اکوادور با آمریکا قرارداد بست، روسیه موز اکوادور را پس فرستاد

اکوادور درصدد است سخت‌افزار نظامی قدیمی‌اش مربوط به دوران شوروی سابق که آن را «آهن‌پاره اوکراین و روسیه» می‌نامد، در مبادله با حدود ۲۰۰ میلیون دلار سلاح پیشرفته آمریکایی به ایالات متحده آمریکا ارسال کند

مزرعه موز در اکوادور ـ Canva

روسیه بعد از اختلاف با اکوادور بر سر تصمیم این کشور مبنی بر جلب حمایت ایالات متحده آمریکا برای نوسازی ارتش خود، به واردات موز از هند روی آورد.

اکوادور موافقت کرده است سخت‌افزار نظامی قدیمی‌اش مربوط به دوران شوروی سابق که آن را «آهن‌پاره اوکراین و روسیه» می‌نامد، در مبادله با حدود ۲۰۰ میلیون دلار (۱۵۸ میلیون پوند) سلاح پیشرفته آمریکایی به ایالات متحده ارسال کند.

ایالات متحده آمریکا گفته است تسلیحاتی را که از اکوادور دریافت می‌کند به اوکراین می‌فرستد تا برای مقابله با تهاجم روسیه در میدان جنگ به این کشور جنگ‌زده کمک کند.

این معامله خشم مقام‌های روسیه را برانگیخته است، کرملین آن را «نقض بی‌ملاحظه قرارداد» خوانده و مسکو با تعلیق واردات موز از پنج شرکت اکوادوری که تاکنون بزرگ‌ترین تامین‌کننده این میوه برای روسیه بوده‌اند واکنش نشان داده است.

مقام‌های روسی آلودگی به آفت را دلیل توقف معامله با اکوادور بیان کردند و این تصمیم برای واردات را به‌طور مستقیم به توافق آمریکا و اکوادور ربط ندادند، اما مسکو در محدود کردن واردات مواد غذایی از کشورهایی که با آن‌ها اختلاف دارد سابقه‌دار است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان امنیت غذایی اکوادور ادعاهای مربوط به آفات را رد کرد و گفت در حجم ناچیزی از محموله‌ها حشره پیدا شده است که برای سلامت انسان یا کیفیت محصول خطری ندارد. اکوادور بزرگ‌ترین صادرکننده موز در جهان است و در سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۵ میلیارد دلار فروش داشته است. حدود یک‌پنجم فروش سالانه آن به روسیه می‌رود.  

گویا هند اکنون وارد عمل شده است تا از این اختلاف بهره‌برداری کند، این جدیدترین نمونه از تقویت تجارت دهلی نو با مسکو با وجود جنگ اوکراین است. بعد از اعمال محدودیت‌های اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی بر تجارت روسیه، هند مقادیر زیادی از نفت این کشور را با تخفیف خریداری کرده است.

راسلخوزنادزور (Rosselkhoznadzor)، سازمان ناظر بر ایمنی مواد غذایی روسیه، روز سه‌شنبه گفت نخستین دسته از موز هندی در ماه ژانویه ارسال شده است.

این سازمان افزود، بخش بعدی موز هندی تا پایان فوریه به روسیه می‌رسد و گفت: «حجم صادرات موز هند به بازار روسیه افزایش می‌یابد».

راسلخوزنادزور گفت که هند، تولیدکننده مهم موز، به عرضه سایر میوه‌ها ازجمله انبه، آناناس، پاپایا و گواوا نیز به بازار روسیه علاقه نشان داده است.  

برپایه داده‌های بازار کپلر (Kpler) که ایندیپندنت تحلیل کرده است،‌ هند در سال گذشته به بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام روسیه در جهان تبدیل شد، و در سال ۲۰۲۲ روزانه میانگین ۱.۷۵ میلیون بشکه با افزایش ۱۴۰ درصدی نفت وارد کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان