خروج از ان‌پی‌تی در مجلس اعلام وصول شد

طرح «تنبیه و مجازات» کشورهای همکار آمریکا به مجلس رفت

مجلس شورای اسلامی- عکس از ایرنا

هیات رئیس مجلس شورای اسلامی طرح خروج از پیمان منع اشاعه هسته‌ای، ان‌پی‌تی، را اعلام وصول کرد.

ایرنا به نقل از احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گزارش داد که طرح «تنبیه و مجازات» کشورهای همکار آمریکا در تحریم ایران در مجلس اعلام وصول شده است.

این طرح در حالی اعلام وصول شد که امروز آخرین روز کاری مجلس در بهمن‌ماه بود و پس از آن نیز انتخابات مجلس و سپس تعطیلات نوروز در پیش خواهد بود.

موضوع خروج ایران از ان‌پی‌تی برای سال‌ها مطرح بوده و بارها مقامات جمهوری اسلامی این تهدید را مطرح کرده‌اند.

این بار رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران نیز از خروج از ان‌پی‌تی به عنوان واکنشی در مقابل احتمال به کار افتادن مکانیسم ماشه از سوی اروپا سخن گفته‌اند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان سه کشور باقی‌مانده در برجام ماه گذشته اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف را فعال می‌کنند. این مکانیسم می‌تواند در مدت ۶۵ روز تحریم‌های شورای امنیت را به طور خودکار بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اروپا می‌گوید هدف از آغاز مکانیسم حل اختلاف حفظ برجام است که با پنجمین گام تهران در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای با خطر جدی مواجه شده است. در مقابل مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که از ان‌پی‌تی خارج می‌شوند.

با این وجود به نظر نمی‌رسد دست کم در شرایط کنونی این طرح از مرحله تهدید فراتر برود. در حال حاضر اروپا نیز اعلام کرده که زمان رسیدگی به اختلافات را تمدید می‌کند.

در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران که طرح خروج از ان‌پی‌تی را ارایه داده، گفت: «آنچه در تهیه پیش‌نویس این طرح اهمیت داشت، زمزمه به کار افتادن مکانیسم ماشه بود.» او استفاده اروپا از این مکانیسم را غیر‌منطقی و غیر قابل قبول خواند.

بیشتر از