بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، الهام‌بخش جنگ شبه‌نظامیان حماس علیه اسرائیل

حماس مدعی است که حمله به اسرائیل را از دو سال پیش طرح‌ریزی کرده و این با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان مقارن است

طالبان در حمایت از حمله حماس به اسرائیل در کابل تظاهرات کردند- AFP

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین، شامگاه پنجشنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر)، در گفت‌وگو با رسانه العربیه، از کشورهای عربی خواست که برای حفاظت از غزه، در جنگ میان حماس و فلسطین مداخله کنند. او به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان را به معنای شکست آمریکا خواند و گفت فلسطین نیز می‌تواند اسرائیل را در جنگ کنونی شکست بدهد.

خالد مشعل گفت که حماس برای مقابله با اسرائیل از همه جنبش‌ها و جناح‌های فلسطینی می‌خواهد که در کرانه باختری متحد شوند و در جنگ علیه اسرائیل شرکت کنند. او جناح‌های فلسطینی را تشویق کرد که از پیروزی طالبان در افغانستان الهام بگیرند.

مشعل گفت: «نبرد با اسرائیل سخت است، اما طالبان آمریکا را شکست دادند و ما اسرائیل را شکست خواهیم داد.» او همچنین با ترغیب شبه‌نظامیان فلسطینی برای پیوستن به جنگ علیه اسرائیل، افزود: «کشورهایی که ما را در فهرست تروریستی قرار داده‌اند، از طریق شخص ثالث با ما در ارتباط هستند.»

عملیات حماس علیه اسرائیل در هفتم اکتبر، با حمله به یک جشنواره موسیقی در خاک اسرائیل آغاز شد. این عملیات که به جنگ شدید میان دو طرف منجر شد، در سیزدهمین روز همچنان با شدت ادامه دارد.

آمارها نشان می‌دهند که تاکنون بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی در نتیجه این عملیات کشته و بیشتر از سه هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که اسرائیل نیز در روزهای اخیر به بمباران شدید نوار غزه ادامه داده است. گفته می‌شود بیشتر از سه هزار نفر در غزه در اثر این حملات کشته و حدود ۱۲ هزار نفر زخمی شده‌اند.

پس از حمله موشکی اسرائیل به نوار غزه - AFP
 

علاوه بر این، شماری نظامیان و غیرنظامیان در دو طرف نیز به اسارت گرفته شده‌اند. خالد مشعل گفت که به اندازه کافی اسیر اسرائیلی در اختیار گردان القسام فلسطین است که می‌توانند با اسرای فلسطینی مبادله شوند.

مقام‌های حماس اظهار داشتند که برای عملیات هفت اکتبر علیه اسرائیل از دو سال پیش برنامه‌ریزی کرده و آماده شده بودند. این در حالی است که دو سال پیش و در یک اتفاق شوکه‌کننده، آمریکا و ناتو با هزاران سرباز به‌طور سراسیمه از افغانستان خارج شدند و بلافاصله طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

البته به قدرت رسیدن طالبان برخلاف ادعای رئیس دفتر سیاسی حماس و رهبران طالبان، نتیجه جنگ مستقیم این گروه با آمریکا نبود، بلکه بر اساس یک معامله سیاسی بود که دولت‌های ترامپ و بایدن از آن به‌عنوان ابزاری برای پیروزی سیاسی استفاده کردند. این معامله در چهارچوب توافقنامه‌ای میان آمریکا و طالبان در قطر به امضا رسید، توافقنامه‌ای که طالبان تاکنون فقط به برخی از مواد آن پایبند بوده‌اند.

جنگ اسرائیل و فلسطین هرچند موضوع تازه‌ای نیست و قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد، اما به قدرت رسیدن طالبان به‌عنوان یک گروه عقیدتی و افراطی مسلمان در افغانستان، یک انگیزه قوی برای گروه‌های شبه‌نظامی مسلمان ایجاد کرد و گروه حماس نیز استثنا نبود.

شواهد نشان می‌دهند که به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان پس از ۲۰ سال نبرد با آمریکا، به نحوی مشوق تشدید حملات حماس علیه اسرائیل، تشدید حملات تحریک طالبان پاکستان علیه دولت این کشور و تقویت گروه‌های شبه‌نظامی افراطی در سراسر جهان در دو سال گذشته بود.

این در حالی است که بسیاری از جنگجویان طالبان پس از آن‌که این گروه بر افغانستان حاکم شد و جنگ در سطح بزرگ در این کشور متوقف شد، دغدغه رفتن به فلسطین و شرکت در «جهاد» علیه اسرائیل را در سر می‌پرورانند. برخی از این جنگجویان در مصاحبه با رسانه‌های غربی گفتند که برای پیوستن به جنگ در فلسطین ثبت‌نام کرده‌اند و منتظرند تا نوبتشان فرا برسد.

در همین حال، یک هفته پس از درگرفتن آتش جنگ میان حماس و اسرائیل، نامه‌ای مربوط به اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که در آن ملا هیبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان، به نیروهای این گروه دستور داده است که از رفتن به فلسطین و پیوستن به جنگ در آن کشور بپرهیزند، زیرا «جهاد» آن‌ها در بیرون از خاک افغانستان مجوز ندارد.

 هنوز صحت وسقم این نامه روشن نیست، اما طالبان با آغاز نبرد میان اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر، طی بیانیه‌های رسمی از حماس حمایت کردند و حتی برخی از مقام‌های طالبان سخنان مشابه خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس را بر زبان آوردند و گفتند همان‌گونه که طالبان آمریکا را شکست داد، فلسطین نیز بر اسرائیل غلبه خواهد کرد.

بیشتر از جهان