پیش‌بینی پیشگوی سرشناس تاریخ انتخابات آمریکا درباره پیروز رقابت ترامپ و بایدن

یک مورخ آمریکایی که از سال ۱۹۸۴ تقریبا تمامی برندگان انتخابات را درست پیش‌بینی کرده است، برنده احتمالی سال ۲۰۲۴ را معرفی کرد

«کلیدهای کاخ سفید» که یکی یکی ارایه می‌شوند، پیش‌بینی می‌کنند که اکنون جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در مبارزه فرضی سال ۲۰۲۴ از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، کمی جلوتر است.  

به گزارش نیویورک پست، آلن لیختمن، پیشگوی انتخابات آمریکا که از سال ۱۹۸۴ نتیجه تقریبا تمام رقابت‌های ریاست‌جمهوری را درست پیش‌بینی کرده، به فرمولی دست یافته که ثابت‌ شده در بسیاری از موارد دقیق است و از آن برای پیش‌بینی‌ نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آتی استفاده می‌شود.

سیستم «کلیدهای کاخ سفید» لیختمن ۱۳ سوال درست یا غلط دارد که به اعتقاد او، برنده رای‌گیری پاییز را به‌درستی مشخص می‌کند.

لیختمن از زمان پیروزی مجدد رونالد ریگان در انتخابات سال ۱۹۸۴ از این سیستم استفاده می‌کند.

در سیستم سوال‌های ۱۳گانه لیختمن، سوال‌هایی از هر دو نامزد پرسیده می‌شود؛‌ اگر جوابشان «درست» باشد، یک «کلید» به آن‌ها داده می‌شود و چنانچه پاسخ «اشتباه» باشد، رقیبشان امتیاز دریافت می‌کند.

لیختمن به مارکت‌واچ، شرکت فناوری اطلاعات آمریکا، گفت که بایدن تاکنون پنج کلید گرفته و ترامپ توانسته است حدود سه کلید به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یعنی هنوز پنج کلید باقی مانده و رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنان فرصت کافی دارد تا پیش از نوامبر، به برتری دست یابد.

به گفته دانشگاه آمریکن که لیختمن آنجا تدریس می‌کند، این «کلیدها» عبارت‌اند از: حکم حزبی، رقابت، تصدی، جناح ثالث، اقتصاد کوتاه‌مدت، اقتصاد بلندمدت، تغییر سیاست، ناآرامی اجتماعی، رسوایی، شکست سیاست خارجی/نظامی، موفقیت سیاست خارجی/نظامی، گیرایی [کاریزما] مقام فعلی و گیرایی رقیب.  

تصدی بایدن به او به طور خودکار یک امتیاز می‌دهد که کلید شماره ۳ است.

با اینکه رابرت اف. کندی جونیور برای حضور در رای‌گیری ریاست‌جمهوری یوتا واجد شرایط لازم بود، به بایدن «کلید» دیگری داده شد، چون به‌ نظر نمی‌رسید جناح ثالث چالش مهمی برای او باشد.

این دموکرات برای «رشد اقتصادی واقعی درآمد سرانه در طول دوره به میزان برابر یا بیش از میانگین رشد در دو دوره پیشین» و همچنین اجرای تغییرات سیاستی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش نیز «کلیدهایی» دریافت کرد.

اما ترامپ کلید شماره یک را به دست آورد؛ این کلید به کسی اختصاص می‌یابد که حزب سیاسی‌ او (حزب جمهوری‌خواه) در مجلس نمایندگان صاحب اکثریت باشد.

لیختمن با این توضیح که بایدن فاقد کاریزمای لازم برای ریاست‌جمهوری است، کلید دوازدهم را به ترامپ داد و احتمالا اگر بایدن «نتواند در سیاست خارجی یا نظامی موفقیت بزرگی کسب کند»، امتیاز دیگری به ترامپ می‌دهد.

لیختمن پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ و بعد از آن پیروزی بایدن بر ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ را درست پیش‌بینی کرده بود.

بیشتر از جهان