اعزام زائران ایرانی به حج عمره پس از دو ماه انتظار منتفی شد

سازمان حج و زیارت پول ودیعه گذاران حج عمره را بدون بهره بانکی به حسابشان بازمی‌گرداند

تصویر آرشیوی از یک گروه زائران ایرانی حج- وب‌سایت نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت

درحالی‌که مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، از ماه‌ها قبل وعده داده بودند که مشکل اعزام زائران به حج عمره در سال جاری برطرف می‌شود، سازمان حج و زیارت روز جمعه ۲۷ بهمن، ضمن اشاره به طولانی شدن فرایند اعزام زائران به عربستان سعودی، از «انصراف سیستمی» تمام متقاضیان خبر داد و اعلام کرد که مبلغ واریزشده آنان تا روز شنبه به حسابشان بازمی‌گردد.

این خبر به معنای آن است که متقاضیان حج عمره، که شمار آنان بیش از ۴۰هزار نفر اعلام شده بود، امسال به عربستان سعودی سفر نخواهند کرد؛ درحالی‌که مقام‌های دولتی وعده داده بودند حج عمره پس از ۹ سال از سر گرفته می‌شود.

اعزام زائران قرار بود از دی‌ماه امسال آغاز شود و بیش از ۴۰ هزار نفر پول سفر حج را پرداخت کرده بودند و آماده سفر به عربستان سعودی بودند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل آنچه «مشکل فنی» خوانده شد، از تعویق سفر حج عمره خبر دادند. با طولانی شدن این فرایند برخی زائران انصراف دادند و پول خود را پس گرفتند، درخواست آن دسته از متقاضیان نیز که انصراف نداده بودند به‌شکل خودکار لغو شد.

لغو سیستمی حج عمره در حالی صورت گرفت که متقاضیان از ماه‌ها قبل هزینه آن را واریز کرده بودند، اما حالا پول‌های آنان بدون پرداخت سود به حسابشان بازمی‌گردد. این خبر را سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، نیز تایید کرد و گفت که هزینه واریزشده زائران عمره «عینا» به آنان پرداخت می‌شود.

خبرگزاری مهر از قول غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج و زیارت، نوشت که این پول‌ها در بانک‌ بوده است و این سازمان امکان پرداخت سودشان را ندارد. درعین‌حال یکی از مدیران کاروان‌های حج گفت: «تسهیلاتی که سال گذشته، به شکل خارج از نوبت، برای خرید خودروی جک به مدیران این سازمان داده شد به چه دلیلی بود؟ چرا به مردم عادی از این وام‌ها نمی‌دهند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع پولی که شهروندان برای اعزام به حج عمره واریز کرده بودند، بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است که در بازه زمانی کوتاهی به حساب‌های بانک‌ ملی و ملت واریز شده‌اند. پول‌های زائران در حالی بدون بهره به حسابشان بازمی‌گردد که سازمان حج و زیارت و بانک‌ها از سپرده‌های آنان نفع برده‌اند.

سفر زائران حج عمره به عربستان سعودی از سال ۱۳۹۴ در پی حمله به سفارت این کشور در تهران متوقف شده بود اما با ازسرگیری روابط تهران و ریاض و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در دو کشور، جمهوری اسلامی وعده داد امسال زائران عمره به عربستان سعودی اعزام می‌شوند.

در ابتدا قرار بود که اولین گروه زائران ۲۸ آذرماه به عربستان اعزام می‌شوند، سپس گفته شد که اعزام آنان به‌دلیل «تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها و پروازها» تا ۱۳ دی‌ماه به تعویق افتاده است، اما پیش از این تاریخ، اعلام شد که عربستان سعودی به‌دلیل «مشکلات فنی» مجوز پروازهای عمره را به ایران نداده است.

مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در آن زمان از تعلیق پروازهای حج عمره به دلیل عدم صدور مجوز پرواز هواپیماهای دو شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» و «معراج» از سوی عربستان خبر داد.  به این ترتیب اعزام زائران به ۲۴ دی‌ماه موکول شد.

زائران عمره در دی‌ماه و بهمن‌ماه نیز به حج عمره اعزام نشدند. درنهایت عبدالفتاح نواب، نماینده علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت، از آنچه «بلاتکلیفی از طرف عربستان» درمورد پروازهای عمره خواند، ابراز تاسف کرد.

کمتر از یک هفته قبل از واکنش انتقادی نماینده خامنه‌ای، رسانه‌های داخلی خبر داده بودند که عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان در تهران قول پیگیری «مشکل فنی» اعزام زائران ایرانی را داده است.

سازمان حج و زیارت پیش‌تر اعلام کرده بود که برای اعزام بیش از ۶۰ هزار زائر عمره ظرفیت ایجاد کرده است و قصد دارد اعزام زائران عمره را تا ده روز اول اسفند سال جاری ادامه دهد و پس از آن برای عمره در ماه شعبان و رمضان برنامه‌ریزی کند.