کاظمی قمی «حکمرانی عاری از تبعیض» را خواست نهایی همسایگان از طالبان خواند

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها از انحصاری بودن قدرت در رژیم طالبان و تبعیض این گروه ‏علیه اقوام افغانستان انتقاد کرده‌اند

کاظمی قمی، فرستاده ویژه و سفیر جمهوری اسلامی با یوشیائو یونگ، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان-SpecialIran/X@

کاظمی قمی، فرستاده ویژه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، خواست نهایی تهران و دیگر همسایگان افغانستان از طالبان را «حکمرانی عاری از تبعیض و تعهد به حسن هم‌جواری» عنوان کرد و گفت افغانستان باثبات به‌نفع همه کشورها است. قمی در یادداشتی که روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن، در صفحه اکس منتشر کرد از ملاقات با یوشیائو یونگ، فرستاده چین در امور افغانستان، خبر داد و گفت در دیدار با «همتای چینی خود در راستای پیگیری ابتکارات منطقه‌ای و توافقات صورت‌گرفته»، مذاکرات صریح و سازنده‌ای داشته است.

پیش از این نیز برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه مدعی شده بودند که خواستار شکل‌‎گیری دولت فراگیر و پایان یافتن انحصار حکومت در دست یک گروه قومی در افغانستان‌اند. مقام‌های طالبان همواره تبعیض و انحصار قدرت در آن رژیم را رد کرده‌ و ادعا کرده‌اند که ساختار قدرت آن‌ها فراگیر است.

روز دوشنبه گذشته، فرستادگان ویژه کشورهای چین، هند، ایران، روسیه، ازبکستان، اندونزی، پاکستان، و چند کشور آسیای میانه در نشستی با عنوان «ابتکار منطقه‌ای» در کابل گرد هم آمدند و درباره مسائل افغانستان گفت‌وگو کردند. این نخستین نشست با حضور فرستادگان ویژه کشورهای منطقه در امور افغانستان به میزبانی طالبان بود. وزارت خارجه طالبان با خوش‌بینی از برگزاری این نشست یاد کرد و گفت کشورهای منطقه به اجماع در مورد افغانستان دست یافته‌اند و روابط این گروه با دولت‌ها بر اساس منافع مشترک و همکاری متقابل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست که در آستانه برگزاری دومین نشست فرستادگان ویژه کشورهای جهان در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد برگزار شد، امیرخان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان، گفت نیازی به گماردن شخص دیگری به‌عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیست.

قرار است تا چند هفته دیگر سازمان ملل متحد میزبان نشستی در قطر باشد که در آن در مورد گماردن فرستاده ویژه در امور افغانستان برای راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی، تشکیل دولت فراگیر، و ساختار نظام آینده افغانستان صحبت شود. برای شرکت در آن نشست از طالبان، فعالان مدنی، فعالان زن، مدافعان حقوق بشر، و فرستادگان ویژه کشورهای جهان در امور افغانستان نیز دعوت شده است.

مقام‌های کشورهای همسایه‌ افغانستان، از جمله ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، چین، و تاجیکستان، که نگران نفوذ تروریست‌های مستقر در افغانستان به خاک خود هستند، همواره در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند. مایکل سمپل، پژوهشگر دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که خطر گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدیدی مشترک برای کشورهای منطقه و جهان است و همین مسئله باعث شده است کشورهای منطقه به اجتماعی در مورد طالبان دست یابند. به‌نظر سمپل، به رسمیت شناخته نشدن رژیم طالبان از سوی کشورهای منطقه نیز نشان می‌دهد خطر تهدید تروریسم از خاک افغانستان جدی است و کشورهای منطقه در این مورد توافق‌نظر دارند.

با این حال، فرستاده ویژه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل بدون اشاره به تهدید گروه‌های تروریستی، از جمله داعش خراسان که چندی پیش بمب‌گذاری مرگ‌باری در کرمان در ایران کرد، افزود: «نزدیکی مواضع و دغدغه‌های بین [ایران و چین] زمینه‌ساز همکاری‌های جدی‌تر در آینده نزدیک [در مورد افغانستان] خواهد بود.»

بیشتر از جهان