فیصل بن فرحان: امیدواریم با حل مساله فلسطین از اسرائیلی‌ها در عربستان استقبال کنیم

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد، عادی‌سازی روابط با اسرائیل به حل مساله فلسطین بستگی دارد

فیصل بن فرحان می‌گوید عادی‌سازی موقعیت اسرائیل در منطقه منافع زیادی خواهد داشت-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه گفت که توافق صلح اسرائیل و عربستان به پیشرفت در مذاکرات درباره مساله فلسطین بستگی دارد.

وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که وعده برقراری پرواز مستقیم بین مکه و تل‌آویو در صورتی پیروزی دوباره در انتخابات را داده بود، تاکید کرد: «گمان نمی‌کنم این موضوع قریب‌الوقوع باشد. این مساله تا حدود زیادی به پیشرفت در روند صلح بستگی دارد.»

به گزارش راشاتودی، فیصل بن فرحان در ادامه گفت: «البته توافق عادی‌سازی روابط روی میز قرار دارد. توافقی که از سال ۲۰۰۲ روی میز بوده و آن ابتکار عمل صلح اعراب است. حتی قبل از آن نیز ما نخستین ابتکار عمل را در سال ۱۹۸۲ ارایه داده بودیم. چارچوبی که چشم‌انداز عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل در مقابل حل مساله فلسطین را به تصویر می‌کشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های پایانی سال گذشته چهار کشور شامل امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. این عادی‌سازی روابط بر اساس پیمان ابراهیم انجام شد و دولت دونالد ترامپ در شکل‌گیری آن نقش اساسی ایفا کرد. مقامات دولت ترامپ و اکنون اسرائیل امیدوارند که عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان نیز امکان‌پذیر باشد.

وزیر امور خارجه عربستان در این زمینه گفت: «عادی‌سازی موقعیت اسرائیل در منطقه منافع زیادی برای منطقه به طور کلی و منافع اقتصادی و اجتماعی و امنیتی به طور خاص به همراه خواهد داشت.»

فیصل بن فرحان در عین حال خاطرنشان کرد که عادی‌سازی در منطقه نمی‌تواند بدون حل مساله فلسطین موفق شود. او گفت در صورتی که راهی به سوی حل این مساله پیدا شود، منطقه امن‌تر و باثبات‌تر خواهد شد. جایی که همه شامل اسرائیل می‌توانند در کامیابی آن نقش داشته باشند.

وزیر امور خارجه عربستان در مورد پرواز مستقیم تل آویو-مکه نیز گفت: «ما با آن موافقت نکرده‌ایم، اما همانطور که گفتم اگر درباره حل مساله فلسطین پیشرفت داشته باشیم امیدواریم از شهروندان اسرائیل با هر دینی و نه فقط مسلمانان، درعربستان استقبال کنیم. اما نخست باید در مورد صلح پیش برویم.»

بیشتر از جهان