در جشن نور «دیوالی» چه بپوشیم

شرکت در یک مهمانی دیوالی به عنوان یک مهمان غیرهندی فرصتی هیجان‌انگیز و تجربه‌ای متفاوت است

دیوالی سبک لباس مشخصی ندارد اما به صورت سنتی، افراد آن را با پوشیدن لباس محلی منطقه‌شان در هند گرامی می‌دارند-AFP

دیوالی که به عنوان جشنواره نور و روشنایی نیز شناخته می‌شود، یکی از پرجنب‌و‌جوش‌ترین و پرطرفدارترین جشنواره‌ها در هند است. این رویداد گرامیداشت «پیروزی نور بر تاریکی و خوبی بر شر» است و زمان شادی، با هم بودن و رقص و دعا است. اگر به یک مهمانی دیوالی دعوت شده‌اید اما با سنت‌ها یا لباس‌های هندی آشنا نیستید، نگران نباشید.

دیوالی سبک لباس مشخصی ندارد و هرکس می‌تواند متناسب به سلیقه خود از این جشن لذت ببرد اما به صورت سنتی، افراد آن را با پوشیدن لباس محلی منطقه‌شان در هند گرامی می‌دارند تا در این روزها فرهنگ باستانی‌شان را هم برجسته کنند.

شرکت در یک مهمانی دیوالی به عنوان یک مهمان غیرهندی فرصتی هیجان‌انگیز و تجربه‌ای متفاوت است که ضمن لذت بردن از همراهی با دوستان و خانواده، می‌تواند زمینه آشنایی شما با سنت‌ها و آداب و رسوم مرتبط با دیوالی را فراهم کند. اگرچه ممکن است با پیچیدگی‌های مد هندی آشنا نباشید، برای انتخاب یک لباس شیک و ظاهر مناسب راه‌های زیادی وجود دارد که هم احترام شما را به این مناسبت نشان می‌دهد و هم روح جشن را حفظ می‌کند.

کورتا با شلوار

یک کورتا با گلدوزی یا طرح‌های چاپی را می‌شود با شلوار لبه‌دوزی‌شده هماهنگ کرد. این ظاهر جایگزین کت‌شلوار رسمی در هند است. کورت‌ها با طرح‌های پیچیده روی یقه، سرآستین یا خط درز حال‌وهوای هندی اصیل دارند. کورتا اگر چه اغلب لباسی مردانه به نظر می‌آید، نمونه‌های زنانه آن هم شیک و زیبا است.

لنگا چولی

لنگا چولی یک انتخاب رایج برای لباس در جشن‌های هندی است که افراد برای داشتن ظاهری پرزرق‌و‌برق‌تر سراغ آن می‌روند. این لباس در شرحی ساده شامل یک بلوز نیم‌تنه‌ای کوتاه و دامنی لنگ‌مانند است. لنگایی با تزیینات پیچیده مانند آینه‌دوزی یا زری‌دوزی را با یک بلوز هماهنگ می‌پوشند.

دوپاتا (شال بلند) که به زیبایی روی شانه می‌افتد، هم می‌تواند در هوای خنک به این سبک اضافه شود.

تلفیق هندی و غربی

در این روزها اغلب افراد و جوان‌ترها عناصر سنتی هند را با مد غربی ترکیب می‌کنند. لباس‌های تلفیقی هندی و غربی می‌توانند یک تیوالی ترکیبی باشد که الگو و شکل یک لباس مجلسی غربی را با گلدوزی یا تزیینات الهام‌گرفته از هند ترکیب می‌کند.

 ساری

ساری یک انتخاب جاودانه و زیبا برای جشن دیوالی است. ساری یک پارچه بلند است که دور بدن پیچیده می‌شود و یک انتهای آن که پالو نام دارد، به زیبایی روی شانه قرار می‌گیرد. ساری می‌تواند هم به مدل سنتی ابریشمی با الگوهای پیچیده باشد و هم چون مدل‌های پنبه‌ای سبک‌تر با طرح‌های ساده.

شلوار کامیز

شلوار کامیز یک لباس هندی محبوب و همه‌کاره با بالاتنه‌ای به سبک تونیک و شلواری گشاد و راحت است. این ترکیب راحت و در عین‌ حال شیک است و آن را به یک انتخاب عالی برای جشن‌های دیوالی که پر جنب‌وجوش‌اند، تبدیل می‌کند.

ست پالازو

شلوار پالازو یک شلوار گشاد است که راحتی و شیک‌پوشی را با هم دارد. پالازو را هم با کورتای هندی می‌پوشند و هم با تاپ‌های مدرن غربی تا ظاهری شیک و امروزی به لباس سنتی هندی بدهند.

بیشتر از مُد و زیبایی