مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داد؛ نتانیاهو می‌گوید مهم نیست

پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های نظامی اسرائیل تا پایان سال جاری میلادی به دو بر‌ابر بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۲ برسد

نمای هوایی از شهر تل‌آویو در اسرائیل- REUTERS/Ilan Rosenberg

در حالی‌که موسسه‌ اعتبارسنجی مودیز (Moody's‌) رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، این تصمیم را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، موسسه اعتبارسنجی آمریکایی مودیز روز جمعه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) اعلام کرد که رتبه اعتباری اسرائیل را به‌دلیل تاثیر درگیری‌های مداوم با حماس در غزه کاهش داده و سطح آن را از A۱ به ۲ A تقلیل داده است.

مودیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ارزیابی اعتبار اسرائیل به این نتیجه رسیده است که «درگیری نظامی مداوم با حماس و پیامدهای گسترده‌ آن، خطرات سیاسی را برای اسرائیل افزایش می‌دهد و همچنین نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری و قدرت مالی آن کشور را برای مدت‌ها تضعیف می‌کند.»

بلومبرگ نیز نوشت این نخستین باری است که رتبه اسرائیل کاهش می‌یابد.

مودیز همچنین چشم‌انداز خود را برای بدهی اسرائیل به‌دلیل «خطر تشدید تنش» در مرزهای شمالی با حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، کاهش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این خبر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای نادر تصمیم مودیز را کم‌اهمیت جلوه داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، نتانیاهو با «قوی» خواندن اقتصاد اسرائیل، کاهش رتبه اعتباری این کشور را به اقتصاد مرتبط ندانست و دلیل آن را به قرار گرفتن اسرائیل در جنگ پیوند زد.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین پیش‌بینی کرد به محض «پیروزی» در جنگ، این رتبه بار دیگر افزایش خواهد یافت. او تاکید کرد که اسرائیل در جنگ با حماس پیروز خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، جنگ اسرائیل با حماس که بیش از چهار ماه از شروع آن می‌گذرد، دولت نتانیاهو را در سال جاری میلادی با کسری بودجه ۶.۶ درصدی روبرو خواهد کرد. بنا بر اعلام مودیز، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های نظامی اسرائیل تا پایان سال جاری میلادی به دو بر‌ابر بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۲ برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل حدود هزار و ۱۶۰ نفر کشته شدند. اسرائيل در واکنش به این حمله، علیه حماس در غزه اعلان جنگ کرد و این منطقه را هدف حملات سنگین هوایی و زمینی قرار داد. به گزارش وزارت بهداشت حماس، در این حملات بیش از ۲۸ هزار فلسطینی، اغلب زن و کودک، کشته شدند.

سه موسسه بزرگ اعتبارسنجی مودیز، اس‌اند‌پی گلوبال (S&P Global) و فیچ (Fitch Ratings) در ماه نوامبر با شروع حملات اسرائیل به غزه، ارزیابی رتبه اعتباری اسرائیل را آغاز کردند. آن دو موسسه هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

اس‌اند‌پی گلوبال به‌روز رسانی اعتبارسنجی اسرائیل را برای ۱۰ مه برنامه‌ریزی کرده است. تحلیلگران این موسسه هشدار داده‌اند که در صورت ادامه درگیری‌ها، ممکن است رتبه‌ اعتباری اسرائیل کاهش یابد.