احضار «دانشجویان به‌همراه پدر و مادر» به‌دلیل امضای بیانیه اعتراض به اخراج استادان ‏

مدیریت دانشگاه خواجه نصیر دانشجویان را تهدید کرد در صورت «راه‌اندازی بدون مجوز» کانال یا گروهی در شبکه‌های ‏اجتماعی از تحصیل «تعلیق» می‌شوند

تصویری از اعتراض دانشجویان به فضای امنیتی و خفقان در دانشگاه‌های ایران-Social media

فعالان دانشجویی در ایران از احضار گروهی ده‌ها دانشجو به‌دلیل «امضای بیانیه‌ای در اعتراض به اخراج اساتید» خبر دادند و گفتند که نیروهای حراست «پدر و مادر» تعدادی از دانشجویان را نیز احضار کرده‌اند.

هم‌زمان، مدیران تعدادی از دانشگاه‌ها با در پیش گرفتن «شیوه‌ جدیدی از ارعاب دانشجویان»، با انتشار اطلاعیه‌ای تهدید کردند که برای دانشجویان، در صورتی که گروه مجازی راه‌اندازی کنند یا عضو «گروه‌های بدون مجوزشبکه‌های اجتماعی» شوند، مجازات «تعلیق از تحصیل» در نظر می‌گیرند.

در پی انتشار بیانیه‌ دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به اخراج یکی از استادان این دانشگاه، ده‌ها تن از دانشجویان این دانشگاه با هم و همراه با «پدر و مادرشان» به حراست این دانشگاه احضار شدند.

کانال دانشجویان متحد گزارش داد که پس از اخراج احمد شکرچی از دانشگاه بهشتی و تمدید نشدن قراردادش در هیئت جذب دانشگاه، دانشجویان این دانشگاه با انتشار بیانیه‌ای اعتراضشان به این اقدام را نشان دادند.

در این گزارش آمده است که «حراست دانشگاه بهشتی در تماس‌‌های مکرر با دانشجویانی که اقدام به امضای این بیانیه کرده بودند آن‌ها را همراه با پدر و مادرشان» به ساختمان دفتر حراست احضار کرده است.

این کانال دانشجویی از قول یکی از دانشجویان احضارشده نوشت که نیروهای حراست «دلیل این احضارها را انتشار بیانیه اعتراضی دانشجویان» و بازنشر آن «در رسانه‌‌های خارج از کشور» عنوان کرده‌اند.

به گفته این فعال دانشجویی، «حراست دانشگاه بهشتی با پرینت گرفتن از [چاپ] بیانیه اعتراضی دانشجویان، با تک‌تک دانشجویانی که بیانیه را امضا کرده‌ بودند تماس گرفته» و از دانشجویان خواسته‌اند «اقرار کنند که چه کسی متن این بیانیه اعتراضی» را نوشته است.

بنابر گزارش کانال دانشجویان متحد، نیروهای حراست دانشگاه بهشتی برخی از دانشجویان احضارشده را نیز که ترم آخر تحصیل را می‌گذرانند تهدید کرده‌اند که اگر اقرار نکنند، به تحصیلشان لطمه وارد خواهد شد.

احمد شکرچی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بهشتی تهران، روز ۱۶ بهمن در صفحه مجازی‌اش با انتشار تصویری از نامه دانشگاه در مورد «عدم تمدید قرارداد» اعلام کرد که بر اساس ابلاغ هیئت اجرایی جذب دانشگاه، از روز ۱۱ بهمن «اخراج» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اخراج احمد شکرچی، دست‌کم پنجاه تن از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه بهشتی با ذکر نام‌ اقدام به انتشار بیانیه‌ای اعتراضی کردند.

دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه بهشتی در این بیانیه اعتراضی نوشتند که در پی اخراج احمد شکرچی، «بار دیگر متوجه شدیم که حذف و سرکوب دانشجویان و اساتید و تهی‌ کردن دانشگاه، که محل تلاقی آدم‌هایی‌ است که با دغدغه‌مندی در ‌این فضا فعالیت می‌کنند»، ادامه دارد.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به اینکه «در شانزدهم بهمن‌ماه خبر قطعی اخراج دکتر شکرچی» را شنیده‌اند، اضافه کرده‌اند که مدیران دانشگاه حاضر نشده‌اند «هیچ توضیحی درباره علت و مراحل اتخاذ تصمیم اخراج» به دانشجویان بدهند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی در بخش دیگری از بیانیه‌شان نوشتند: «این ظلمی است که به همه ما روا داشته شده و محیط گروه ما را بسته‌تر، بی‌رمغ‌‌تر، و تک‌قطبی‌تر از قبل کرده است»، اما «ما برای باز پس گرفتن حق خود از تحصیل در یک محیط همگانی، پویا، و علمی» از پای نخواهیم نشست.

سایت هرانا، ارگان رسانه‌ای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز با انتشار گزارشی از ادامه موج اخراج و تعلیق و بازنشستگی اجباری استادان ناهمسو با حکومت، اسامی و هویت ۹۵ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد.

این مجموعه حقوق بشری همچنین تاکید کرد که «گزارش‌هایی از حذف ده‌ها هزار استاد حق‌التدریسی دانشگاه آزاد و تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها» را در دست بررسی دارد.

کانال دانشجویی خبرنامه امیرکبیر نیز از «شیوه‌های جدید ارعاب دانشجویان» خبر داد و افزود که مدیران برخی از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در اطلاعیه‌ای تهدید کرده‌اند که دانشجویان برای راه‌اندازی «گروه در شبکه‌های اجتماعی» با «مجازات تعلیق از تحصیل» مواجه خواهند شد.

در اطلاعیه معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آمده است که «دانشجویان برای تشکیل گروه و کانال در فضای مجازی موظف به دریافت مجوز از کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی» هستند و «ایجاد کانال یا گروه غیرمجاز مشمول تنبیهات بند ۸ تا ۱۹ آیین‌نامه انضباطی» خواهد شد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، دانشجویان تهدید شده‌اند که حتی در صورت «بازنشر» محتوای کانال‌ها یا گروه‌های مجازی بدون مجوز نیز با مجازات روبه‌رو خواهند شد.

خبرنامه امیرکبیر در این گزارش تاکید کرد که شرط اخذ «مجوز» برای هر گروه و کانال در حالی برای دانشجویان گذاشته شده است که این مجوزها را فقط «حراست دانشگاه‌ها صادر» می‌کنند و «رونوشت آن نیز برای دستگاه‌های اطلاعاتی» فرستاده می‌شود.

این کانال دانشجویی اطلاعیه تهدیدآمیز دانشگاه‌ها، از جمله مدیران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، را «بدعت جدید» خواند و افزود که «این بدعت جدید»، که پس از پیوستن دانشجویان به خیزش سراسری رونمایی شده است، «نشان می‌دهد که دستگاه‌های اطلاعاتی پس از جلسه شورای امنیت کشور در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ به‌دنبال خالص‌سازی و ایزوله‌سازی رسانه‌های دانشجویی هستند تا بتوانند به‌زعم خود از خیزش‌های بعدی جلوگیری کنند.»

در گزارش خبرنامه امیرکبیر تاکید شده است که با وجود همه محدودیت‌ها و سرکوب شدید دانشجویان معترض، «هرچه بیشتر از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، موج‌های اعتراضی و انقلابی در فواصل کمتر و با وسعت بیشتر بازمی‌گردند.»