رونمایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی از دو سامانه موشکی و پدافند هوایی

وزارت دفاع ویژگی سامانه موشکی آذرخش را برد ۵۰ کیلومتری در هر شرایط آب‌وهوایی، با قابلیت چهار موشک آماده به شلیک اعلام کرده است

تصویر سامانه های موشکی جدید وزارت دفاع- عکس خبرگزاری ایلنا

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از دو «سامانه موشکی آرمان» و «سامانه پدافند هوایی آذرخش» رونمایی شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده، سامانه موشکی آرمان ضد بالیستیک است که به ادعای وزارت دفاع جمهوری اسلامی، «توان تقابل هم‌زمان با ۶ هدف را در فاصله‌های ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلومتر دارد.»

وزارت دفاع ویژگی سامانه موشکی آذرخش را نیز  برد ۵۰ کیلومتری در هر شرایط آب‌وهوایی، با قابلیت چهار موشک آماده به شلیک اعلام کرده است. انتقال آسان و سریع از طریق نصب روی خودرو، یکی دیگر از ظرفیت‌های سامانه‌های مذکور است.

با وجود اعتراض کشورهای غربی و هشدار آن‌ها به جمهوری اسلامی در ارتباط با توسعه برنامه‌های موشکی، سیاست نیروهای نظامی جمهوری اسلامی افزایش سطح توان به‌ویژه در بخش موشکی و پدافند هوایی است.

علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، روز نهم بهمن‌ماه اعلام کرده بود: «رشد و ارتقای سامانه‌های بومی پدافند در دستور‌کار پدافند هوایی ارتش است.»

رونمایی از دو سامانه‌ای که مقام‌های وزارت دفاع مدعی‌اند هر دو زیر نظر متخصصان این وزارتخانه ساخته شده‌اند، هم‌زمان با تنش لفظی میان آمریکا و جمهوری اسلامی انجام شد.

حمله نیروهای آمریکا و بریتانیا به یمن و عراق با این هشدار که این کشورها حق پاسخ‌دهی مستقیم به نیروهای سپاه در داخل و خارج از مرزهای ایران را محفوظ می‌دانند، موجب شده است سطح آمادگی پدافندهای موشکی و دفاعی ایران در سطح بالایی قرار بگیرد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب ایران روز هفتم دی‌ماه اعلام کرد: «پدافند ارتش در بالاترین سطح آمادگی دفاعی قرار دارد و در صورت لزوم با هرگونه تهاجم و تهدید هوایی مقابله می‌کند.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از فرصت راهپیمایی روز ۲۲ بهمن برای نمایش آنچه آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های حوزه نظامی به‌خصوص موشکی بوده، بهره برده است.

در راهپیمایی سال جاری نیز موشک‌های بالیستیک خیبر، حاج‌قاسم، خیبرشکن، قیام، سجیل، دزفول، ذوالفقار، بصیر و عماد و سامانه‌های پدافندی سوم خرداد و ۱۵ خرداد در مسیر حرکت شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی نمایش داده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماهواره‌برهای سیمرغ و سفیر امید، پهپادهای شاهد ۱۳۶، شاهد ۱۷۱، سیمرغ و مهاجر ۶، از دیگر بخش‌های نظامی حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن بود.

اصرار جمهوری اسلامی بر توانمندی بخش پدافند هوایی سبب شده است در مراسم امسال روز ۲۲ بهمن ماکت‌های جنگنده کوثر، هواپیمای آموزشی یاسین و ترابری سیمرغ، بالگردهای سورنا و صبا ۲۴۸ و شناورهای حیدر، اروند و گلف خلیج‌فارس نیز به نمایش گذاشته شوند.

حضور موشک‌های کروز دریا پایه ابومهدی و قدیر و سامانه پدافندی شهید مجید در میدان آزادی تهران برای تحلیلگران نشانه‌ توجه ویژه جمهوری اسلامی به‌احتمال تقابل دریایی در منطقه بود.

نکته مهم در آنچه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به‌نام دستاوردهای تازه موشکی و نظامی طی ماه‌های اخیر رونمایی کردند، اصرار بر بخش‌هایی است که نیروهای نیابتی حکومت در منطقه، با وجود ادعای استقلال عملیاتی از جمهوری اسلامی، از آن به‌عنوان توان تسلیحاتی یاد می‌کنند.

رجز نظامی حکومت در نمایش توانایی‌های نظامی‌اش در شرایطی تشدید شده است که طی ماه‌های اخیر ضربات امنیتی وارد‌شده به جمهوری اسلامی در داخل خاک‌ کشور توان اطلاعاتی حکومت را زیر سوال برده است.

بمب‌گذاری در مراسم قاسم سلیمانی، انفجار خط لوله گاز و انفجارهای متعدد در پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف که به نظر خرابکاری بوده‌اند، در کنار کشته‌شدن نیروهای ارشد نظامی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه این سوال را مطرح کرده است که تا زمان گسترده بودن لایه‌های نفوذ امنیتی در داخل شبکه اطلاعاتی و دفاعی جمهوری اسلامی، آیا آنچه حکومت دستاوردهای موشکی و تسلیحاتی می‌داند در وقت تقابل احتمالی مستقیم با نیروهای اسرائیل و آمریکا، قدرت بازدارندگی خواهد داشت.

نباید فراموش کرد نفوذ امنیتی در ساختار نظامی جمهوری اسلامی حتی در مواردی به انفجار پایگاه‌های ساخت موشک و انبارهای زیرزمینی تسلیحاتی ختم شده است که نشان می‌دهد ضعف در بخش‌های امنیتی می‌تواند دستاوردهای سپاه و ارتش را نیز در بزنگاه با خطر مواجه کند.