۲۰۰ هزار نفر در آلمان در اعتراض به حزب راست افراطی تجمع کردند

صدراعظم آلمان این تظاهرات را «نشانه‌ای قوی به‌نفع دموکراسی» خواند

اعتراض‌های سراسری علیه حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) وارد چهارمین هفته شد و روز شنبه ۳ فوریه، حدود ۲۰۰ هزار نفر در آلمان به خیابان‌ها رفتند تا بار دیگر اعتراضشان به این گروه را نشان دهند.

به گزارش رویترز، بیشتر معترضان در برلین، پایتخت آلمان، تجمع کرده بودند، اما اعتراض‌ها در شهرهایی مانند ماینز، درسدن و هانوفر نیز به نشانه هشدار در مورد فعالیت‌های حزب ای‌اف‌دی برگزار شد. ای‌اف‌دی یک حزب محافظه‌کار در آلمان است که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد.

فقط در برلین حدود ۱۵۰ هزار نفر مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و شعار «ما دیوار آتشیم» سر دادند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بیانگر شعارهایی علیه افراط‌گرایی حزب دست راستی آلمان و حمایت از دموکراسی بود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با اشاره به این تظاهرات، در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «آیزناخ، هامبورگ و برلین: در شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر کشور، بسیاری از شهروندان گرد هم می‌آیند تا علیه فراموشی، علیه نفرت و سخنان نفرت‌پراکنانه تظاهرات کنند.»

او در ادامه افزود که این تظاهرات «نشانه‌ای قوی به‌نفع دموکراسی و قانون اساسی ما» است.

گسترش فعالیت‌های حزب ای‌اف‌دی نگرانی احزاب جریان اصلی آلمان را برانگیخته و آن‌ها را در مورد نتیجه سه انتخابات ایالتی در شرق آلمان در ماه سپتامبر نگران کرده است، اگرچه نظرسنجی‌های اخیر نشان‌دهنده ریزش نسبی در پایگاه حامیان این حزب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج یک نظرسنجی در هفته گذشته نشان داد که حمایت از حزب ای‌اف‌دی، برای اولین بار از ماه ژوییه به این‌سو، به زیر ۲۰ درصد رسیده است و از نظر شرکت‌دهندگان در نظرسنجی، تظاهرات سراسری علیه راست افراطی مهم‌ترین موضوع است.

بر اساس این نظرسنجی، پس از محافظه‌کاران که حزب اصلی اپوزیسیون می‌شوند و از ۳۲درصد حمایت برخوردارند، حزب ای‌اف‌دی در جایگاه دوم قرار دارد، درحالی‌که سوسیال‌دموکرات‌های چپ میانه شولتس با ۱۵ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

اعتراض‌ها به ای‌اف‌دی پس از آن صورت گرفت که ماه گذشته گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه دو تن از اعضای ارشد این حزب راست افراطی در جلسه‌ای برای بحث در مورد طرح‌ اخراج گروهی شهروندان خارجی شرکت کرده‌اند. در پی گسترش اعتراض‌ها، این حزب می‌گوید که چنین پیشنهادی لزوما نشان‌دهنده سیاست کلی ای‌اف‌دی نیست.

تینو چروپالا، یکی از رهبران ای‌اف‌دی، در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که اگرچه «به خیابان آمدن اقدامی مشروع است»، معترضان نباید زمینه‌ای ایجاد کنند که توجه احزاب از مشکلات واقعی کشور منحرف شود.

چروپالا تاکید کرد که تعریف مردم آلمان افرادی را که پیش‌تر مهاجر بوده‌اند شامل می‌شود و حزب او قصد اخراج آن‌ها را ندارد.

بیشتر از جهان