اتحادیه اروپا حدود ۲۰۰ شخص و نهاد را به‌دلیل کمک به روسیه در جنگ اوکراین تحریم می‌کند

این تحریم‌ها هم‌زمان با دومین سالگرد آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تصویب رسمی خواهد شد

اعضای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) با اعمال سیزدهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه، در ارتباط با جنگ اوکراین، موافقت کردند. این تحریم‌ها حدود دویست نهاد و فرد را شامل می‌شود که متهم‌اند برای تهیه سلاح به روسیه کمک کرده‌اند یا در ربودن کودکان اوکراینی دست داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های بلژیک- کشوری که اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد- در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کردند که «نمایندگان اتحادیه اروپا بر سر سیزدهمین بسته تحریم‌های مربوط به تجاوز روسیه به اوکراین توافق کردند.»

به گفته منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا، بسته جدید تحریم‌ها ۱۹۳ نهاد و فرد را شامل می‌شود که از سفر به اتحادیه اروپا یا تجارت در اروپا منع می‌شوند. اما هیچ اقدام جدیدی در بخش‌های مشخص اقتصادی در این تحریم‌ها در نظر گرفته نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع گفتند که تمرکز این فهرست بیشتر بر نهادهایی است که بخشی از مجتمع صنعتی-نظامی روسیه‌اند. همچنین، افرادی را شامل می‌شود که در قاچاق و ربودن کودکان اوکراینی دست داشته‌اند. به گفته این منابع، یک شرکت از کره شمالی و موسسه‌ای از بلاروس نیز در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار دارند.

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی ماه مارس گذشته گفت که روسیه «دست‌کم صدها» کودک را از یتیم‌خانه‌ها و مراکز نگهداری کودکان در مناطق اشغالی اوکراین ربوده و بسیاری از آن‌ها را برای فرزندخواندگی به خانواده‌های دیگر واگذار کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به‌ ربودن کودکان اوکراینی متهم کرد و او را مسبب وقوع این جنایت جنگی خواند. دولت روسیه ارتکاب این جنایت را رد می‌کند و می‌گوید که فقط برای محافظت از کودکان بوده است که آن‌ها را از منطقه جنگی خارج کرده است. به‌ گفته دولت اوکراین، روسیه تا کنون بیش از چهار هزار کودک اوکراینی را ربوده است.

تحریم‌های جدید همچنین بر شبکه تدارکاتی ارتش روسیه، به‌ویژه زنجیره تامین ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، متمرکز است.

در بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا ۲۷ شرکت به فهرست شرکت‌های تحریم‌‌شده اضافه شده است. طبق این تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی نمی‌توانند کالاهای دو منظوره به این شرکت‌ها بفروشند.

به گفته منابع آگاه، شرکت‌های اضافه‌شده به فهرست تحریمی‌ها اغلب روسی‌اند. سه شرکت چینی و یک شرکت مستقر در هنگ کنگ نیز در این فهرست قرار دارند.

این بسته تحریمی جدید قرار است هم‌زمان با دومین سالگرد آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین رسما در روز ۲۴ فوریه تصویب شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «باید به تحقیر ماشین جنگی پوتین ادامه دهیم. دسترسی روسیه به هواپیماهای بدون سرنشین را نیز قطع می‌کنیم.»

نمایندگان اتحادیه اروپا همچنین توافق کرده‌اند که تحریم‌های کنونی را، که حدود دو هزار فرد و شرکت را در بر می‌گیرد، شش ماه دیگر تمدید کنند.

روز سه‌شنبه، سه روز پس از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، مخالف و منتقد سرسخت کرملین، کاخ سفید آمریکا نیز اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، این تحریم‌ها را در ادامه تحریم‌های گسترده‌ای دانست که آمریکا از شروع حمله نیروهای نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ علیه روسیه اعمال کرده است. جزئیات این تحریم‌ها قرار است روز جمعه این هفته اعلام شود.

به گفته او، تحریم‌هایی که قرار است در دومین سالگرد شروع جنگ در اوکراین علیه روسیه اعمال شود «به‌طور خاص با تحریم‌های بیشتری در پیوند با مرگ ناوالنی تکمیل خواهد شد.»

بیشتر از جهان