سقوط آودیوکا و عقب‌نشینی نیروهای اوکراین از خط مقدم جنگ

زلنسکی دو پیمان امنیتی دوجانبه جداگانه با آلمان و فرانسه امضا کرد که حمایت نظامی دو کشور را از کی‌یف در جنگ با روسیه تضمین می‌کند

هم‌زمان با رایزنی‌های کی‌یف با غرب برای دریافت کمک‌های نظامی بیشتر، سربازان اوکراینی روز جمعه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) از شهر آودیوکا، خط مقدم نبرد با نیروهای روسی، عقب‌نشینی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این رویداد که الکساندر سیرسکی، فرمانده‌کل جدید نیروهای مسلح اوکراین، آن را برای «در امان ماندن از محاصره» نیروهای روسیه ضروری خوانده است، بزرگ‌ترین پیروزی نمادین مسکو پس از شروع ضد‌حمله «خبرساز»، اما «ناکام» کی‌یف در تابستان گذشته محسوب می‌شود.

روسیه که از ماه‌ها پیش در تلاش برای تصرف آودیوکا بوده است، در آستانه دومین سالگرد حمله نظامی به اوکراین، با این پیشروی به مهم‌ترین دستاورد زمینی‌اش از زمان تصرف شهر شرقی باخموت در ماه مه گذشته دست یافت.

الکساندر سیرسکی که ۸ فوریه (۱۷ بهمن) به دستور زلنسکی، جای ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را گرفت، تغییر راهبرد جنگی کی‌یف مقابل مسکو را ضروری خوانده است. عقب‌نشینی نیروهای تحت امر او از آودیوکا در حالی روی می‌دهد که سیرسکی ۵۸ ساله مانند زالوژنی یک نماد ملی نیست و به «بی‌تفاوتی» به تلفات نظامی شهرت دارد.

با این‌حال، سیرسکی با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «سربازان ما وظیفه نظامی‌شان را با عزت انجام دادند، آن‌ها هر کاری که ممکن بود برای نابودی بهترین واحدهای نظامی روسیه انجام دادند و خسارت‌های قابل‌توجهی به دشمن وارد کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان الکساندر تارناوسکی، فرمانده نظامی منطقه آودیوکا، اعلام کرد که نیروهای روسی تعدادی از سربازان اوکراینی را در خط مقدم آودیوکا به اسارت گرفتند.

او همچنین با انتشار پیامی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «در شرایطی که دشمن با توان گلوله‌باران ۱۰برابری در حال پیشروی روی اجساد سربازانش بود و ما زیر بمباران مداوم قرار داشتیم، این تنها تصمیم درست است.»

آودیوکا که پیش از حمله روسیه حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت داشت و اکنون کل ساکنان این شهر به هزار نفر می‌رسد، برای مسکو ارزش نمادین بسیاری دارد و روسیه امیدوار است که با تصرف آن، بمباران دونتسک برای اوکراین دشوارتر شود.

آودیوکا در منطقه دونتسک اوکراین قرار دارد و در حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴، برای مدت کوتاهی به تصرف نیروهای روسی درآمد. کرملین پس از حمله دوم به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ادعا کرد این شهر را به خاک روسیه الحاق می‌کند.

سقوط آودیوکا در حالی رخ می‌دهد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دور سفرهای اروپایی برای تامین کمک‌های نظامی ضروری در میدان نبرد را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، از دست دادن این شهر در آستانه ورود به سومین سال جنگ اوکراین و روسیه، می‌تواند فرصتی برای زلنسکی در متقاعد کردن غرب برای کمک نظامی بیشتر به کی‌یف باشد. یک روز پیش از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سقوط این شهر را به‌دلیل کمبود مهمات محتمل خواند بود.

زلنسکی روز جمعه دو پیمان امنیتی دوجانبه جداگانه با آلمان و فرانسه امضا کرد که حمایت نظامی دو کشور را از کی‌یف در جنگ با روسیه تضمین می‌کند.

در حالی که جنگ اوکراین وارد سومین سال خود می‌شود، زلنسکی قرار است در کنفرانس امنیتی مونیخ که میزبان رهبرانی مانند کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا است، درخواست‌های بیشتری برای کمک مالی و نظامی ارائه کند.

در همین حال، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه جدید کمک نظامی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار را هنوز تصویب نکرده‌اند.

در صورت به نتیجه نرسیدن فشار بایدن بر کنگره برای تصویب این لایحه، اتحادیه اروپا باید برای پر کردن شکاف موجود، حمایت نظامی‌اش از اوکراین را دو برابر کند.

بر اساس داده‌های جدید، ایالات متحده آمریکا از  فوریه ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳ بیش از ۴۲ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین فرستاده است.

اتحادیه اروپا، شامل ۲۷ عضو، برای مدت مشابه وعده کمک ۵۰ میلیارد یورویی داده‌ که تاکنون تنها ۳۵ میلیارد یورو در اختیار اوکراین قرار گرفته است.

بیشتر از جهان