تهران نگران حمله احتمالی آمریکا به دو کشتی «بهشاد» و‌«ساویز»

به گزارش اسوشیتدپرس کشتی‌های «بهشاد» و «ساویز» سال‌ها است که در دریای سرخ و در نزدیکی یمن حضور دارند و مظنون به انجام عملیات جاسوسی برای نیروهای سپاه پاسداران‌اند

ارتش جمهوری اسلامی ایران یکشنبه، ۱۵ بهمن (۴ فوریه)، درباره حمله احتمالی به دو کشتی «بهشاد» و «ساویز» که از مدت‌ها پیش، ظن آن می‌رود که پایگاه عملیاتی کماندوهای ایرانی باشند، هشدار داد.

به گزارش اسوشیتدپرس، بیانیه ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره کشتی‌های «بهشاد» و «ساویز»، نشان‌دهنده نگرانی رو‌به‌افزایش تهران از حمله‌های روزهای اخیر آمریکا در عراق، سوریه و یمن در پاسخ به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در مرز اردن و سوریه است.  

بیانیه ویدیویی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که ماموریت دو کشتی «بهشاد» و «ساویز»، مقابله با دزدان دریایی است. این بیانیه می‌گوید که کشتی‌ «بهشاد» به مثابه ایستگاه پشتیبانی در دریای سرخ عمل می‌کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، کشتی‌های «بهشاد» و «ساویز» به‌ مثابه کشتی‌های باری تجاری در یک شرکت در تهران ثبت شده‌اند که ایالات متحده آن را تحریم کرده است. «ساویز» (در حال حاضر در اقیانوس هند حضور دارد) و پس از آن «بهشاد»، سال‌ها است که در دریای سرخ و در نزدیکی یمن حضور دارند و مظنون به انجام عملیات جاسوسی برای نیروهای سپاه پاسداران‌اند.

عربستان سعودی در ۲۰۱۷، «ساویز» را پایگاهی دریایی و محمل انتقال سلاح برای نیروهای سپاه پاسداران توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه ویدیویی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این کشتی‌ها برای نخستین بار «زرادخانه شناور» توصیف می‌شوند که ماموریت اصلی‌ آن‌ها مبارزه با دزدان دریایی است. اما به گزارش اسوشیتدپرس، مشخص نیست که تهران علنا در کارزارهای مبارزه با دزدان دریایی سومالیایی در منطقه شرکت کرده باشد.

درست قبل از شروع عملیات جدید هوایی ایالات متحده علیه حوثی‌ها، «بهشاد» به‌سمت خلیج عدن حرکت کرد. در حال حاضر این کشتی در ساحل جیبوتی در شرق آفریقا در نزدیکی پایگاه نظامی چین در این کشور، لنگر انداخته است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در انتهای بیانیه ویدیویی‌اش با مونتاژ کردن ویدیویی از ناوهای آمریکا و نشان دادن پرچم آمریکا، هشدار می‌دهد: «کسانی که با کشتی بهشاد یا کشتی‌های مشابه برخوردهای تروریستی انجام می‌دهند، در واقع امنیت خطوط بین‌المللی دریایی را به خطر انداخته و مسئولیت جهانی مخاطرات بعدی بین‌المللی نیز به‌عهده آن‌ها خواهد بود.»

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا شنبه‌شب، سوم فوریه، به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کردند. همچنین، کارزار حمله‌های ایالات متحده علیه نیروهای نیابتی تهران در منطقه آغاز شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده پس از حمله به مواضع حوثی‌ها، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده همراه با نیرو‌های مسلح بریتانیا و با پشتیبانی استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند در ساعت ۲۳:۳۰ شنبه، سوم فوریه، حمله‌هایی را علیه ۳۶ هدف حوثی‌ها در ۱۳ منطقه تحت کنترل این گروه شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، انجام دادند. این حمله‌ها، علیه اهدافی بود که حوثی‌ها از آن‌ها برای هدف قراردادن شناورهای تجاری بین‌المللی و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می‌کردند.»

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، نیز با بیان اینکه شنبه‌شب ۴۸ نقطه در صنعا و سایر مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن هدف حملات هوایی قرار گرفته است، در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «این حمله‌ها ما را از موضعمان در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه، جایی که جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد، منصرف نخواهد کرد. حمله‌های اخیر آن‌ها بدون پاسخ و مجازات نخواهد بود.»