«شیر پنجاب» با حمایت ارتش برای چهارمین‌ دور نخست‌وزیری پاکستان آماده می‌شود

انتظار می‌رود حدود ۱۲۸ میلیون شهروند پاکستان پای صندوق‌های رای حاضر شوند

هواداران حزب مسلم لیگ، در حال شنیدن سخنرانی نواز شریف در پنجاب-AAMIR QURESHI/AFP

شیر که در پاکستان به عنوان نماد ثروت، قدرت و مردانگی دیده می‌شود، به نشان کارزار سیاسی خاندان قدرتمند شریف تبدیل شده است. میان‌محمد نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ که در میان هوادارانش به «شیر پنجاب» مشهور است، خود را برای چهارمین بار آماده تصاحب مسندی کرده است که شش سال پیش، به اتهام فساد از آن خلع شد و پس از سپری کردن چندماه زندان، به لندن رفت. خانواده شریف که در انتخابات‌ ۲۰۰۲، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ با نشان شیر به قدرت رسیدند، بار دیگر و پس از یک دور خلع قدرت با همین نشان وارد مبارزات سیاسی شدند.

 براساس براوردهای کمیسیون انتخابات پاکستان، قرار است حدود ۱۲۸ میلیون شهروند پاکستانی، روز پنج‌شنبه، هشتم فوریه، پای صندوق‌های رای حاضر شوند. شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، روز چهارشنبه و یک روز پیش از برگزاری انتخابات در پاکستان گفت در صورتی که حزب مسلم لیگ بیشترین کرسی را در مجلس ملی این کشور به‌دست بیاورد، نواز شریف، نخست‌وزیر دولت آینده پاکستان خواهد بود. شهباز شریف که در اوت سال گذشته از قدرت کنار رفت و حکومت را به انوارالحق کارکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان سپرد، از برادر بزرگش نواز شریف، به عنوان نامزد حزب مسلم لیگ برای کرسی نخست‌وزیری پاکستان یاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهباز شریف که به رسانه پاکستانی جیو نیوز گفت، در صورتی که حزب مسلیم لیگ بیشترین رای به‌دست نیاورد، با دیگر احزاب برای تشکیل دولت ائتلاف خواهد کرد. حزب مسلیم لیگ به رهبری نواز شریف، حزب مردم پاکستان به رهبری آصف‌علی زرداری و بلاول بوتو، حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل‌الرحمان، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، حزب متحدین قومی به رهبری الطاف حسین و حزب جماعت اسلامی به رهبری سراج‌الحق از احزاب عمده پاکستان استند که برای به‌دست آوردن بیشترین کرسی در مجلس ملی این کشور رقابت می‌کنند.

هرچند یک هفته پیش، تحریک طالبان پاکستان که قدرتمندترین گروه شورشی در این کشور است اعلام کرد که به انتخابات در این کشور حمله نمی‌کند، اما در دو هفته اخیر، ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختون‌خوا شاهد حمله‌های مرگباری بودند که مسئولیت آن را ارتش آزادیبخش بلوچستان و داعش خراسان برعهده گرفتند.

در دو حمله روز چهارشنبه که علیه دو دفتر نامزدهای انتخابات در بلوچستان انجام شد، ۲۲ نفر کشته و ۳۷ نفر مجروح شدند. مسئولیت این حمله‌ها را گروه داعش خراسان برعهده گرفت.

مردم پاکستان روز پنج‌شنبه در حالی پای صندوق‌های رای می‌روند که عمران خان، رهبر یکی از احزاب قدرتمند این کشور در زندان به‌سر می‌برد و محدودیت‌های زیادی روی فعالیت انتخاباتی حزب تحریک انصاف وضع شده است.

نوازشریف، شهباز شریف و مریم نواز شریف در جریان گردهمایی انتخاباتی-twitter.com/MaryamNSharif
 

سلیم جاوید، ستون‌نویس روزنامه‌های دان‌نیوز و فرایدی‌ تایمز پاکستان، به ایندیپندنت فارسی گفت ارتش پاکستان نقش کلیدی در نتایج انتخابات و تعیین دولت آینده دارد و در این دور انتخابات نواز شریف، نامزد مورد حمایت ارتش است. به گفته سلیم جاوید، در صورتی که حزب مسلم لیگ، بیشترین رای را کسب نکند، گزینه دوم تشکیل دولت ائتلافی است و گزینه مورد نظر ارتش پاکستان برای دولت ائتلافی، شهباز شریف خواهد بود. شهباز شریف، برادر کوچکتر نواز شریف است که از آویل ۲۰۲۲ تا اوت ۲۰۲۳، به عنوان نخست‌وزیر پاکستان کار کرد.

در همین حال مایکل کوگلمن، مدیر موسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون، در مطلبی در مجله تایم نوشت در حالی که دولت پاکستان عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، از بازیگران کلیدی سیاست در پاکستان را به زندان انداخته است، وعده برگزاری انتخابات شفاف را نیز داده است. کوگلمن با اشاره به این سخن معروف کارل مارکس که تاریخ دوبار تکرار می‌شود، بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدی، گفت که انتخابات فعلی در پاکستان، نمونه‌ای از یک تکرار «تراژیک و کمدی» است.

حدود ۱۰۰ ناظر از سازمان‌های مختلف بین‌المللی از انتخابات پاکستان نظارت می‌کنند و دولت موقت پاکستان که برگزار کننده انتخابات است اعلام کرد که در زمینه نظارت از انتخابات «سیاست درهای باز» را در پیش گرفته است و ناظران می‌تواند شاهد شفافیت در این انتخابات باشند. در سراسر پاکستان ۸۵۹ حوزه انتخابیه برپا شده است. این مراکز از دریافت برگه‌های رای‌دهی که در یک هفته اخیر از طریق زمینی و هوایی منتقل شدند اطمینان حاصل کرده‌اند.

با این حال به زندان رفتن عمران خان و بازداشت ده‌ها متحد او و همچنین ممنوع شدن نشان انتخاباتی حزب تحریک انصاف با دستور حکومت این کشور، شک و تردیدهایی را در مورد شفافیت انتخابات پدید آورده است.

در مطلب مجله تایم در این مورد آمده است: «از آنجایی که نقش حزب تحریک انصاف به شدت محدود شده است، دسیسه کمی در مورد نتیجه انتخابات وجود دارد. حزب راست میانه پاکستان مسلم لیگ، به شدت برای تشکیل دولت بعدی تلاش می‌کند. اما جنبه دیگری از مسخره بودن انتخابات در اینجا نهفته است که حزب مسلیم لیگ توسط نواز شریف، سه بار نخست‌وزیر سابق و یکی از نامزدهای اصلی نخست وزیری بعدی پاکستان رهبری می‌شود و به طور گسترده اعتقاد بر این است که او نامزد مورد نظر ارتش قدرتمند پاکستان است.»

نواز شریف که در ۲۰۱۸ و در حال سپری کردن سومین دور نخست‌وزیری‌اش در پاکستان بود، به فساد و اختلاس متهم شد و از قدرت کنار گذاشته شد. نواز شریف که به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، پس از سپری کردن چند ماه در حبس به لندن رفت و پس از چهارسال تبعید خودخواسته، در اکتبر سال گذشته به پاکستان برگشت.

مایکل کوگلمن در مورد بسته شدن پرونده اتهام‌های نواز شریف در دادگاه پاکستان نوشت: «حکومت پاکستان به طرزی جادویی از دستگیری [نواز شریف پس از بازگشت از لندن] اجتناب کرد و بسیاری از اتهاماتش از بین رفت. این بدون حمایت نظامی نمی‌تواند اتفاق بیفتد.»

کوگلمن گفت، هرچند ارتش پاکستان در انتخابات فعلی پشت نواز شریف ایستاده است، اما شریف دوست واقعی ارتش نیست، چون در سه دور قبلی نخست‌وزیری خود با ارتش درافتاد و ممکن است بار دیگر به سیاست‌های ارتش پشت کند.

نویسنده مجله تایم با اشاره به بحران سیاسی در پاکستان نوشت که «آشفتگی سیاسی بیشتر می‌تواند ثبات اقتصادی را که پاکستان به شدت به آن نیاز دارد، به خطر بیندازد». براساس این تحلیل، پاکستان اکنون «یکی از تاریک‌ترین دوران خود را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند و بعید است حکومت برامده از انتخابات این کشور بتواند تروریسم در حال ظهور، فشار شدید اقتصادی، تشدید تنش‌های مرزی با ایران و افغانستان، اثرات مخرب فزاینده تغییرات آب و هوایی وسطح بی‌سابقه‌ بحران سیاسی را مهار کند.»

بیشتر از جهان