آمریکا پول توقیف‌شده روسیه را در حمایت از اوکراین هزینه می‌کند

در حالی که لایحه کمک‌های بیشتر به اوکراین در کنگره بلاتکلیف مانده است، آمریکا با هدف کمک به اوکراین، برای اولین بار مبالغی را به یک متحد خارجی منتقل می‌کند

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد این کشور پول‌ توقیف‌شده روسیه را به استونی منتقل خواهد کرد تا برای حمایت از اوکراین استفاده شود.

به گزارش پولتیکو، در بیانیه وزارت دادگستری آمده این مبلغ، که نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار است، از «یک شبکه خرید غیرقانونی» به دست آمده است «که در تلاش بود ماشین‌آلات آمریکایی دقیقی را که در بخش‌های دفاعی و هسته‌ای کاربرد دارد برای روسیه بخرد و ارسال کند».

در حالی که لایحه کمک بیشتر به اوکراین در کنگره بلاتکلیف باقی مانده، این اولین بار است که آمریکا با هدف آشکار کمک به اوکراین، مبالغی را به یک متحد خارجی منتقل می‌کند.

این مبلغ به استونی منتقل می‌شود زیرا در حال حاضر مجوزهای موجود اجازه انتقال مستقیم پول به اوکراین را نمی‌دهند. به گفته لیسا موناکو، معاون دادستان کل، این پول برای پروژه‌ای استفاده خواهد شد که هدف آن ارزیابی آسیب سیستم توزیع و انتقال برق اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موناکو که به نمایندگی از آمریکا توافق انتقال پول را امضا کرده است، گفت: «اطلاعیه امروز اراده تزلزل‌ناپذیر آمریکا و استونی را نشان می‌دهد تا دسترسی پوتین به فناوری‌های غربی را قطع کند که برای جنگ غیرقانونی با اوکراین به آن‌ها نیاز دارد. این گامی تدریجی به‌سوی عدالت و بازسازی است. اما گامی ضروری است. و مسیری جدید برای مبارزه با سبعیت روسیه روشن می‌کند.»

موناکو اشاره کرد که دولت آمریکا منتظر کنگره نمی‌ماند، بلکه از مجوزهای موجود برای کمک به اوکراین استفاده خواهد کرد. او در ادامه افزود: «وزارت دادگستری همچنان به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه خواهد بود تا اطمینان حاصل کند که مردم اوکراین قادر به مقابله و بازسازی خواهند بود. دلار به دلار. خانه به خانه. شهر به شهر.»

توافق میان آمریکا و استونی نشان‌دهنده تعهد مشترک دو کشور به اعمال کنترل صادرات است که ماشین جنگی روسیه را از فناوری‌ها و منابع حیاتی محروم می‌کند و همین‌طور استفاده از درآمدهای غیرقانونی توقیف‌شده برای حمایت از اوکراین است که مقابل تهاجم روسیه مقاومت می‌کند.

بیشتر از جهان