وزیر خارجه عربستان سعودی: ایران در پی گسترش جنگ در منطقه نیست

شاهزاده فیصل بن‌فرحان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس‌۲۴ گفت: ما پیش از برقراری روابط با اسرائیل، به مسیری شفاف برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نیاز داریم

شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، دوشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه نیست. او گفت: «معتقد نیستم که ایرانی‌ها خواستار گسترش جنگ در منطقه باشند.»  

با این حال، او تاکید کرد که «عربستان سعودی نگران گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه است» و گفت که «واهمه زیادی از ادامه جنگ در نوار غزه» دارد.

 وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با این تلویزیون فرانسوی گفت: «هرچه درگیری در غزه طولانی‌تر شود، احتمال اشتباه محاسباتی بالاتر می‌رود و خطر گسترش جنگ‌های منطقه تشدید می‌شود.» 

او افزود: «در حال حاضر شاهد فاجعه‌ای انسانی در نوار غزه‌ایم. با توجه به چشم‌انداز بالقوه عملیات نظامی اسرائیل در منطقه رفح و بدون هیچ مکانیسم روشنی از چگونگی محافظت از غیرنظامیان، وضعیت کاملا ناپذیرفتنی است.» 

 شاهزاده بن‌فرحان در این مصاحبه بار دیگر تصریح کرد که عربستان سعودی از نخستین روز جنگ غزه خواهان برقراری «آتش‌بس» بوده است. او تاکید کرد که «منطقه خاورمیانه امروز بیش از هر زمان دیگری به آتش‌بس دائم و آرامش نیازمند است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌وگو بدون نشان دادن واکنش مستقیم درباره تنش‌آفرینی حوثی‌های یمن در دریای سرخ و حمله‌های ائتلاف آمریکا و بریتانیا به این گروه برخوردار از حمایت جمهوری ‌اسلامی ایران، اعلام کرد که «توافق صلح بین شبه‌نظامیان حوثی و دولت یمن که حمایت عربستان سعودی را با خود دارد، نزدیک است.» 

 دیپلمات ارشد عربستان سعودی در ادامه تاکید کرد که «ریاض از توافق بین دولت منامه و حوثی‌ها استقبال کرده است و از آن حمایت می‌کند».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، شاهزاده فیصل بن‌فرحان از دسترسی نداشتن شهروندان غزه به کمک‌ها و امدادهای جهانی و عربستان سعودی انتقاد کرد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی شمار کامیون‌های امدادرسانی به نوار غزه را ناکافی خواند و گفت که شهروندان در نوار غزه دست‌کم به کمک‌های امدادی ۵۰۰ کامیون در روز نیازمندند، درحالی‌ که روزانه کمتر از ۱۰۰ کامیون وارد این منطقه می‌شود. کنترل و صدور مجوز ورود کامیون‌های امداد بر عهده ارتش اسرائیل است. وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که «صدور مجوز برای فقط ۱۰۰ کامیون امداد در روز، ناپذیرفتنی» است. 

شاهزاده سعودی در بخش‌های دیگری از این مصاحبه گفت که بسیاری از کشورهای اروپایی خواهان ایجاد و به‌رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی‌اند. 

دیپلمات ارشد عربستان سعودی موضع رسمی ریاض را در زمینه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل تکرار، و تاکید کرد که «پیش از خاتمه یافتن درگیری‌ها در نوار غزه و خروج نیروهای اسرائیلی و به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین، هیچ گفت‌وگویی در زمینه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل» انجام نمی‌گیرد. 

شاهزاده فیصل بن‌فرحان به خبرنگار فرانس۲۴ گفت: «ما(عربستان سعودی) پیش از برقراری روابط با اسرائیل، به مسیری شفاف برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نیاز داریم.»

بیشتر از جهان