هزینه میلیارد دلاری دولت برای چهار نیروگاه اتمی جدید

جمهوری اسلامی مدعی‌ است ظرفیت تولید برق این نیروگاه‌ها در مجموع پنج هزار مگاوات است

نیروگاه هسته‌ای - باشگاه خبرنگاران جوان

خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در مراسمی دستور آغاز عملیات احداث چهار نیروگاه اتمی را صادر کرد. بر اساس این گزارش، نیروگاه‌های اتمی ایران هرمز در شهرستان سیریک و با هدف افزایش میزان تولید برق‌ هسته‌ای به ۲۰ هزار مگاوات ساخته می‌شود.

مسئول این پروژه اعتبار ساخت نیروگاه‌های اتمی سیریک را ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه این مراسم اعلام کرد که کار ساخت چهار نیروگاه اتمی دیگر در شهرستان سیریک استان هرمزگان آغاز شده است و ظرفیت تولید برق آن‌ها پنج هزار مگاوات خواهد بود.

محمد اسلامی همچنین مدعی شد که هیچ کشور خارجی در این پروژه دخیل نبوده است و این پروژه به‌طور کامل به دست متخصصان داخلی این نیروگاه ساخته می‌شود. این در حالی‌ است که پیش از این یک نیروگاه هزار مگاواتی با کمک روسیه در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده بود. جمهوری اسلامی همچنین در حال ساخت یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی در استان خوزستان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفت که تکمیل این مجموعه نیروگاه‌های جدید به ۹ سال زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی مدعی‌ است که نزدیکی صنایع مختلف در این منطقه و نیازهایشان به تامین برق، علت احداث این نیروگاه‌ها در استان هرمزگان است. این درحالی‌ است که مقامات جمهوری اسلامی بارها در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود پنهانکاری کرده‌اند و مانع نظارت‌های بین‌المللی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ناظر هسته‌ای سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را تا سطح نزدیک به درجه ساخت تسلیحات اتمی افزایش داده است. پیش از این رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز گفته بود که جمهوری اسلامی ایران تنها کشور غیرهسته‌ای در جهان است که اورانیوم را در سطح بسیار نزدیک به درجه ساخت تسلیحات اتمی، غنی‌سازی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران برخی ممنوعیت‌ها را برای بازرسان آژانس لغو کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه سه ماهه که در میان کشورهای عضو توزیع شده است، اعلام کرد که بر اساس ارزیابی‌ها، جمهوری اسلامی ایران تا ۲۸ اکتبر به ۱۲۸.۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد دست می‌یابد. این برآورد نشان‌دهنده افزایش ۶.۷ کیلوگرمی نسبت به گزارش ماه سپتامبر است.

سرپرست این پروژه هزینه ساخت این نیروگاه‌ها را ۲۰ میلیارد دلار تخمین زد. هزینه گزافی که در میان کسری بودجه و مشکلات اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی فراوان دولت، مشخص نیست با چه هدفی صورت گرفته است.