جیک سالیوان احتمال حمله به داخل ایران را رد نکرد

کربی: حمله‌های جمعه‌شب آمریکا علیه گروه‌های برخوردار از حمایت تهران صرفا «دور اول» اقدام ما بود و اقدامات بیشتری در ادامه خواهیم داشت

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، یکشنبه، ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، با بیان اینکه ایالات متحده در پاسخ به حمله مرگبار آخرهفته گذشته به نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه، به عملیات نظامی خود در عراق و سوریه ادامه خواهد داد، احتمال حمله به اهدافی در ایران را رد نکرد.

او در پاسخ به اصرار مجری برنامه، گفت که قصد ندارد در یک برنامه تلویزیونی از گزینه‌های احتمالی موجود صحبت کند.

به گزارش پولیتیکو، سالیوان به «ان‌بی‌سی» گفت: «فقط می‌توانم بگویم، از منظر تهران، اگر آن‌ها تصمیم بگیرند مستقیم به ایالات متحده پاسخ دهند، با پاسخ سریع و قاطع ما روبه‌رو خواهند شد.»

حمله‌های هوایی ایالات متحده به شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت تهران در عراق و سوریه، از جمعه آغاز شد. این حمله‌ها چند روز پس از کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی انجام می‌شود که ۲۷ ژانویه در جریان حمله‌های پهپادی در پایگاه برج۲۲ کشته شدند.

سالیوان همچنین به «ان‌بی‌سی» گفت: «ما قصد حمله‌های بیشتر و اقدامات بیشتری داریم تا با ارسال پیامی روشن، بگوییم زمانی که به نیروهای ما حمله شود یا مردم ما کشته شوند، ایالات متحده پاسخ خواهد داد.»

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، نخستین بار ۱۱ ژانویه دستور حمله به مواضع حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. این اقدام، خشم برخی از اعضای کنگره را برانگیخت که بدون موافقت کنگره دست به اقدام نظامی زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان درباره حمله‌های ایالات متحده به مواضع حوثی‌ها گفت: «معتقدیم که آن حمله‌ها تاثیر خوبی در کاهش و تخریب توانمند‌ی‌های شبه‌نظامیان و حوثی‌ها داشت و در صورت لزوم، به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.»

مشاور امنیت ملی ایالات متحده به «ان‌بی‌سی» گفت که جو بایدن به فرماندهان ارتش گفته است باید «برای پاسخ به حمله‌های بیشتر» آماده باشند، و تلافی احتمالی حوثی‌ها یا شبه‌نظامیان دیگر را در عراق و سوریه رد نکرد.

همچنین، به گزارش رویترز، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به «فاکس‌نیوز ساندی» گفت که حمله‌های جمعه‌شب آمریکا علیه گروه‌های برخوردار از حمایت تهران، صرفا «دور اول» اقدام آمریکا بوده است و اقدامات بیشتری در پی خواهد بود.

در پی حمله‌های شنبه، بغداد اعلام کرد که ۱۶ نفر کشته شده‌اند که تعدادی از آن‌ها غیرنظامی‌اند. سخنگوی دولت عراق هم گفت که در این حمله‌ها ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

با این حال، سالیوان به شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: «به نظر ما، اهدافی که به آن‌ها حمله کردیم، اهداف نظامی معتبری بودند؛ انبارهای مهمات و مراکز فرماندهی و کنترل بودند.»

نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه حمله‌های آمریکا در منطقه، از جمله احتمال حمله به اهدافی که مستقیما به ایران مرتبط است، همچنان ادامه دارد.

در همین حال، ارتش جمهوری اسلامی ایران یکشنبه، ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، درباره حمله احتمالی به دو کشتی «بهشاد» و «ساویز» که از مدت‌ها پیش ظن آن می‌رود که پایگاه عملیاتی کماندو‌های ایرانی باشند، هشدار داد.

به گزارش اسوشیتدپرس، بیانیه جمهوری اسلامی ایران درباره کشتی‌های «بهشاد» و «ساویز»، نشان‌دهنده نگرانی رو‌به‌افزایش تهران از حمله‌های روزهای اخیر آمریکا در عراق، سوریه و یمن در پاسخ به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه است.