بی‌کیفیت‌های پرمدعا؛ نسل طلایی گل ۴۰ متری می‌خورد؟

اگر پرسپولیس زیر نظر اوسمار نتایج ضعیفی به‌ دست آورد، رضا درویش هم باید با صندلی مدیریت پرسپولیس خداحافظی کند

صحنه‌ای از دیدار تیم‌های پرسپولیس و آلومینیوم اراک، ۲۶ بهمن ۱۴۰۲- وب‌سایت پرسپولیس

پرسپولیس تهران در اولین دیدار از نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال ایران، در اراک با نتیجه یک بر صفر از تیم آلومینیوم شکست خورد تا اوسمار ویرا، دستیار پیشین یحیی گل‌محمدی، در اولین تجربه رسمی‌اش به‌عنوان سرمربی سرخ‌پوشان ناکام بماند.

علیرضا بیرانوند و سروش رفیعی به‌عنوان اصلی‌ترین مدافعان انتخاب مربی بی‌کارنامه برزیلی برای جانشینی یحیی نیز در این مسابقه عملکردی دور از انتظار و ضعیف را نمایش دادند تا اکنون گروهی از هواداران تیم پرطرفدار تهرانی به این نتیجه برسند که روزهای سیاهی در انتظار آنان خواهد بود و قرار است پیش‌بینی علی دایی، اسطوره پرسپولیسی‌ها، درباره ناتوانی فنی اوسمار برای قهرمان کردن پرسپولیس به واقعیت تبدیل شود.

اگرچه شاید اکنون زمان مناسبی برای قضاوت کامل عملکرد اوسمار ویرا در پرسپولیس نباشد، اما عملکرد شلخته و بی‌نظم سرخ‌پوشان در اراک موجب شد تا مربی برزیلی به یک هت‌تریک عجیب در ناکامی روی نیمکت پرسپولیس برسد. آن‌ها ابتدا با هدایت اوسمار در اردوی امارات برابر الاهلی که ملی‌پوشانش را هم در اختیار نداشت با دریافت پنج گل باختند، سپس در یک بازی دوستانه با یک گل مغلوب تیم گمنام آریا اسلامشهر شدند و دیروز نیز با گل ۴۰ متری امیر نوری مقابل آلومینیوم اراک شکست خوردند.

در این بازی علیرضا بیرانوند که پس از باخت ایران مقابل قطر و حذف از جام ملت‌های آسیا، مدعی شده بود که بازیکنان فعلی فوتبال ایران، «طلایی‌ترین نسل تاریخ فوتبال ایران» محسوب می‌شوند نیز با یک خروج کاملا بی‌مورد و اشتباه از دروازه و دریافت یکی از بدترین گل‌های تاریخ لیگ برتر ایران، اثبات کرد که تنها در زمینه دست‌یابی به قله‌های اعتمادبه‌نفس می‌تواند مدعی باشد.

اما حسین کنعانی‌زادگان، مدافع ثابت تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس هم که پیش از آغاز این مسابقه در صفحه اینستاگرامش نوشته بود: «اومدیم باز که دوباره جام بگیریم»، پس از باخت مقابل این تیم نه‌چندان قدرتمند و کنار اتوبوس تیم، با حمله فیزیکی و ضرب‌وشتم یکی از هواداران پرسپولیس که از عملکرد تیم محبوبش شاکی بود، نشان داد که همچنان علاقه زیادی به انجام کارهای غیراخلاقی و حاشیه‌ای دارد و مهارتش در لگد زدن به هواداران خودی یا اتوبوس‌سواری مخفیانه در حاشیه اردوها، از کیفیت بازی‌اش در زمین مسابقه به مراتب بالاتر است.

در هر صورت پرسپولیسی‌ها دومین باختشان را در این فصل از لیگ برتر فوتبال ایران رقم زدند تا امروز در صورت برد استقلال مقابل تیم انتهای جدولی نفت آبادان، به فاصله پنج امتیازی تا صدر جدول رده‌بندی برسند و امید‌های آنان برای دفاع از عنوان قهرمانی، با این سرمربی و بازیکنان بی‌کیفیت، بیش از گذشته کم‌رنگ شود.

علیرضا بیرانوند پس از پایان مسابقه و مقابل خبرنگاران با بیان این نکته که «دیگر مصاحبه نمی‌کنم» و «دشمن شاد شدم»، گفت:‌ «نیاز دارم کمتر صحبت کنم و این آخرین مصاحبه من تا آخر فصل است. به هرحال اتفاق است و رخ می‌دهد و گلی که خوردم در کشورهای مختلف دنیا هم رخ می‌دهد. شاید اگر این گل را دریافت نمی‌کردم، بازی را می‌بردیم. هواداران پرسپولیس می‌دانند من طی چند سال گذشته برای این تیم زحمت کشیده‌ام و شاید برخی بخواهند بعد از این بازی برایم حاشیه درست کنند، اما من خدا را دارم و کمکم کرده است که در روزهای سخت برگردم. امیدوارم در ادامه فصل چند بازیکن هم به تیم اضافه شوند و نتایج خوبی بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اوسمار ویرای برزیلی بعد از شکست در اولین بازی‌اش به عنوان سرمربی پرسپولیس، با بیان اینکه «باید بیشتر تلاش کنیم تا نقاط ضعف‌مان در خط حمله را قوی‌تر کنیم»، درباره دلیل انتخابش به‌عنوان سرمربی پرطرفدارترین تیم ایران، افزود: «من به این تصمیم باشگاه احترام می‌گذارم. باشگاه مدیرعامل، هیئت‌مدیره و بازیکنان حرفه‌ای دارد که در آن کار می‌کنند. رابطه خوب من با بازیکنان پرسپولیس به اینکه من به‌عنوان سرمربی انتخاب شدم، هیچ ربطی ندارد. انتخابم به‌خاطر این است که یک فصل‌و‌نیم به تیم نزدیک بودم و خواستیم در این فصل همان تاکتیک را ادامه بدهیم. این سوال را از مدیرعامل بپرسید.»

او همچنین در توجیه باخت مقابل آلومینیوم اراک گفت:‌ «پنجره نقل‌وانتقالات پرسپولیس بسته بود و تا آخرین لحظه امیدوار بودیم باز شود و حتی بازیکنان جدید را با خودمان آوردیم که اگر باز شد از آنان استفاده کنیم. مهره‌هایی که در این بازی داشتیم، کمتر از نیم فصل اول بود، چون دو بازیکن خوب‌ ما، سرلک و عمری را از دست دادیم، اما این بازی گذشت و الان باشگاه باید همه تلاشش را انجام دهد تا مقابل تراکتور این بازیکنان را در اختیار داشته باشیم. من بخشی از تیم یحیی گل‌محمدی بودم و در پرسپولیس همه بازی می‌سازند. در نیمه دوم هم قبل از گل، آن‌ها حتی یک شانس گلزنی نداشتند.»

یحیی گل‌محمدی در سال‌های حضورش به‌عنوان سرمربی پرسپولیس، با کسب ۲.۱۵ امتیاز از هر بازی، سه قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی در جام حذفی، یک قهرمانی در سوپرجام ایران و رساندن سرخ‌پوشان به فینال لیگ قهرمانان آسیا، عملکردی درخشان به‌جای گذاشت که همین نکته نیز سطح انتظار هواداران پرسپولیس را از اوسمار برزیلی بالا خواهد برد.

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس نیز به‌خوبی می‌داند که در صورت کسب نتایج ضعیف، باید به دلیل درگیری‌های زیاد با یحیی گل‌محمدی و فراری دادن او، صندلی مدیرعاملی این باشگاه را برای همیشه ترک کند.

بیشتر از فوتبال