آمریکا چهار شهروند چین را به قاچاق لوازم الکترونیکی به ایران متهم کرد

دادگستری آمریکا اعلام کرد برخی از این قطعات الکترونیکی در صنایع نظامی نیز کاربرد داشته است

نمایش یکی از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی در میدان بهارستان تهران - ATTA KENARE / AFP

دادگستری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد چهار شهروند چین به جرایم مرتبط با قاچاق قطعات الکترونیکی ساخت آمریکا به ایران متهم شده‌اند. بر اساس این گزارش برخی از این قطعات الکترونیکی در صنایع نظامی نیز قابل استفاده بوده‌اند.

به گزارش رویترز، این افراد متهم‌اند که این اقلام را از آمریکا به چین و هنگ کنگ و سپس نهاد‌هایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع جمهوری اسلامی منتقل کرده‌اند.

براساس این گزارش، بین ماه مه ۲۰۰۷ و ژوئیه ۲۰۲۰، چهار شرکت در چین قطعاتی را تامین کردند که در تولید هواپیمای بدون سرنشین، سیستم‌ موشکی بالستیک و سایر بخش‌های نظامی کاربرد داشته است. به این ترتیب تعداد قابل توجهی کالا با قابلیت کاربرد دوگانه غیرنظامی و نظامی از مبدا ایالات متحده به ایران رسیده است.

متیو اولسون، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی دادگستری آمریکا گفت: «چنین تلاش‌هایی برای دستیابی غیرقانونی به فناوری‌های ایالات متحده مستقیما امنیت ملی ما را تهدید می‌کند و ما از هر ابزاری که در اختیار داریم برای قطع زنجیره‌های تامین غیرقانونی تجهیزات که به فعالیت‌های بدخواهانه رژیم ایران دامن می‌زند استفاده خواهیم کرد.»

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که ایالات متحده برای متهمان این پرونده که همگی فراری‌اند، حکم بازداشت صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روز دوشنبه، سی‌بی‌اس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که پهپاد استفاده شده در حمله روز یکشنبه به نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه ساخت ایران بوده است. براساس این گزارش، این پهپاد از نوع «شاهد» بوده است؛ پهپادی انتحاری که صادرات آن به روسیه اخیرا خبرساز شده است.

جمهوری اسلامی ایران در این مورد نیز همانند موارد پیش از این، منکر هرگونه ارتباط با حمله روز یکشنبه گروه مقاومت اسلامی عراق به برج ۲۲ در اردن شده است. این درحالی است که این گروه، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

در همان روز همچنین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به نقش بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه و همچنین به پهپادهای ایرانی که در کشورهای مختلف منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد.

دبیر کل ناتو با اشاره به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی، گفت: «روسیه روزبه‌روز بیشتر به پهپادهای ساخت ایران وابسته می‌شود. روسیه فناوری‌های پیشرفته‌ای را در مقابل ساخت پهپاد با فناوری ایران، در اختیار این کشور قرار می‌دهد.»

بیشتر از جهان