کاظمی قمی: اگر لازم شود لشکری از نیروهای انتحاری از افغانستان به غزه می‌رود

نماینده ویژه جمهوری اسلامی، افغانستان را «بخشی از محور مقاومت» نامید

کاظمی قمی (سمت چپ) همراه با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه رژیم طالبان در کابل‌ــ @HafizZiaAhmad1/X

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، می‌گوید که «افغانستان بخشی از محور مقاومت است» و اگر لازم باشد، «بیش از یک لشکر استشهادی» می‌توانند از این کشور به غزه اعزام شوند. 

قمی روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی افق جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «اگرچه فاصله افغانستان تا غزه دورتر است، آنچه ما از افغانستان می‌بینیم این است که افغانستان بخشی از محور مقاومت است و اگر فضا مهیا باشد و ضرورتی احساس شود، از افغانستان بیش از یک لشکر نیروهای استشهادی می‌توانند به غزه بروند.»

نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان با بیان اینکه هیچ‌کسی نمی‌تواند مقاومت افغانستان را به یک گروه و قوم خاص محدود کند، تاکید کرد که افغانستان بیش از چهار دهه است که با «اشغالگر» و بی‌عدالتی و ظلم می‌جنگد. او گفت: «آن‌ها که با ارتش سرخ شوروی جنگیدند، همه آحاد افغانستان بودند. وقتی در برابر تجاوز انگلیس‌ها در تاریخ مقاومت کردند هم این کار همه مردم افغانستان بود.» 

جمهوری اسلامی که پیش از این نیز با استفاده از ابزار مذهب و دین، سابقه سوءاستفاده از شهروندان افغانستان را در جنگ‌های نیابتی مختلف دارد، از جمله جذب شهروندان شیعه افغانستان در قالب لشکر فاطمیون، بعید به نظر نمی‌رسد این بار هم بتواند از نیروهای طالبان در جنگ غزه استفاده کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال فرید احمدی، آخرین فرمانده سپاه عملیات‌ خاص کماندوهای افغانستان، ماه گذشته به ایندیپندنت فارسی گفت که جمهوری اسلامی ایران شماری از نظامیان پیشین افغانستان به‌ویژه کماندوها را برای اجرای اهدافش در خاورمیانه به خدمت درآورده و برخی از این نظامیان برای کشف و مطالعه درباره برخی موقعیت‌ها به نقاط موردنظر اعزام شده‌اند. 

او گفت که جمهوری اسلامی شش ماه پیش برای ماموریت‌هایش در خاورمیانه، ثبت‌نام از میان نظامیان پیشین افغانستان را که اینک در این کشور مستقرند، آغاز کرد، اما شمار زیادی از این نظامیان حاضر نشدند برای جمهوری اسلامی کار کنند. با این حال احمدی افزود که جمهوری اسلامی ایران ۶۵ تن از نظامیان پیشین افغانستان را برای عملیات در خاورمیانه استخدام کرده است که از این میان، ۲۰ نفر برای اجرای ماموریت‌های تجسسی و مطالعاتی به مناطق موردنظر اعزام شده‌اند. 

سخنان نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان در مورد اعزام مهاجمان انتحاری به جنگ غزه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز نیروهای جوان طالبان برای شرکت در جنگ غزه اعلام آمادگی کرده بودند.

بسیاری از جنگجویان طالبان پس از آنکه این گروه بر افغانستان حاکم و جنگ در این کشور متوقف شد، رویای رفتن به فلسطین و شرکت در «جهاد» علیه اسرائیل را در سر می‌پرورانند و حتی برخی از این جنگجویان در مصاحبه با رسانه‌های غربی گفته‌اند که برای پیوستن به جنگ در فلسطین ثبت‌نام کرده‌اند و منتظرند تا نوبتشان برسد.

ویدیویی که اکتبر ۲۰۲۳ به دست ایندیپندنت فارسی رسید، نشان می‌دهد که مهاجمان انتحاری طالبان با خواندن سرودی، اسرائیل را تهدید می‌کنند و در حالی که می‌خوانند «ما با موتورهای بمب‌گذاری‌شده به [کمک] فلسطین می‌رویم و در سراسر اسرائیل آتش به پا می‌کنیم»، برای حضور در جنگ حماس و اسرائیل اعلام آمادگی می‌کنند.

با این حال، یک هفته پس از شروع آتش جنگ حماس و اسرائیل، نامه‌ای مربوط به اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که در آن ملا هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان، به نیروهای این گروه دستور داده بود از رفتن به فلسطین و پیوستن به جنگ در آن کشور بپرهیزند، زیرا «جهاد» آن‌ها بیرون از خاک افغانستان مجاز نیست.

با آغاز نبرد میان اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر، رژیم طالبان طی بیانیه‌های رسمی از حماس حمایت کردند و حتی برخی مقام‌های طالبان سخنان مشابه خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، را تکرار کردند و گفتند همان‌گونه که طالبان آمریکا را شکست داد، فلسطین نیز بر اسرائیل غلبه خواهد کرد.

بیشتر از جهان