درباره گروه‌های عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی چه می‌دانیم؟

در حال حاضر، برآورد می‌شود حشدالشعبی ده‌ها گروه و بیش از ۱۶۰ هزار عضو داشته باشد

پس از حمله پهپادی که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، در نزدیکی مرز سوریه و عراق، منجر شد، واشنگتن به‌سرعت انگشت اتهام را به‌سوی «گروه‌های شبه‌نظامی افراطی تحت حمایت ایران» گرفت که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند.

اما این گروه‌ها کیستند و به کدام کانون‌های قدرت مرتبطند؟

به گزارش ای‌اف‌پی، حمله اردن همان الگو و شیوه حملات راکتی و پهپادی را دنبال می‌کرد که گروه‌های حامی جمهوری اسلامی از میانه اکتبر علیه سربازان آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه به کار برده‌اند.

این حملات احتمال درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داده‌اند. تاکنون، مسئولیت بیشتر این ۱۶۵ حمله را مقاومت اسلامی عراق بر عهده گرفته است، ائتلافی آزاد از گروه‌های مسلح مرتبط با حشدالشعبی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها می‌گویند که این حملات برای اعلام همبستگی با فلسطینیان است و می‌خواهند حدود ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی باقی‌مانده در عراق برای مبارزه این کشور را ترک کنند.

آمریکا به‌تلافی حمله به نیروهایش، کتائب حزب‌الله و حرکت النجبا، جناح دیگری از حشدالشعبی، را هدف قرار داده است. هر دو گروه می‌گویند در حملات «مقاومت» شرکت می‌کنند.

آمریکا کتائب سیدالشهدا را نیز به حمله به نیروهایش متهم کرده است.

این گروه‌ها همراه حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان، و حماس مدعی‌ عضویت در «محور مقاومت‌اند». به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، آن‌ها از دولت بشار اسد در سوریه نیز حمایت می‌کنند.

این گروه‌ها چطور شکل گرفتند؟

گروه‌های شبه‌نظامی عراق به حشدالشعبی (بسیج مردمی) وابسته‌اند که در ژوئن ۲۰۱۴ در پی فتوای جهاد آیت‌الله علی سیستانی در حمایت از نیروهای عراقی شکل گرفت که با داعش مبارزه می‌کردند.

آن‌ها از گروه‌های مسلح شیعه‌ای عضوگیری کردند که پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین، با نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند.

در سال ۲۰۱۶، قانونی تصویب شد که به‌موجب آن، حشدالشعبی با نیروهای امنیتی عادی عراق ادغام شدند که در نهایت با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، داعش را شکست دادند.

در جریان این جنگ، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، گروه‌های مسلح جدیدی ایجاد کرد و آن‌ها را آموزش داد.

در حال حاضر، برآورد می‌شود حشدالشعبی ده‌ها گروه و بیش از ۱۶۰ هزار عضو داشته باشد، هرچند هیچ‌ مقام یا گروهی ارقام رسمی را منتشر نکرده است.

سیاست و اقتصاد

حملات به ائتلاف نظامی بین‌المللی دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، را در شرایط دشواری قرار داده است. سودانی با حمایت احزاب شیعه حامی جمهوری اسلامی و اکثریت پارلمان که حشدالشعبی در آن نمایندگانی دارد، به قدرت رسید.

نخست‌وزیر عراق این حملات را محکوم کرده است و می‌گوید دولت به حفاظت از نیروهای خارجی متعهد است. اما بی‌ثباتی وضعیت او را وادار کرده است خواستار پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق شود، که حزب اکثریت پارلمان عراق از این حرکت استقبال کرد.

حشدالشعبی علاوه بر نقش سیاسی، در تلاش است فعالیت‌هایش را گسترش دهد. شبکه‌های تلویزیونی دارد، و فیلم و سریال تولید می‌کند.

دولت قصد دارد زیرساخت‌‌ها را مدرن‌ و کشور را بازسازی کند و مدیریت شرکتی دولتی را که در پایان سال ۲۰۲۲ با حدود ۶۸ میلیون دلار سرمایه تاسیس شد به حشدالشعبی سپرد.

به نوشته اندیشکده «موسسه واشنگتن در سیاست خاور نزدیک»، فعالیت‌های مجاز شرکت المهندس «پروژه‌های صنعتی، معدن، پروژه‌های کشاورزی عظیم، واردات و اجاره خودرو و تجهیزات، تولید منسوجات و چرم، و کشتارگاه دام» را شامل می‌شود.