حمله‌های مجدد ارتش اسرائیل به مواضع و قرارگاه‌های حزب‌الله لبنان

به گفته تلویزیون اسرائیل، در جریان گفت‌وگوها بین فرستاده ویژه آمریکا در لبنان و وزیر دفاع اسرائیل در شنبه و یکشنبه گذشته، درباره عقب‌نشینی حزب‌الله لبنان از مرزهای شمالی اسرائیل توافق شده ‌است

ارتش اسرائیل دوشنبه ، ۵ فوریه (۱۶ بهمن)، اعلام‌کرد که به مواضع حزب‌الله لبنان در شمال این کشور حمله کرده ‌است. 

ارتش اسرائیل می‌گوید این حمله‌ها به تلافی حملات این گروه شیعه به مواضع اسرائیلی‌ها در مرز شمالی انجام گرفته است. 

به گفته ارتش اسرائیل، قرارگاه‌های حزب‌الله که دوشنبه هدف حمله جنگنده‌ها و گلوله‌های توپخانه قرار گرفت، شامل یک مجتمع نظامی در «لبونه»، یک مرکز فرماندهی در «جبین» و ساختمان‌هایی در «بیت‌لیف» و «براچیت» بود. 

ارتش اسرائیل مدعی است که این مناطق، محل تمرکز نیروهای نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان است. حزب‌الله لبنان نیز دوشنبه تعدادی از مناطق شمالی اسرائیل را راکت‌باران کرد. به گفته دولت اسرائیل، این حمله‌ها هیچ آسیبی در پی نداشته است.

درگیری‌های دوشنبه بین ارتش اسرائیل و نیروهای حزب‌الله در حالی‌ رخ‌ داد که محور اصلی گفت‌وگوهای فرستاده ویژه آمریکا در لبنان با مقام‌های اسرائیل در روزهای شنبه و یکشنبه، عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از مواضع این گروه در جنوب لبنان بود. 

آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه ایالات متحده در لبنان، با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، در تل‌آویو گفت‌وگو کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تلویزیون کانال۱۲ اسرائیل، نتیجه این گفت‌وگوها مثبت بوده است و طرفین راه‌حل دیپلماتیکی برای عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از نواحی مرزی لبنان و اسرائیل یافته‌اند. 

به گزارش‌ تایمز‌اسرائیل، مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو برای نخستین بار پس از ۱۲۲ روز جنگ، به دستیابی به توافقی احتمالی برای خاتمه دادن به درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان خوش‌بین‌اند. 

بنا به این گزارش، پیشنهاد آمریکا به حزب‌الله لبنان شامل عقب‌نشینی هشت کیلومتری شبه‌نظامیان شیعه از مرز لبنان با اسرائیل است. 

بر این مبنا، مقام‌های اسرائیل امیدوارند که ساکنان مناطق شمالی این کشور بتوانند به‌تدریج به خانه‌های خود بازگردند. 

پس از عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در ۲۰۰۰، این دو کشور هیچگاه بر سر مرزهای زمینی به توافق نرسیدند و صرفا به خطوط مرزی سازمان ملل موسوم به «خط آبی» پایبند بوده‌اند.

حزب‌الله لبنان که از حمایت مالی و تسلیحاتی جمهوری‌اسلامی ایران برخوردار است،  پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در اکتبر ۲۰۲۳ کوشید مستقیما وارد این جنگ نشود. 

با این ‌حال، به گفته رسانه‌های اسراییلی، از هشتم اکتبر ۲۰۲۳، یک روز پس از حمله حماس به سرزمین‌های اسرائیلی، نیروهای حزب‌الله لبنان تقریبا روزانه به مواضع اسرائیل در امتداد مرز حمله می‌کنند.

بیشتر از جهان