مالک کوروش کمپانی با اتهام کلاهبرداری از ایران گریخت

خبرگزاری برنا پیش از این مخالفان این شرکت را «رسانه‌های معاند» خوانده و اتهام «تشویش اذهان عمومی» به آنها وارد کرده بود

تصویری از مغازه شرکت کوروش کمپانی - تسنیم

گزارش‌ها حاکی از آن است که مالک شرکت «کوروش کمپانی» از ایران فرار کرده است. این شرکت مدعی شده بود که آیفون ۱۳ را به قیمت ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و شهروندان می‌توانند ۶۰ روز پس از ثبت خرید، موبایل‌های خود را دریافت کنند. رسانه‌های داخل ایران تایید کرده‌اند تاجری که تا چندی پیش انتقاد به او «تشویش اذهان عمومی و کار رسانه‌های معاند» عنوان می‌شد، پس از مواجهه با اتهام کلاهبرداری از کشور گریخته است.

پایگاه خبری تابناک با انتشار ویدئویی مدعی شد که امیرحسین شریفیان، مدیر کوروش کمپانی از ایران گریخته و پس از متواری شدن به دبی رفته است. این رسانه نوشته است که تصاویری از او با زنان در استخری در دوبی ثبت شده است.

خبرگزاری تسنیم نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که پدر امیرحسین شریفیان بازداشت شده است. تسنیم به نقل از منابع خود پدر فرد متواری را، همدست مالک کوروش کمپانی معرفی کرده و اعلام کرده است که این فرد دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است.

این خبرگزاری به نقل از منبع خود نوشته است: «مالک اصلی پیشتر، قبل از اینکه هرگونه پرونده انتظامی و یا قضایی برای آن تشکیل شود متواری بوده و از او ردی در دسترس نبوده است.»

کوروش کمپانی در حالی مدعی فروش آیفون سیزده ۲۰ میلیون تومانی شده است که این محصول بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار تهران به فروش می‌رسد. ای شرکت مدعی بود این محصول را از طریق حذف واسطه‌ها به این قیمت رسانده، در صورتی که این سری از موبایل‌ها با قیمت جهانی ۷۰۰ دلار عرضه می‌شود و بدون هزینه‌های اضافی، قیمت آن چیزی حدود ۳۸ میلیون تومان است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که دفتر این شرکت نیز به صورت شبانه تخلیه شده است. این شرکت با استفاده از شخصیت‌های معروف و تبلیغات در برخی سایت‌ها توانسته بود اعتماد شهروندان را جلب کند. صفحات اینستاگرام رضا شفیعی جم، سید جواد هاشمی، یوسف صیادی، یوسف تیموری، خواهران منصوریان، اکبر عبدی، ساعی، امین فردین، بهرنگ علوی، الهام پاوه نژاد محسن ابراهیم زاده، نیوشا ضیغمی، نیما شاهرخ شاهی، کنعانی زاده و منوچهر هادی در طی این مدت تبلیغات مربوط به کوروش کمپانی را منتشر کرده بودند.

پایگاه خبری تابناک، و خبرگزاری‌های رکنا و برنا نیز در ماه‌های گذشته مطالبی منتشر کرده بودند که بر اساس آن مدعی بودند که این شرکت حتی یک شاکی نیز ندارد و موبایل‌های خریداران به آن‌ها تحویل داده شده است. در این میان، خبرگزاری برنا، وابسته به وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری برنا پیش از این اتهامات علیه این شرکت را حاصل تلاش «شبکه‌های معاند» و «تشویش اذهان عمومی» عنوان کرده و نوشته بود: «با توجه به رکوردشکنی برند کورش کمپانی در زمینه فروش گوشی‌های تلفن همراه و استقبال فوق العاده مردم از تسهیلات خرید بی نظیر این کمپانی، خبری با هدف تخریب این برند در اذهان عمومی و آسیب رسانی به روند رشد و موفقیت آن توسط شبکه‌های معاند منتشر شده با این مضمون که کوروش کمپانی به تعهدات خود در برابر مشتریان خود عمل نمی‌کند.»

پیش از این اتفاق نیز مغازه این شرکت یک بار پلمب شده بود. مالک کوروش کمپانی پس از بسته شدن مغازه‌اش مدعی شده بود که حاضر است در صورت باز نشدن مغازه‌اش گوشی‌های خریداران را در پارکینگ خانه‌اش به آنها تحویل دهد و علت پلمب این مغازه نه کلاهبرداری، بلکه مسائل دیگری بوده است.

در دورانی که مغازه این شرکت پلمب بود همچنان درگاه خرید این مجموعه فعال بوده و امکان خرید از وبسایت کوروش کمپانی وجود داشت.

خبرگزاری ایرنا پس از آنکه مشخص شد این فرد از کشور گریخته است بدون اشاره به حمایت‌های دیگر رسانه وابسته به دولت این شرکت را یک شرکت پانزی خواند و نوشت که «فروش موبایل آن هم نصف قیمت بازار این شائبه را ایجاد می‌کند که شرکت مذکور روش «شرکت های پانزی» را در پیش گرفته است». این مدل شرکت‌ها با استفاده از یک سرمایه گسترده از سوی مردم فعالیت خود را آغاز می‌کنند و با جمع شدن سرمایه به آرامی شروع به انجام تعهدات خود می‌کنند و این کار تا جایی که سرمایه مردم به این شرکت وارد می‌شود ادامه می‌یابد و نهایتا منجر به جایگزینی صاحب شرکت و یا بسته شدن و اعلام ورشکستگی آن می‌شود.

کوروش کمپانی نیز در ماههای گذشته نتوانسته بود از عهده تعهدات خود برآید و به همین دلیل برخی از شهروندانی که آیفون ۱۳ را پیش خرید کرده و محصولی دریافت نکرده بودند به یکی از کلانتری‌های غرب تهران رفته و از این شرکت طرح شکایت کردند.