هزینه جنگ برای روسیه و اوکراین چقدر است؟

اقتصاد روسیه و استاندارد زندگی مردم آن احتمالا در دراز مدت حتی با وجود جنگی که به بن‌بست رسیده است، کاهش می‌یابد  

سوگواری بستگان در مراسم تشییع پیکر یک خانواده پنج نفره از جمله سه کودک در اثر حمله پهپاد به پمپ بنزینی در خارکف، ۱۲فوریه ۲۰۲۴ ـ SERGEY BOBOK / AFP

موسسه راند طی یک گزارش برآوردهایی را از هزینه‌های روسیه در جنگ با اوکراین ارائه کرده است. پژوهشگران این موسسه هزینه‌های نظامی را تا سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۴۰ میلیارد دلار تخمین زدند. زیان تولید ناخالص داخلی کل سال ۲۰۲۲ بین ۸۱ تا ۱۰۴ میلیارد دلار بود و خسارت نابودی سرمایه مالی کل سال به ۳۲۲ میلیارد دلار رسید.

هزینه‌های مستقیم نظامی تا سال ۲۰۲۴ ممکن است به ۱۳۲ میلیارد دلار برسد. اقتصاد روسیه و استاندارد زندگی مردم آن احتمالا در دراز‌مدت حتی با وجود جنگی که به بن‌بست رسیده است کاهش می‌یابد. عامل اصلی حفظ اقتصاد روسیه از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به دست می‌آید. ارزیابی پژوهشگران موسسه راند این است که این هزینه‌ها تا چندین سال پایدار بماند.

حدود دو سال از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، هم غرب و هم پوتین از زمان شروع این درگیری میلیاردها دلار برای این جنگ هزینه کرده‌اند.

با اینکه مسکو وعده داده است که بیش از چند میلیارد دیگر برای هزینه‌های دفاعی سال ۲۰۲۴ هزینه می‌کند، حمایت غرب از اوکراین با بسته کمکی مهمی که قرار است در مجلس نمایندگان واشینگتن به رای گذاشته شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که کی‌یف هشدار داد نیروهای پوتین در امتداد «کل خط مقدم» در حال پیشروی‌اند، و در همین حال متعهد شده است که نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش را برای دفع حملات روسیه در سال جاری صرف کند.

ولادیمیر پوتین به‌صراحت اعلام کرد این جنگ زمانی پایان می‌یابد که کشورهای غربی از تامین تسلیحاتی اوکراین دست بردارند، درحالی‌که کی‌یف متعهد شد تنها زمانی سلاح‌هایش را زمین می‌گذارد که امنیت مرزهایش تامین شود.  

به این ترتیب هزینه این جنگ برای روسیه، اوکراین و غرب چقدر است؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه

مخارج روسیه برای جنگ از اسرار دولتی است، اما به گفته اندیشکده آمریکایی راند (RAND)، تعهد کلی هزینه‌های دفاعی این کشور برای سال ۲۰۲۴، حدود ۸۷ میلیون پوند است.

کلینتون ریچ، پژوهشگر این موسسه، گفت: «مسکو با رقم کل هزینه‌های دفاعی تقریبا سه برابر تعهد ۳۰ میلیارد پوندی خود در سال ۲۰۲۱، در این تلاش جنگی هرکاری توانسته انجام داده است.»

هزینه‌های نظامی مستقیم جنگ ممکن است تا سپتامبر ۲۰۲۲، به ۴۰ میلیارد دلار یا ۸۴ درصد هزینه‌های دفاع ملی در سال ۲۰۲۱ رسیده باشد و ۲۹ میلیارد دلار از این ۴۰ میلیارد دلار، هزینه عملیات و غرامت بوده است.

براساس یک سند دولتی که رویترز مشاهده کرده است، روسیه در سال ۲۰۲۳ هدف هزینه‌های دفاعی‌اش را به بیش از ۸۰ میلیون پوند - یک‌سوم کل هزینه‌های عمومی- افزایش داد.

برپایه این برآورد، هزینه‌های مستقیم تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۳۲ میلیارد دلار می‌رسد.

اوکراین

دولت اوکراین در سپتامبر سال گذشته با تصویب پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۴، برای افزایش هزینه‌های دفاعی برنامه‌ریزی کرد و در همین حال برای جبران کسری پیش‌بینی‌شده روی حمایت مالی غرب حساب کرد.

پیش‌نویس بودجه میزان این کسری بودجه را ۳۳ میلیارد پوند یعنی ۲۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی اوکراین نشان می‌دهد. بیش از نیمی از کل بودجه برنامه‌ریزی‌شده اوکراین در سال آینده، یا ۳۵ میلیارد پوند، برای بخش دفاعی برنامه‌ریزی شده است تا هزینه جنگ علیه روسیه را تامین کند.

سرهی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین، گفت: «فرآیند همکاری با شرکا زمان‌بر است. کار ادامه دارد. ما تامین مالی سال ۲۰۲۳ را کامل تضمین کردیم. فکر می‌کنم و امیدوارم برای سال ۲۰۲۴ درمورد تامین مالی با شرکای خود به توافق برسیم.»  

غرب

غرب از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۹۷ میلیارد پوند به کی‌یف کمک کرده است. اتحادیه اروپا متعهد شد برای سال ۲۰۲۴، ۴۳ میلیارد پوند کمک اضافی بپردازد.

در همین حال، ایالات متحده آمریکا در مورد ارسال بسته کمکی ۴۸ میلیارد پوندی به اوکراین مردد است. این تعهد به‌عنوان بخشی از یک توافق گسترده‌تر برای اسرائیل، تایوان و مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک، هفته جاری در سنا به تصویب رسید.

اما این حمایت همچنان با مانع دیگری در مجلس نمایندگان روبرو خواهد بود، چرا که قرار است جمهوری‌خواهان ماگا [عظمت را به آمریکا بازگردانیم] به تحریک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، آن را به تعویق بیندازند.

بیشتر از اقتصاد