تجمع تندروها مقابل وزارت خارجه در واکنش به مصاحبه جواد ظریف

تندروها علیه جواد ظریف شعار دادند، وزارت خارجه بیانیه صادر کرد

این تجمع باعث شد تا وزارت خارجه ناچار به انتشار بیانیه‌ای شود و در صدد توضیح مواضع اخیر جواد ظریف برآید- عکس از ایرنا

مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه ایران با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» آتش خشم تندروهای نظام را برانگیخت و گروهی را به مقابل ساختمان وزارت خارجه کشاند تا علیه سیاست‌های وزارت خارجه و شخص جواد ظریف شعار‌های اعتراضی سر دهند. 

جواد ظریف در مصاحبه اخیر خود با این هفته‌نامه آلمانی گفته بود که جمهوری اسلامی ایران حتی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی آماده مذاکره با آمریکاست. 

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار هفته‌نامه اشپیگل مبنی بر احتمال مذاکره ایران و آمریکا پس از ترور قاسم سلیمانی گفته بود که «من هرگز این احتمال را (مذاکره با آمریکا) منتفی نمی‌دانم .اگر افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه که اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بر دارد و به میز مذاکره بر گردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم». 

سخنان جواد ظریف بازتاب زیادی داشت تا جایی که دونالد ترامپ  هم در واکنش به این بخش از مصاحبه وزیر خارجه ایران ، توییتی به زبان فارسی منتشر کرد و نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

مواضع جواد ظریف اما به هیچ‌وجه به مذاق تندروها خوش نیامده و گویا تاکید وزیر خارجه ایران بر آمادگی جهت مذاکره با آمریکا خشم آن‌ها را چنان برانگیخته که حتی بدون درخواست برای تجمع به خود اجازه دادند تا مقابل ساختمان وزارت خارجه دست به تجمع اعتراضی بزنند. 

این تجمع باعث شد تا وزارت خارجه ناچار به انتشار بیانیه‌ای شود و در صدد توضیح مواضع اخیر جواد ظریف برآید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه، که چهار بند دارد، آمده است: «تاکید بر این که ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک  برجام که خود آن را ترک کرده بازگشته و تمامی تحریم ها و اقدامات غیر قانونی انجام شده را لغو و جبران نماید - در صورت انجام - شکست مطلق آمریکا در صحنه بین المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. برخلاف بعضی سوء برداشت ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف الحیل میز برجام را که  برای خود تله می‌داند برهم زند.» 

در بخش پایانی این بیانیه ضمن تقدیر از «حساسیت‌های علاقه‌مندان به آرمان‌های انقلاب و بهره بردن از نقدهای کارشناسی انجام شده» آمده که «ایجاد دوقطبی "مذاکره - عدم مذاکره" در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می‌کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند».

تاکید بیانیه وزارت خارجه بر دوقطبی‌سازی انتخاباتی در شرایط حاضر در حالی بیان می‌شود که امروز رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، در سخنانی گفته بود که «اگر می‌خواهید به اهدافمان برسیم مسلما برای همه ما کشور و نتیجه انتخابات مهم است. باید پاسدار جمهوریت نیز باشیم؛ چرا که در قانون اساسی ما جمهوریت نیز وجود دارد و من می‌ترسم که روزی این کلمه جمهوریت نیز تبدیل به جرم شود».

به‌نظر می‌رسد فضای دوقطبی در انتخابات پیش‌روی مجلس از همین حالا بر فضای سیاسی ایران حاکم شده است و از سوی دیگر فضای ملتهب ایجاد شده بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی باعث شده تا امکان گفت‌وگوی سیاسی بین نیروهای سیاسی حاضر در صحنه سیاست ایران سخت‌تر و ناممکن‌تر از قبل شود.

بیشتر از