هشدار رهبران کانادا، استرالیا و نیوزیلند به نتانیاهو: حمله به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود

نخست‌وزیران این سه کشور می‌گویند غیرنظامیان فلسطینی نباید بهای شکست دادن حماس را بپردازند

فلسطینیان در حال فرار به منطقه زیتون در حومه جنوبی شهر غزه ـ  MAHMUD HAMS / AFP

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه را خواستار شدند و گفتند که تهاجم زمینی به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود.

رهبران جهان به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به ارتشش برای حمله زمینی به شهر رفح غزه که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، دستور آماده‌باش داده است، هشدار جدی دادند.

در بیانیه مشترک نخست‌وزیران این سه کشور آمده است: «ما به‌شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که از برنامه‌ریزی اسرائیل برای حمله زمینی به رفح خبر می‌دهد. یک عملیات نظامی در رفح فاجعه‌بار خواهد بود.»‌

«آتش‌بس فوری بشردوستانه در رفح بسیار ضروری است.»

نتانیاهو وعده داده که حمله‌ای «قدرتمند»‌ در جنوب غزه انجام دهد و به ارتش دستور داده است که پیش از حمله، غیرنظامیان را [از این منطقه] خارج کنند.

نتانیاهو گفت: «تا رسیدن به پیروزی کامل می‌جنگیم که اقدامی قدرتمند در رفح نیز جزو آن است. پیش از آن به مردم غیرنظامی اجازه می‌دهیم منطقه نبرد را ترک کنند.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، آنتونی آلبانیزی از استرالیا و کریستوفر لوکسون از نیوزیلند از اسرائیل خواسته‌اند این حمله را انجام ندهد.

با این حال آن‌ها گفتند که هرگونه آتش‌بس نمی‌تواند «یک‌طرفه» باشد، و حماس را ملزم می‌کند که خلع سلاح شود و تمامی گروگان‌های باقی‌مانده را بی‌درنگ آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است:«حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی مهم و ضروری است. غیرنظامیان فلسطینی نباید بهای شکست دادن حماس را بپردازند.»

با شروع حمله اسرائیل در اکتبر سال گذشته به داخل نوار غزه و دستور این کشور به فلسطینی‌ها برای جابه‌جایی به جنوبی‌ترین [نقاط] مرز این کشور، گمان می‌رود رفح میزبان ۱.۴ میلیون فلسطینی باشد که در اردوگاه‌های چادری و آپارتمان‌ها و سرپناه‌های مملو از جمعیت انباشته شده‌اند.

این منطقه که به آخرین پناهگاه بازماندگان جنگ اسرائیل علیه حماس تبدیل شده، با مصر هم‌مرز است و از آن به‌منزله نقطه عبور و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه استفاده می‌شود.

نیروهای اسرائیلی اکنون در حال انتقال فلسطینی‌ها به امتداد سواحل مدیترانه معروف به المواسی‌اند که آن را «منطقه بشردوستانه» می‌خوانند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز از جمله رهبران جهان بود که از نتانیاهو خواستند به برنامه‌هایش در رفح پایان دهد و به او گفتند که هزینه‌های جنگ او «تحمل‌ناپذیر» است.

مکرون «مخالفت قاطع فرانسه را با حمله اسرائیل به رفح که تنها می‌تواند به یک فاجعه انسانی با وسعتی جدید منجر شود» ابراز کرد.

آنالنا بربوک، وزیرخارجه آلمان، که به اسرائیل سفر کرده بود گفت که مردم داخل رفح نمی‌توانند «دود شوند و به هوا بروند» و اکنون جایی برای رفتن ندارند.

خان یونس، یکی دیگر از شهرهای محاصره‌شده، به هدف اصلی یک تهاجم مداوم زمینی تبدل شده و ارتش اسرائیل دستور تخلیه آخرین بیمارستان بزرگ در جنوب غزه را صادر کرده است.

این در حالی است که مذاکرات آتش‌بس در مصر با حضور مذاکره‌کنندگانی از ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید و نتانیاهو گفت که تنها تغییر موضع «مضحک» حماس به پیشرفت مذاکرات منجر خواهد شد.

ویدیوهایی که گویا از داخل بیمارستان گرفته شده است، مردم را نشان می‌دهد که در حیاط روباز بیمارستان زیر گلوله‌باران شدید می‌دوند و تلاش می‌کنند مجروحان روی برانکارد را نجات بدهند.

© The Independent

بیشتر از جهان