین گزارش آماری بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم در آذرماه امسال دست‌کم ۶۰ درصد کاهش یافته است. برمبنای این گزارش نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه شهری در آخرین ماه پاییز ۵۴.۲ درصد و نرخ تورم میانگین شهری در همین ماه ۵۵.۹ درصد بود. این رقم‌ها تفاوتی معنادار را با گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در آذرماه نشان می‌دهد.

پیش‌تر مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه را ۴۰.۱ درصد و میانگین نرخ تورم را ۴۴.۱ درصد اعلام کرده بود اما گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم نقطه‌ به نقطه ۱۴ درصد از داده‌های مرکز آمار بالاتر است. این گزارش همچنین میانگین نرخ تورم را حدود ۱۶ درصد بالاتر از داده‌های مرکز آمار ایران اعلام می‌کند.

به گزارش وب‌سایت جماران، بانک مرکزی از پاییز امسال انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده را متوقف کرده بود اما اکنون با انتشار گزارش تورم آذرماه اعلام کرده است که امسال به احتمال زیاد، رکورد تورم سال ۱۳۷۴ که بنا به اعلام بانک مرکزی ۴۹ درصد بود، شکسته خواهد شد.

رشد میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده در یک سال منتهی به هر مقطع زمانی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان‌دهنده تورم سالانه است. پیش از این و در مهرماه امسال، تورم میانگین سالانه بالاتر از ۵۰ درصد اعلام شده بود درحالی‌که نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در همین ماه ۵۴ درصد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز آمار ایران، اردیبهشت سال جاری پس از مدتی طولانی که از انتشار داده‌های مربوط به نرخ تورم خودداری کرده بود، سال پایه را از ۱۳۹۵ به سال ۱۴۰۰ تغییر داد تا با آنچه که از نگاه‌ کارشناسان عددسازی آماری خوانده شده است به دولت رئیسی در ادعای کاهش و کنترل نرخ تورم کمک کند. با این‌حال، به‌رغم عددسازی‌های آماری این مرکز نیز نرخ تورم در ایران صعودی است و هرماه رکوردهای تازه‌ای ثبت می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از میزان تورم در آذرماه، نرخ تورم سالانه در این ماه به ۴۴.۴ درصد رسید. همچنین  تورم نقطه به نقطه نیز از ۴۰ درصد فراتر رفت. درحالی‌که همین مرکز تورم نقطه به نقطه را در آبان ۳۹.۲ درصد اعلام کرده بود.

منظور از تورم نقطه به نقطه یا «تورم نقطه‌ای» درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رسیدن این شاخص در آذر امسال به ۴۰.۲ درصد به این معنا است که خانوارها به‌طور میانگین ۴۰.۲ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۱ برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند. با این حال، گزارش اخیر مرکز آمار عددهای دیگری را در کانون توجه قرار می‌دهد؛ بر اساس این گزارش، ایرانیان در آخرین ماه پاییز امسال بالغ‌بر ۵۴ درصد برای مجموعه‌ای از کالاها و خدمات هزینه کردند.

رشد صعودی نرخ تورم در حالی ادامه دارد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۴۰۲ را  «سال مهار تورم، رشد تولید» نامید و مقام‌های دولتی به تناوب وعده کنترل و مهار تورم را دادند و با همین وعده نیز مانع افزایش حقوق کارگران و حداقل‌بگیران متناسب با نرخ تورم شدند.

پایگاه داده‌های باز ایران، روز ۲۴ بهمن در گزارشی تحلیلی و آماری وضعیت اقتصادی ایران در بیش از چهار دهه اخیر را بررسی کرد. داده‌های این بررسی آماری نشان می‌دهد که نرخ تورم در ۲.۵ سال دولت ابراهیم رئیسی با ۱۶ سال پایانی پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی برابری می‌کند.

برمبنای این گزارش، در سال ۱۳۵۰ ارزش اقتصاد ایران حدود دو برابر اقتصاد کره جنوبی بود اما با گذشت بیش از چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی ارزش تولید ناخالص داخلی کره جنوبی از سه و نیم برابر اقتصاد ایران فراتر رفت.

در این بازه زمانی، اقتصاد کره جنوبی ۲۵ برابر، اقتصاد ترکیه ۱۰ برابر و اقتصاد عربستان سعودی بیش از پنج برابر رشد کرد اما رشد اقتصادی ایران کمتر از سه برابر بود؛ بنابراین طی این سال‌ها ایران نه‌تنها از رقبای خود عقب افتاد بلکه جایگاهی را هم که در اقتصاد دنیا داشت از دست داد.

بیشتر از اقتصاد