نگرانی از تروریسم و قاچاق مواد مخدر؛ ژاپن به تحکیم مرزهای تاجیکستان با افغانستان کمک می‌کند

سفیر ژاپن دلیل این ابتکار را خطرهای ناشی از مرزهای افغانستان برای تاجیکستان و دیگر کشورهای اطراف آن خواند

یک سرباز تاجیکستان در حال مرزبانی در مرز با افغانستان- MUSADEQ SADEQ/AFP

رسانه‌های آسیای میانه روز شنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه)، گزارش دادند که ژاپن از مدت‌ها پیش به این سو، به تاجیکستان برای تقویت و استحکام مرزهایش با افغانستان کمک کرده است.

به گزارش آژانس توسعه سازمان ملل در تاجیکستان (UNDP) دولت ژاپن از طریق آژانس همکاری بین‌المللی این کشور (جایکا) پروژه «مدیریت مرز» تاجیکستان را تامین مالی می‌کند و هدف از این پروژه حمایت از دولت این کشور برای تقویت کنترل مرزهایش با افغانستان است.

توشیهیرو آیکی، سفیر ژاپن در تاجیکستان، اخیرا در بیانیه‌ای تلویحا به وضعیت آشفته امنیتی در افغانستان اشاره کرد و گفت که «ژاپن با در نظر گرفتن جنبه‌های استراتژیک، به‌ویژه با توجه به تغییر چشم‌انداز سیاسی که کل قاره اوراسیا را در بر می‌گیرد، از بسیاری جهات از تاجیکستان حمایت می‌کند.» او افزود: «چالش‌هایی وجود دارند که نه تنها تاجیکستان بلکه بیشتر کشورها با آن‌ها مواجه‌اند.»

اخیرا سازمان کنترل مواد مخدر تاجیکستان روز دوشنبه ۱۶ بهمن، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که انواع مواد مخدر از تریاک و هرویین گرفته تا مت‌آمفتامین همچنان از افغانستان به تاجیکستان سرازیر می‌شود.

این مرکز اعلام کرد که در دو سال اخیر هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان دیده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این مرکز، تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۲.۵ تُن مواد مخدر از انواع مختلف، حین قاچاق از مرز افغانستان به تاجیکستان کشف و ضبط شده است.

با توجه به این ارقام، قاچاق مواد مخدر از افغانستان یکی از دردسرهای امنیتی تاجیکستان در کنار تروریسم در دو سال گذشته بوده است. این کشور علاوه بر قاچاق مواد مخدر، در دو سال گذشته شاهد رفت و آمد اعضای گروه‌های تروریستی از مرز افغانستان به خاک این کشور نیز بوده است.

در همین حال، سفیر ژاپن در تاجیکستان، با اشاره به چالش‌های امنیتی ناشی از مرزهای تاجیکستان گفت: «با توجه به مشکل قاچاق مواد مخدر در مرز تاجیکستان و افغانستان، این ابتکار [حمایت از استحکام مرزها] همچنین از تاجیکستان در ایجاد موانع برای فعالیت‌های غیرقانونی و محافظت از جوامع مرزی در برابر اثرات مضر تجارت مواد مخدر حمایت می‌کند.»

استحکام مرزهای کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان در حالی مورد توجه قرار گرفت که در دو سال گذشته با سلطه طالبان بر افغانستان، بر اساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخی دیگر نهادهای امنیتی در منطقه، گروه‌های تروریستی به‌طور گسترده در افغانستان زمینه فعالیت و تقویت نیروهایشان را یافته‌اند.

بخشی از این تهدیدها به‌دلیل موجودیت گروه‌های تروریستی متشکل از شهروندان کشورهای آسیای میانه، مانند جنبش انصارالله تاجیکستان یا جنبش اسلامی ترکستان شرقی، حرکت اسلامی ازبکستان، در افغانستان و نیز توجه داعش به این کشورها، جدی‌تر شده‌اند.

گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان داد که این گروه‌ها در دو سال گذشته زمینه حضور و فعالیت در داخل افغانستان را یافته‌اند و برخی از آن‌ها با گروه طالبان نیز در ارتباط‌اند.

با این حال، مقام‌های طالبان همواره با تکذیب این گزارش‌ها گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای همسایه شود.

بیشتر از جهان