فرمانده حشدالشعبی خواستار خروج ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عراق شد

فالح الفیاض در هشداری به نیروهای ائتلاف گفت که هدف قرار دادن حشد الشعبی بازی با آتش است

در پی حمله‌های مرگبار ایالات متحده آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، فالح الفیاض، فرمانده حشد الشعبی، خواستار خروج نیروهای ائتلاف، به رهبری آمریکا، از آن کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فالح الفیاض یکشنبه، ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، در مراسم تشییع اعضای کشته‌شده این گروه در حمله‌های جنگنده‌های آمریکایی، هشدار داد که «هدف قرار دادن حشد الشعبی بازی با آتش است».

او همچنین افزود: «آن‌ها [آمریکایی‌ها] بناهای اداری و یک بیمارستان را هدف قرار دادند و به نیروهایی که وظیفه حفاظت از مرزها را داشتند، حمله کردند.»

ایالات متحده آمریکا شامگاه جمعه، دوم فوریه (۱۳ بهمن)، در واکنش به حمله پهپادی یکشنبه گذشته شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت تهران به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه که به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی انجامید، مواضع این شبه‌نظامیان را در ۸۵ مکان هدف حمله هوایی قرار داد. گفته می‌شود که در این حمله‌ها ۱۶ تن از نیروهای حشد‌ الشعبی کشته، و ۳۶ نفر دیگر مجروح شدند.

فیاض در ادامه سخنان خود از نخست‌وزیر عراق خواست تا «هر آنچه در توان دارد، برای دفاع از حاکمیت و عزت عراق انجام دهد». به گفته او، این امر مهم «فقط با خروج همه نیروهای ائتلاف از عراق امکان‌پذیر است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نمایندگان بغداد و واشنگتن دور نخست گفت‌وگوها را بر سر آینده حضور نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در عراق شروع کردند. بغداد انتظار دارد که این گفت‌وگو‌ها به تعیین یک جدول زمانی مشخص برای کاهش حضور نیروهای آمریکایی در عراق بینجامد.

نزدیک به ۲۵۰۰ تفنگدار آمریکایی همچنان در عراق حضور دارند. این نیروها بخشی از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش را تشکیل می‌دهند که در ۲۰۱۴ پی‌ریزی شد؛ سالی که این گروه جهادی مناطقی از عراق و همسایه آن، سوریه، را تصرف کرد. حشد الشعبی، مهم‌ترین نیروی شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، از نیروهایی محسوب می‌شود که در شکست داعش در این کشور نقش داشت.

نخست‌وزیر عراق ماه گذشته میلادی خواستار خروج سریع و منظم نیروهای نظامی ائتلاف از این کشور شد و حضور آن‌ها را عامل «بی‌ثباتی»، به‌ویژه در گرماگرم تنش‌های منطقه‌ای در پی جنگ غزه، ارزیابی کرد.

تنش‌ها بین دولت‌های آمریکا و عراق در ماه‌های اخیر پس از آن عمیق‌تر شد که واشنگتن در پاسخ به حمله‌های متعدد شبه‌نظامیان به نیروهای ائتلاف، به مواضع آن‌ها حمله کرد. گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران از نزدیک به چهار ماه پیش و در واکنش به جنگ اسرائیل و حماس در غزه، به مواضع آمریکا و نیز کشتی‌های تجاری در منطقه حمله کرده‌اند.

برخی از تحلیلگران خروج نیروهای آمریکا را از عراق «به‌نفع جمهوری اسلامی ایران» و «شکست دیگری» برای ایالات متحده آمریکا در منطقه ارزیابی می‌کنند. آن‌ها همچنین خروج تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱، «اشتباه بزرگ» دولت بایدن می‌دانند.

بیشتر از جهان