نخستین فیلم دختر اوباما؛ منتقدان به مالیا برچسب «آقازاده» زدند

فیلم کوتاه «قلب» ساخته دختر اول باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ماه گذشته در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش در‌آمد

مالیا، دختر باراک اوباما در جشنواره فیلم ساندنس ـ Dia Dipasupil / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نخستین واکنش‌ها به اولین تجربه کارگردانی مالیا اوباما، دختر اول [رئیس‌جمهوری] پیشین، ارائه شده است و خیلی ضدونقیض به نظر می‌رسد.  

دختر بزرگ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا که با نام هنری مالیا آن (اسم کوچک و میانی‌اش) شناخته می‌شود، نخستین فیلم کوتاهش را با نام «قلب» (The Heart) در جشنواره ماه گذشته فیلم ساندنس به نمایش درآورد.

«قلب» فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه‌ای با بازی تونده آدبیمپه و لتونیا بورسی و با نویسندگی و کارگردانی مالیا است. این فیلم درباره مردی غمگین است که مادرش در وصیت‌نامه‌ خود درخواستی غیرعادی از او دارد.

به گفته مالیا، این فیلم «درباره اشیا گمشده و آدم‌های تنها، بخشش و پشیمانی» است.

او در ویدیو «دیدار با هنرمند» این جشنواره -که هویت واقعی این نام مستعار را فاش کرد- گفت: «اما به‌نظرم همچنین خیلی سعی می‌کند جایی را که ممکن است مهربانی و صمیمیت در این چیزها وجود داشته باشد نشان بدهد.»

با اینکه بیشتر نقدها در بستر محبوب فیلم اجتماعی لترباکسد (Letterboxd) به‌طور میانگین حدود سه ستاره بود، و خیلی‌ها جلوه‌های بصری آن را تحسین می‌کنند، برخی افراد با «آقا‌زاده» (نپو بیبی) [افرادی که به خاطر شهرت و ثروت والدینشان سرشناس شده‌اند] خواندن او، منکر تلاش‌های این دختر ۲۵ ساله شده‌اند.

یکی از منتقدان نوشت: «با عوض کردن اسمت به مالیا آن، نمی‌توانی جلوی نقدهای نپو بیبی را بگیری، خانم دختر اول سابق».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگری گفت: «کاش آن‌قدر شایستگی داشت که فقط فیلم کوتاه ساخته یکی از بچه‌های اوباما نبود، ولی یک جورهایی فیلم متوسطی بود. یک جاهایی از فیلمبرداری‌اش را دوست داشتم!»

دومی افزود: «نمی‌توانم بگویم فقط به این دلیل که مالیا اوباما این فیلم را نوشت و کارگردانی کرد به آن نقد دارم، یا واقعا معمولی بود.»

«به‌عنوان فیلم ... خب. راستش خیلی از مشکلات مشابه فیلم کوتاه آخرم را در این فیلم دیدم (تلاش می‌کند کمی پیکارسک، تا حدی چندبخشی [اپیزودیک] باشد و به نظرم فیلم‌ کوتاه باید به آن نقطه لعنتی برسد). جدی منظورم این است که فقط یک ایده است و عمق لازم را ندارد.»

نفر سوم نوشت: «مشکل اصلی این است که این بچه نباید شکست بخورد. اولین فیلم کوتاهت کلی خرج برداشته است، دونالد گلاور آن را تهیه کرده تا تو وارد ساندنس شوی.»

سایر منتقدان مثبت‌تر بودند، و یک نفر نوشت: «در جشنواره فیلم ساندنس [فیلم] را تماشا کردم. مالیا اوباما را در جلسه پرسش و پاسخ دیدم و توضیح داد که می‌خواست داستان فیلمش را مثل قصه تعریف کند. تک‌گویی خواربارفروش توی خیابان که عالی بود و نورپردازی را هم دوست داشتم، مسئول نورپردازی هرکی هستی کارت حرف نداشت، ادامه بده!»

یک نفر در تحسین فیلم نوشت: «با اینکه اولش آزاردهنده بود، اما واقعا فیلم تاثیرگذاری بود. چندجا هم مونتاژ ظریف هوشمندانه‌‌ای داشت.» فرد دیگری تایید کرد: «فیلم جالبی است و جلوه‌های بصری جذابی دارد.»

مالیا که سال ۲۰۲۱ از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد، در رشته مطالعات بصری و محیط‌زیست تحصیل کرده است و پیش‌تر در مجموعه «حمله ملخ‌ها» پرایم ویدیو ساخته دونالد گلاور نویسنده بود. همچنین در مجموعه «دختران» اچ‌بی‌او کارآموزی کرد و در مجموعه تلویزیونی «موجود» (Extant) با بازی هلی بری دستیار تولید بود.

باراک و میشل اوباما به‌غیر از مالیا، دختر ۲۲ ساله‌ای به نام ساشا دارند که در ماه مه در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغ‌التحصیل شد.

مالیا و ساشا به‌ترتیب ۱۰ و ۷ ساله بودند که بعد از پیروزی پدرشان در انتخابات سال ۲۰۰۸، به کاخ سفید نقل‌مکان کردند. آن‌ها سال ۲۰۱۷ در پایان دوره دوم [ریاست‌جمهوری] پدرشان ۱۸ و ۱۵ سال داشتند.

© The Independent

بیشتر از فیلم