واکنش تند ترامپ به اطلاعات جنجالی برگرفته از کتاب جان بولتون

کاخ سفید می‌گوید بولتون برای فروش بیشتر کتاب خود اطلاعات کذب می‌دهد

 کتاب جان بولتون جنجال‌های بسیاری برانگیخته است- NICHOLAS KAMM / AFP

در حالی که کاخ سفید می‌گوید جان بولتون با ادعاهایش می‌خواهد بازار فروش کتابش را گرم کند، جزئیات این کتاب احتمالاً فرآیند محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را در سنا زیرورو خواهد کرد. این امر شماری از جمهوری ‌خواهان را تحت فشار قرار داده تا برای احضار و برای شهادت دادن او در سنا به فکر بیفتند.

روز یکشنبه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که رئیس جمهوری سال گذشته به جان بولتون، که در ماه سپتامبر به دنبال اختلاف ‌نظر با ترامپ عزل شد، گفته است که می‌خواهد کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را تعلیق کند تا زمانی که دولت این کشور اعلام ‌کند، در مورد رقبای دموکرات ترامپ، از جمله جو بایدن و پسرش،‌هانتر بایدن، تحقیق خواهد کرد. به دنبال انتشار این خبر، سناتورهای دموکرات و نامزدهای ریاست جمهوری می‌گویند این جنگ‌طلب محافظه‌کار باید احضار شود تا در جلسه محاکمه ترامپ شهادت بدهد.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات کنگره و مدیر پرونده استیضاح به رهبری دموکرات‌های کنگره، صبح دوشنبه گفت، این افشاگری بولتون باید تغییری چشمگیر در فرآیند محاکمه سنا در راستای عزل ترامپ ایجاد کند.

شیف در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «از دید شواهد و مدارک ارائه شده، همین حالا هم کاملا قانع‌کننده است.» و افزود که شهادت بولتون صرفا به شهادت دیگر مقامات کنونی و قبلی دولت ترامپ می‌افزاید. کسانی که سال گذشته در کنگره تأیید کردند، بسته کمک به دولت اکراین، مستقیما به تحقیقات مورد نظر ترامپ مشروط شده است.

شیف گفت: «این آزمونی برای این سناتورهاست. سئوال این است: می‌خواهید حقیقت را بشنوید یا نه؟»

دموکرات‌ها برای اینکه بتوانند بولتون را به عنوان شاهد به سنا ببرند، باید علاوه بر 47 رأی خود حمایت 4 جمهوری‌خواه را نیز جلب کنند. افشاگری‌های موجود در نسخه پیش‌نویس این کتاب، همین حالا هم فشار بر سناتورهای میانه‌رو جمهوری ‌خواه، سوزان کالینز، نماینده ایالت مین، لیزا مورکوفسکی، نماینده ایالت آلاسکا، و کوری گاردنر، نماینده کلرادو، را افزایش داده است. همچنین به احتمال زیاد از لامار الکساندر، نماینده تنسی، و میت رامنی، نماینده ایالت یوتا، در سنا تقاضا خواهد شد تا به دموکرات‌ها بپیوندند و در جریان محاکمه، بولتون را به صحن سنا احضار کنند.

متن کتاب مذکور با آنچه ترامپ درباره تعلیق این کمک گفته است، تناقض دارد. او ادعا می‌کند که به دلیل فساد شدید در داخل دولت اوکراین، و نگرانی از اینکه کمک مالی به این کشور در جای مناسب خرج نشود، آن را تعلیق کرده است. همچنین طبق گزارش‌ها این کتاب فاش خواهد کرد که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، با نظر رودی جولیانی، دستیار ویژه ترامپ - که باعث شده رئیس جمهوری، ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، را عزل کند، مخالف بوده است.

اما ترامپ و دستیاران ارشد او ادعای بولتون را رد می‌کنند، و استفانی گریشام، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، صبح دوشنبه گفت که تیم ترامپ معتقد است زمان درز این اطلاعات «بسیار مشکوک» است، چون مقاله نیویورک تایمز با آغاز پیش‌فروش آنلاین این کتاب هم‌زمان شده است. رئیس او سخنان بولتون را از اساس رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ، که به شب‌زنده‌داری مشهور است، بعد از نیمه‌شب در توییتی نوشت: «من هرگز به بولتون نگفته‌ام که کمک به اوکراین مشروط به تحقیقات آن‌ها در مورد دموکرات‌ها، از جمله بایدن‌ها، است. در واقع، او در زمان اخراج علنی خود هرگز در این مورد اعتراض نکرد. اگر بولتون چنین حرفی زده است، فقط برای فروش کتابش است.»

نزدیک به طلوع آفتاب در واشینگتن، رئیس جمهوری در توییت دیگری نوشت: «کنگره که تحت کنترل دموکرات‌ها است هرگز از بولتون نخواست که شهادت بدهد. این وظیفه آن‌ها ست، نه سنا!» به نظر می‌رسد که ترامپ تلاش می‌کند از شهادت دادن بولتون در جریان محاکمه در سنا ممانعت کند. به همین خاطر است که طبق مقررات استیضاح سنا، شواهدی که سناتورها و هیئت منصفه می‌توانند بررسی کنند صرفا محدود به اطلاعاتی است که کنگره در جریان تحقیقات سال گذشته به دست آورده است.

هفت مدیر دموکرات پرونده استیضاح در کنگره، در بیانیه‌ای که اطلاعات این کتاب را «زیرورو کننده» وصف کرده است، اعلام کردند، «اکنون هیچ شکی وجود ندارد که سخنان بولتون علنا اساسی‌ترین دفاعیات رئیس جمهوری را رد می‌کند و بنابراین او باید به عنوان شاهد در جلسه محاکمه استیضاح دونالد ترامپ احضار شود.»

این مدیران خاطرنشان کردند: «سناتورها باید بر احضار بولتون به عنوان شاهد تأکید کنند و از او بخواهند که یاداشت‌ها و اسناد مربوطه را ارائه دهد. محاکمه در سنا باید در راستای کشف کامل حقیقت باشد و بولتون اطلاعات بسیار مهمی برای ارائه دارد. هیچ دلیل موجهی وجود ندارد که آن‌ها صبر کنند تا این کتاب منتشر شود. در حالی که اطلاعات بولتون می‌تواند برای مهم‌ترین تصمیمی که سناتورها اکنون باید بگیرند - یعنی محکوم کردن رئیس جمهوری به تخلفات قابل استیضاح او - بسیار حیاتی است.»

آقای شیف شب یکشنبه گفت، این افشاگری‌ها در کتابی که به زودی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که چرا ترامپ تهدید می‌کند که از مصونیت اجرایی استفاده می‌کند تا مانع شهادت دادن مشاور سابق امنیت ملی خود شود.

نماینده دموکرات کالیفرنیا در توییتی نوشت: «سخنان بولتون علنا اساسی‌ترین دفاعیات رئیس جمهوری را رد می‌کند. اگر قرار است این محاکمه منصفانه باشد، سناتورها باید بر احضار بولتون به عنوان شاهد تأکید کنند و از او بخواهند که یاداشت‌ها و اسناد مربوطه را ارائه دهد.»

اگر چهار سناتور جمهوری ‌خواه به 47 سناتور دموکرات بپیوندند و از احضار بولتون به صحن سنا به عنوان شاهد حمایت کنند، به احتمال زیاد یک دعوای قضایی با کاخ سفید بر سر حد و حدود مصونیت اجرایی برپا خواهد شد.

اما، چشم‌انداز یک دعوای قضایی درازمدت مانع درخواست فوری دموکرات‌های ارشد سنا برای شهادت دادن بولتون نشد.

چاک شومر، رهبر اقلیت سنا، یکشنبه شب گفت: «جان بولتون شواهدی دارد. چهار سناتور جمهوری‌خواه می‌توانند تضمین کنند که جان بولتون، میک مولوانی، و دیگرانی که اطلاعات دست اول درباره اقدامات رئیس جمهوری دارند، در جلسه محاکمه سنا شهادت بدهند.»

ایمی کلوبشار، نماینده مینه‌سوتا در سنا، و نامزد ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات، گفت متن پیش‌نویس کتاب بولتون نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان باید در رأی‌ دادن به احضار بولتون به عنوان شاهد، به حزب او بپیوندند.

خانم کلوبشار در توییتی نوشت: «همان‌طور که در طول هفته گفتم، حقیقت آشکار خواهد شد. و این اتفاق افتاد. شهادت بدهید.»

سخنگوهای آن پنج سناتور جمهوری‌خواه و همین‌طور ترامپ، به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداده‌اند.

ترامپ اخیرا گفت، بولتون اطلاعات چندانی ندارد که در جلسه محاکمه در سنا ارائه دهد، و ادعا کرد که او در جریان تصمیم‌های داخلی کاخ سفید در مورد اوکراین نبوده است. اما بولتون گفته است اگر احضار شود شهادت خواهد داد، و این باعث شد که ترامپ تهدید کند از مصونیت اجرایی استفاده خواهد کرد و به احتمال زیاد دعوای قضایی راه خواهد انداخت.

بدون شک این کتاب باعث جنجال بر سر حدود قانونی مصونیت اجرایی خواهد شد، و می‌تواند موجب این شود که ترامپ روز 4 فوریه - قبل از آنکه طبق پیش‌بینی‌ها توسط سنا تبرئه شود، سخنرانی وضعیت کشور را ایراد کند.

آلن درشویتز، یکی از وکلای ویژه ترامپ در پرونده استیضاح، همواره از نظریه به اصطلاح مصونیت کامل دفاع کرده است. طبق این نظریه، رئیس جمهوری اختیار این را دارد که مانع شهادت دادن شماری از دستیاران نزدیک خود شود تا به آن شخص و کسانی که احتمالا جانشین وی خواهند شد، اطمینان بدهد که می‌توانند به فرمانده کل قوا مشاوره صادقانه و بی‌طرفانه بدهند.

تابستان گذشته درشویتز به فاکس‌نیوز گفت: «هر یک از شاخه‌های حکومت نوعی مصونیت اجرایی دارد. رئیس جمهوری کاملا از این حق برخوردار است که از مصونیت اجرایی استفاده کند. اگر آن‌ها فکر می‌کنند این زیاده‌روی است... بگذارید دادگاه تصمیم بگیرد.»

اما مصونیت اجرایی جامع هر اندازه موافق داشته باشد، همان اندازه هم مخالف دارد.

يوناتان شاوب، معاون دادستان کل ایالت تنسی، اخیرا در مقاله‌ای در وبسایت لا فِر، نوشت: «باید واضح باشد که مصونیت شامل استیضاح نمی‌شود. به نظر من، مصونیت اجرایی محدود به نظارت است. ... در نتیجه، موضوع مصونیت اجرایی - و تمامی اصول بازدارنده همراه آن، باید کنار گذاشته شود.

© The Independent