طالع‌بینی چینی درباره سال اژدها چه می‌گوید

اژدها مترادف با انرژی یانگ یا سرزندگی، بصیرت و نیرومندی است

 جشن  سال نو قمری در آسیای شرقی و نماد اژدها / AFP

اژدها وارد می‌شود؛ در سال ۲۰۲۴ با خرگوش آبی خداحافظی و به اژدهای چوبی سلام می‌کنیم.

به گزارش نیویورک‌پست، اژدها روز شنبه، ۲۱ بهمن ۱۴۰۲، (۱۰ فوریه ۲۰۲۴)، فرماندهی تقویم چینی را بر عهده خواهد گرفت و تا  ۱۰ بهمن ۱۴۰۳  (۲۹ ژانویه ۲۰۲۵) سلطنت خواهد کرد.

اژدها در کنار دیگر حیوانات، تنها موجود اسطوره‌ای در تقویم طالع‌بینی یا زودیاک چینی است.

هرچند کهن‌الگوی اژدها در ارتباط مستقیم با کسانی است در سال مربوط به این موجود افسانه‌ای متولد شده‌اند، بنا به این باور، انرژی اژدهای چوبی در طول سال آینده خود را در اختیار همگان قرار خواهد داد.

اسطوره‌شناسی اژدها

بنا به روایت‌های افسانه‌‌ای، ۱۲ موجود دنیای طالع‌بینی یا زودیاک چینی به دستور امپراتور جید از طریق مسابقه عبور از رودخانه، جایگاه خود را در این گسترده به دست آورده‌اند و ترتیب تقویم، در پی نتیجه این مسابقه مقدس مشخص شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اژدها، با توانایی خود در پرواز، برنده پیش‌بینی‌شدنی این مسابقه بود، اما او با انحرافی از مسیر از سر مهربانی برای نجات دهکده‌ای از آتش‌سوزی، دیر رسید. در مسیر عبور از آب نیز او با وزش باد، به خرگوش نوپا کمک کرد تا به ساحل برسد و به این ترتیب و با بزرگواری‌اش، در جایگاه پنجم پس از خرگوش و پیش از مار قرار گرفت.

در افسانه اژدها، پیام واقعی این سال نهفته است: قدرت، هدیه‌ای است که باید برای کمک به دیگران ارائه شود، نه استفاده شخصی.

طالع بینی چینی

طالع‌بینی و ستاره‌شناسی چینی نیز مانند همتای غربی‌اش،  شامل ۱۲ نشان است که هریک از آن‌ها با یک حیوان متفاوت مشخص‌شده‌اند.

بنا به افسانه‌های چینی، موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک، به‌ترتیب از رودخانه بهشتی عبور کردند. هر نشان، همچنین با یکی از عناصر پنج‌گانه مرتبط است: چوب، آتش، خاک، فلز و آب.

برخلاف طالع‌بینی یونانی-رومی، زودیاک چینی از ماه پیروی می‌کند. در حالی که چرخ زودیاک غربی در یک سال در تمام نشان‌ها حرکت می‌کند، زودیاک چینی ۱۲ سال طول می‌کشد تا در تمام کهن‌الگوهای خود بچرخد. آخرین باری که در سال اژدها زندگی کردیم، ۲۰۱۲ میلادی بود.

زودیاک چینی با ‌عنوان shengxiao شناخته می‌شود؛ اصطلاحی که به «شبیه به دنیا آمده» یا «همزاد» ترجمه می‌شود. بر اساس این باور، مردم ویژگی‌های حیوانی را که تحت نشان آن قرار می‌گیرند، به ارث می‌برند و نشان می‌دهند.

دارندگان نشان اژدها! بهترین لباس‌زیرهای قرمز خود را بپوشید!

یک توصیه ویژه برای همه متولدان سال اژدها: در طالع‌بینی چینی، وقتی علامت سال شما بازمی‌گردد، تای سویی، خدای عمر، را آزار می‌دهید و هدف خشم شوم او قرار می‌گیرید.

برای مبارزه با نفرین او، باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید و برای دور کردن بدی‌ها و پدید آوردن بخت خوش‌ دوچندان تلاش کنید.

باورمندان به این روایت‌ها معتقدند که استفاده از جواهرات یشمی و پوشیدن لباس‌های قرمز - به‌ویژه لباس‌های زیری که دیگران برای شما خریده‌اند - بخت بقای شما را بسیار افزایش می‌دهد.

سال اژدهای چوبی ۲۰۲۴

اژدها مترادف با انرژی یانگ یا سرزندگی، بصیرت و نیرومندی است. در بهترین حالت، متولدان سال اژدها رهبرانی کنشگرا و دارای انگیزه‌های خیرخواهانه‌اند که منافع جمعی را بالاتر از نیازهای خود می‌دانند.

پوسته فلس‌مانند زیر شکم اژدها، نشان تمایل به غوغا و تسلط، بی‌تدبیری و خلق‌وخوی خشمگین است.

نزدیک‌ترین تشابه با ویژگی‌های نشان اژدها در طالع‌بینی غربی، عجله و بی‌صبری، نشان برج حمل (قوچ، نخستین برج فلکی) است.

سال‌های اژدها با شتاب لحظه‌ای و واکنش تعریف می‌شوند؛ چوب، برای داغ‌تر شدن عنصر سال ۲۰۲۴ است که به شعله‌های آتش می‌افزاید و شدت و بی‌ثباتی اژدها را افزایش می‌دهد.

اگر جویای تغییرید، سال اژدها، به لطف قطعیت و اراده‌اش به پایان دادن و رفتن به سمت مسیرهای تازه، اینجا است تا به شما کمک کند.

از اژدهای چوبی چه می‌توانیم بیاموزیم؟

درس این چرخه، سازش نیست که طی آن یک نفر یا همه،‌ چیزی را از دست می‌دهند، بلکه راه‌حل خلاقانه‌ای است که در آن، ‌همه بیش از آنچه تاکنون می‌پنداشتند، به دست می‌آورند.

با تفسیر افسانه اژدها می‌توان نتیجه گرفت که وقتی به دیگران کمک می‌کنیم تا به ساحل برسند، نه ‌فقط احترام، بلکه جایگاه خود را نیز در این گردونه به دست می‌آوریم.

بیشتر از فرهنگ و هنر