اختلال روانی ایرانیان دو برابر میانگین جهانی است

نهادهای گوناگون آمارهای متضادی در مورد اختلال روانی ایرانیان منتشر کرده‌اند

بازار تهران - شهریور ۱۴۰۲ - ATTA KENARE / AFP

طبق تازه‌ترین آمارهای که سازمان نظام روان‌شناسی منتشر کرده است، حدود یک‌سوم افراد جامعه دچار اختلال روان‌شناختی‌اند. تجارت نیوز در گزارشی از قول حمید پیروی، نایب‌رئیس انجمن پیشگیری از خودکشی ایران، نوشت که اختلال روان‌شناختی ایرانی‌ها بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

بنا بر آمارهای دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۹۷۰ میلیون نفر در جهان دچار اختلال روانی‌اند، آماری که از اختلال روانی یک نفر از هر هشت نفر حکایت دارد. در ایران نیز از هر چهار نفر یک نفر مشکل اختلال روانی دارد. اختلال‌های اضطرابی و افسردگی شایع‌ترین نوع اختلال‌های روانی‌اند.

در آمارهایی که نهادهای گوناگون از اختلال روانی در میان ایرانیان منتشر می‌کنند ارقام مختلفی و گاه متضادی دیده می‌شود. برخی از کارشناسان این میزان فراگیر بیماری در میان ایرانیان را نمی‌پذیرند و برخی آمار بیماران دچار اختلال روانی را فراتر از این‌ها می‌دانند. علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان روان‌شناسی و مشاوره ایران، در مهر امسال اعلام کرد که حدود یک‌سوم افراد ساکن ایران مشکل اختلال‌های روان‌شناختی دارند؛ یعنی از میان هر سه ایرانی یک نفر دچار اختلال روانی است.

وزارت بهداشت هفته گذشته آمار و ارقام مربوط به افسردگی را به‌کل تکذیب کرد و آن را «آمار و ارقام شبکه‌های اجتماعی» دانست. وزارت بهداشت آماری از افسردگی در ایران ارائه کرد که نشان می‌داد که از میان هر پنج ایرانی یک نفر به افسردگی مبتلا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایسنا به‌نقل از حامد مصلحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، نوشت: «آمار و ارقام شبکه‌های اجتماعی درباره افسردگی ایرانی‌ها صحت ندارد. وزارت بهداشت در نظر دارد که آمار مربوط به افسردگی را به‌زودی منتشر کند. ارزیابی‌های اولیه بیانگر این است که کمتر از ۲۰ درصد ایرانی‌ها افسردگی دارند.»

البته این مدیر وزارت بهداشت فقط به آمار افسردگی اشاره کرده است و دیگر اختلال‌های روانی را در نظر نگرفته است.

خودکشی، که یکی از مشکلات اساسی در حوزه سلامت روان است، آماری رو به افزایش در ایران دارد. تعداد موارد خودکشی کامل در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به اندازه ۱۲.۷ درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد موارد خودکشی کامل از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰، یعنی طی ۱۵ سال، حدود ۱۰۸ درصد رشد داشته است.

[اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، لطفا با اورژانس اجتماعی در ایران با شماره تلفن ۱۲۳، در  افغانستان با شماره ۱۲۰، و در آمریکا و کانادا با شماره ۹۱۱ تماس بگیرید.]