پناهنده افغان در بریتانیا به حمله با مواد شیمیایی به یک مادر و دو دخترش متهم شد

پلیس اعلام کرد مظنون حمله چهارشنبه‌شب که سبب جراحت شدید یک مادر و دو دخترش و زخمی شدن ۹ تن دیگر در لندن شد، یک پناهجوی افغان است

تصویر ثبت‌شده در دوربین مدار‌بسته عبدالشکور ایزدی را در حال فرار از محل حادثه نشان می‌دهد- AFP

فردی مهاجم چهارشنبه شب ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در جاده لسار در منطقه کلاپهام در جنوب شهر لندن به یک زن ۳۵ ساله و دو دختر سه و هشت ساله‌اش با مواد شیمیایی حمله‌ور شد. در این حادثه علاوه بر این‌که مادر بینایی خود را از دست داد، دخترانش نیز به‌شدت مجروح شدند.

پلیس لندن که به دنبال عامل این حادثه است، پنجشنبه شب با انتشار فیلم دوربین‌های مدار‌بسته اعلام کرد که این حمله را فردی به اسم عبدالشکور ایزدی، پناهنده افغان، انجام داده است که در سال ۲۰۱۶ از مسیر غیرقانونی وارد بریتانیا شده و در سال ۲۰۱۸ به جرم تجاوز جنسی، به حبس تعلیقی و کار بدون مزد محکوم شده بود.

گفته می‌شود او با زن قربانی و فرزندانش آشنایی داشته است. علت این حمله هنوز مشخص نیست، زیرا مادر و دو دختر خردسالش در بیمارستان به سر می‌برند و در مورد دلیل این حمله با پلیس صحبت نکرده‌اند.

تصاویر نشان می‌دهند که مادر و دختر هشت ساله‌اش حوالی ساعت ۷:۲۵ شب مقابل خودرو مرد مهاجم ایستاده‌اند و دستانشان را روی صورت خود گرفته‌اند. ظاهرا دختر سه ساله این زن داخل خودرو است و بعد مرد دختر خردسال را از ماشین پیاده می‌کند و با خشونت به زمین می‌زند. شاهدان گفتند او چندین بار دختر سه ساله را بلند کرد و محکم به زمین کوبید.

عبدالشکور ایزدی متهم است که یک فنجان فلزی قهوه حاوی ماده قلیایی را روی مادر «آسیب‌پذیر» و دو دخترش پاشیده است. مردم محل که برای کمک به قربانیان در صحنه حضور یافته بودند به پلیس گفتند که مادر ۳۵ ساله فریاد می‌زد که «چشم‌هایم نمی‌بینند». آن‌ها گفتند که پوست قربانیان در اثر تماس با ماده شیمیایی بسیار سمی که معمولا در پاک کننده‌های خانگی مانند سفید‌کننده و پاک‌کننده فاضلاب یافت می‌شود، سیاه شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش دیلی میل به نقل از شاهدان حادثه، عبدالشکور ایزدی شامگاه چهارشنبه با خودرو وارد منطقه کلاپهام شده است و پس از آنکه دو دختر خردسال را به‌شدت کتک زده‌، به پاشیدن ماده شیمیایی به سر و صورت آن‌ها اقدام کرده است.

در این حادثه ۹ نفر دیگر، ازجمله پنج نیروی پلیس که برای کمک به قربانیان در محل حادثه حاضر شده بودند، نیز در اثر تماس با ماده شیمیایی خطرناک زخمی شده‌اند.

پلیس لندن در حال حاضر جست‌وجوی گسترده‌ای را برای پیدا کردن عبدالشکور ایزدی آغاز کرده است.

در گزارش پلیس در مورد پیشینه این پناهنده افغان آمده است که عبدالشکور ایزدی در سال ۲۰۱۶ از مسیر غیرقانونی با سوار شدن بر کامیون‌های باری وارد بریتانیا شده است و دو بار درخواست پناهندگی داده که هر دو بار درخواستش رد شده است. او همچنین سابقه ارتکاب جرم جنسی در پرونده‌اش دارد. به گفته پلیس، او در سال ۲۰۱۸ مظنون به تجاوز جنسی بود و حکم حبس تعلیقی و سپری کردن دوره کار بدون مزد دریافت کرده بود. گفته می‌شود عبدالشکور ایزدی دوره کار بدون مزد را به‌تازگی به پایان رسانده بود.

با این حال، این فرد تا ۲۰۲۱ اجازه اقامت در بریتانیا را دریافت نکرده بود تا این‌که در ۲۰۲۱ مدعی شد که به مسیحیت گرویده است و یک کشیش مسیحی در دادگاه شهادت داد که او دینش را تغییر داده و به  دین جدید متعهد است. پس از آن بود که این پناهجوی افغان مدرک اقامت در بریتانیا را به دست آورد.

کسانی که با عبدالشکور ایزدی آشنایی داشتند گفتند که او تنها زندگی می‌کرد و خانواده‌ای در لندن نداشت. این پناهنده افغان اکنون متواری شده است.

فیلم دوربین‌های مدار‌بسته نشان می‌دهد که او خود نیز در اثر پاشیدن ماده شیمیایی خطرناک به صورت قربانیان، از ناحیه صورت زخمی شده و به سرعت در حال فرار از محل حادثه است. پلیس اعلام کرد که یک ساعت پس از حادثه، دوربین‌های مدار بسته تصویر او را در حال خرید بطری آب از یک فروشگاه در شمال لندن ضبط کرده‌اند.

دیوید جانستون، وزیر کودکان بریتانیا، در صحبت با رسانه‌ها این حمله را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت: «آنچه در این مورد خاص گزارش شده است، به نظر من همه افراد جامعه را نگران می‌کند. این به من و به همه اعضای دولت مربوط می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اعطای مجوز اقامت در بریتانیا پس از محکوم شدن به یک جنایت، یک اقدام نادرست دولت است یا خیر، گفت: «به همین دلیل است که دولت اکنون مصمم است به چرخه پناهندگی پایان دهد.»

بیشتر از جهان